Performancing Metrics

مشکل صنعت خودرو وام نیست | اتاق خبر
کد خبر: 302113
تاریخ انتشار: 23 آذر 1394 - 14:50
بهمن آرمان
اعطاي وام خريد خودرو که با هدف رونق بخشيدن به صنعت و بازار خودرو به عنوان صنعت پيشران در اقتصاد ملي طراحي شده بود، عملا نتيجه اي جز خالي کردن کوتاه مدت انبار خودروسازان بر جا نگذاشته است.

 در حالي که تسهيلات 25 ميليون توماني به صنعت خودرو اختصاص يافته و مردم با استفاده از آن بيش از يکصد هزار خودرو خريداري کرده اند و بيش از 2500 ميليارد تومان پول از کيسه خزانه به صنعت خودرو تقديم شد، اما نگاهي به دستاوردهاي اين وام نشان مي دهد بازار خودرو تکان نخورده، فروش کارخانجات خودروساز بهبود نيافته و حتي تعادل قيمت برخي خودروهاي پرتقاضا در بازار برهم خورده و افزايش يافته است.

 از سوي ديگر پس از پايان اعطاي وام، مردم به طور عادي و اصطلاحا نقدي حاضر به خريد خودرو نيستند و در انتظارند تا باز هم طرحي يا وامي از سوي دولت اعلام شود تا براي خريد خودرو اقدام کنند. تمام اين موضوعات نشان مي دهد اعطاي وام خريد خودرو که با هدف رونق بخشيدن به صنعت و بازار خودرو به عنوان صنعت پيشران در اقتصاد ملي طراحي شده بود، عملا نتيجه اي جز خالي کردن کوتاه مدت انبار خودروسازان بر جا نگذاشته است؛ همچنين باعث نشده تا اقدام جدي و موثر براي ارتقاي کيفي و کاهش قيمت خودرو از سوي خودروسازان انجام شود. بنابراين اگر بار ديگر انبار خودروسازان پر شود، مي توان انتظار داشت بحران به اين صنعت بازگردد.
    همه اين ها نمايانگر اين است که مشکل صنعت خودرو وام نبوده، نيست و نخواهد بود. تصميم هاي اشتباه و غيرعملي در اقتصاد ايران کم نيستند و وام خودرو هم يکي از آنهاست.
    واقعيت اين است که با ورود خودروهاي خارجي به ايران، مردم گرايش بيشتري به استفاده از اين خودروها پيدا کرده اند. علت اين است که خودروهاي توليد داخل به دليل همکاري نکردن مستقيم با همتايان پيشرفته خارجي که انگشت شمار هستند، از کيفيت و فناوري مناسب برخوردار نيستند و تا زماني که فناوري به صنعت خودرو تزريق نشود و کيفيت و قيمت بهبود نيابد، سايه رکود بر اين صنعت سنگيني خواهد کرد و بسته هاي خروج از رکود نيز کاري از پيش نخواهد برد. زيرا فناوري توليد خودرو در جهان در انحصار تعداد انگشت شماري از شرکت هاست که بعضا داراي توليد سالانه بيش از شش ميليون دستگاه در سال هستند. بنابراين خودروسازان ايراني به علت در اختيار نداشتن فناوري اصولاپويا نبوده و عملادر حد مونتاژکار باقي مانده اند.
    براي توليد خودروي پژو 206 در ايران که به روز هم نيست، بايد هزينه اي حدود 3000 يورو را براي هر دستگاه تحمل کنيم؛ به طوري که بر پايه آمار منتشره توسط گمرک ايران، واردات قطعات اين خودرو در هفت ماهه سال جاري در رده ده کالاي اول وارداتي به کشور بوده است. بنابراين بايد خودروسازان را به سوي بهبود کيفي و فناوري محصولاتشان هدايت کنيم که در اين صورت رونق به طور خودکار به صنعت و بازار خودروي کشور بازخواهد گشت.

منبع: اتاق تهران 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید