Performancing Metrics

در صنعت، تجهیزات کم نداریم فقط خلاقیت کم است | اتاق خبر
کد خبر: 302096
تاریخ انتشار: 23 آذر 1394 - 13:53
وزیر صنعت:
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در صنعت کشور از نظر مواد و تجهیزات چیزی کم نداریم، آنچه در صنایع ما کم است خلاقیت، نوآوری و تحقیق و توسعه است که باید با مشارکت دانشگاه‌ها این مشکل را حل کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در صنعت کشور از نظر مواد و تجهیزات چیزی کم نداریم، آنچه در صنایع ما کم است خلاقیت، نوآوری و تحقیق و توسعه است که باید با مشارکت دانشگاه‌ها این مشکل را حل کنیم.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده امروز - دوشنبه - در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری با بیان این‌که در سال همدلی و همراهی باید مشارکت صنعت و دانشگاه‌ها را جدی بگیریم، اظهار کرد: زمانی فکر می‌کردیم باید شرکت‌های کوچکی را با کیفیت بالا به نام دانش‌بنیان ایجاد کنیم و از افراد دانشگاهی و علمی در آنها بهره ببریم که البته این موضوع بسیار خوب است و باید انجام شود.

 وی افزود: در عین حال اگر بتوانیم صنعت کشور را دانش بنیان کنیم آن زمان است که تحول ایجاد می‌شود؛ بنابراین مهم‌تر آن است که بتوانیم در صنایع خود نوآوری و دانش ایجاد کنیم که در این صورت طیف وسیعی از صنایع درگیر کار خواهند شد.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که نوآوری باید وارد صنایع کشور شود، اظهار کرد: اگر صنعت در مشارکت با دانشگاه‌ها کم بگذارد، قطعا بیشتر خودش ضرر خواهد کرد تا دانشگاه.

نعمت‌زاده همچنین با اشاره به اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو سال و نیم اخیر ادامه داد: در راستای تحقق بخشیدن به مشارکت بین صنعت و دانشگاه چندین اقدام انجام شد که یکی از آنها گذراندن فرصت‌های مطلالعاتی توسط اساتید دانشگاهی در مراکز تولیدی و صنعتی کشور به جای دوره‌های خارج از کشور است.

 وی افزود: در این زمینه دستورالعملی تهیه و با وزیر علوم نیز تفاهم شد که در چند مورد این کار آغاز شده است.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی‌دیگر از اقدامات دولت دوره‌های پسا دکترای صنعتی است که دستورالعمل آن تهیه و طرح به صورت آزمایشی آغاز شده است که درخواست مان از وزیر علوم این است که به گسترش این دوره‌ها کمک کند.

وی راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی فناوری را یکی‌دیگر از برنامه‌های مشترک این دو وزارتخانه عنوان و تصریح کرد: ایجاد این شهرک‌ها آغاز شده و چند نمونه از آنها نیز فعال است که امیدواریم ایجاد شهرک‌های فناوری توسعه پیدا کند. اخیرا توافقی با دانشگاه شریف نیز داشته‌ایم که یک کار ماندگار، جدید و ابتکاری که قصد داریم به صورت مشترک انجام دهیم.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر اهمیت استقرار صنایع دانش‌بنیان و پیشرفته گفت: این کار را از چند استان آغاز کردیم و در مراکز استان‌ها مستقر شده است که در پی توسعه این کار نیز هستیم.

 به گفته وی، پیشنهاداتی مشترک با وزارت علوم برای بودجه سال آینده مطرح شده که وی این پیشنهادات را امروز برای رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال کرده تا در جلسه فوق‌العاده امروز مورد بررسی قرار گیرد.

 نعمت‌زاده در ادامه با بیان این‌که از جنبه اقتصاد دانش‌بنیان در دنیا رتبه 90 و در منطقه رتبه 14 را داریم، ادامه داد: در مواردی که مربوط به حکومت‌داری قانونمندی، بروکراسی و فضای کسب‌وکار می‌شود مشکل داریم و همین سبب شده که رتبه خوبی در دنیا نداشته باشیم.

وی اظهار کرد: یکی‌ دیگر از مواردی که در دولت به تصویب رسیده است ثبت اختراعات، علائم تجاری، دانش و فناوری‌هاست که پیش از این نیز مسئولیت آن با قوه قضاییه بود و قرار است به قوه مجریه انتقال پیدا کند که دبیرخانه آن نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که امیدواریم پس از تصویب این طرح در مجلس که هم‌اکنون به تصویب هیات وزیران رسیده است، این کار به صورت تخصصی‌تر و بهتر انجام شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در نظام حسابداری و مالیاتی ما از سرمایه‌های نامشروط در کشور استفاده درستی نمی‌شود، گفت: براساس قوانین حسابداری به سرقفلی‌ها بها می‌دهیم اما برای کیفیت دانش پرسنل یک بنگاه اقتصادی ارزش قائل نیستیم؛ بنابراین این موضوع را با وزارت اقتصاد مکاتبه کردیم که بتوانیم نظام حسابداری را متحول کرده و نسبت به ارزش‌گذاری دانش بنگاه‌های اقتصادی اقدام کنیم.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید