Performancing Metrics

زوجین متقاضی دریافت وام 10 میلیونی کالا بخوانند | اتاق خبر
کد خبر: 302146
تاریخ انتشار: 23 آذر 1394 - 17:55
بانک مرکزی فرایند دریافت تسهیلات 10 میلیون تومانی کالا به عنوان دیگر گزینه زوجین برای دریافت وام خاص این گروه را اعلام کرد.

بانک مرکزی فرایند دریافت تسهیلات 10 میلیون تومانی کالا به عنوان دیگر گزینه زوجین برای دریافت وام خاص این گروه را اعلام کرد.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، در بودجه امسال گزینه‌ای دیگر در کنار وام سه میلیون تومانی ازدواج به ازای هر یک از زوجین که با توجه به شرایط موجود منابع قرض الحسنه بانک‌ها امکان افزایش آن وجود نداشته و در مجموع برای هر نفر به شش میلیون تومان می‌رسد ، تعیین شد.

 طبق تبصره (26) قانون بودجه سال جاری زوجهای مشمول دریافت وام ازدواج می‌توانند به‌جای دریافت وام به صورت نقدی، از تسهیلات فروش اقساطی استفاده کنند. این تسهیلات توسط تولید‌کنندگان و فروشندگان متقاضی که عرضه‌کننده کالاهای بادوام داخلی هستند، ارائه می‌شود و بانک‌ها تنها پرداخت اقساط را تقبل می‌کنند. بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند با درخواست فروشنده پس از أخذ تضمین‌های لازم از زوجین، پرداخت اقساط را تقبل کنند.

 بنا بر این تبصره خریدار موظف به پرداخت اقساط به بانک بوده و بانک عامل، پرداخت اقساط را در سررسیدهای تعیین شده در قرارداد برای فروشنده (یا فروشندگان ) تضمین می‌کند. سقف تسهیلات فروش اقساطی که بانکها مکلف به تضمین پرداخت اقساط آن هستند در سال 1394 برای هر یک از زوجین 10 میلیون است.

فرایند دریافت تسهیلات

 بانک مرکزی طی انتشار اطلاعیه‌ای نحوه دریافت تسهیلات 10 میلیون تومانی کالا از سوی زوجین را اعلام کرد. بر این اساس متقاضیان باید برای ثبت نام به سامانه اینترنتی بانک مرکزی(www.cbi.ir)مراجعه کنند.

زوجین بعد از ثبت نام در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج باید گزینه دریافت تسهیلات کالایی را انتخاب و کد رهگیری دریافت می کنند.

 در مرحله بعد انتخاب فروشنده مورد نظر از لیست اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت مندرج در پایگاه اطلاع رسانی آن وزارتخانه به آدرس اینترنتی www.mimt.gov.ir انجام خواهد شد و با مراجعه به فروشنده، دریافت پیش فاکتور و معرفی بانک عامل از سوی فروشنده به متقاضی مراحل ادامه خواهد یافت.

 چنانچه متقاضی کالاهای متفاوت از فروشندگان مختلف را انتخاب کند باید به این نکته توجه داشته باشد که تمامی فروشندگان انتخاب شده نسبت به معرفی متقاضی فقط به یک بانک اقدام کنند.

 همچنین مراجعه متقاضی به شعب بانک عامل (معرفی شده از سوی فروشندگان کالا) ، پذیرش در سامانه ازدواج از سوی شعبه مربوطه ، انعقاد قرارداد با بانک عامل و ارائه تضامین کافی و معتبر به بانک عامل (ظرف مدت حداکثر 2 ماه از تاریخ اخذ کد رهگیری) ، مراجعه متقاضی به فروشنده،ارائه نسخه ای از اصل قرارداد منعقده با بانک عامل و دریافت کالا (حداکثر ظرف یک هفته پس از تکمیل قرارداد با بانک عامل) نیز مراحل بعدی اقدام برای دریافت این تسهیلات است.

 در ادامه فروشنده مکلف است گواهی امضاء شده از سوی خریدار جهت واگذاری کالا را به بانک ارسال کند، بدیهی است بانک قبل از اخذ گواهی مذکور نباید نسبت به واریز اقساط به حساب فروشنده اقدام کند.

ابعاد دیگر وام 10 میلیونی کالا

 این در حالی است که پیش تر حمیدرضا غنی آبادی-مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی- درباره این تسهیلات به ایسنا توضیحاتی ارائه و اعلام کرده بود که تسهیلات 10 میلیونی خرید کالا جایگزین وام نقدی ازدواج نیست، بلکه گزینه‌ای در کنار تسهیلات سه میلیونی برای هر یک از زوجین است . در عین حال که وام سه میلیون تومانی ازدواج به ازای هر یک از زوجین همچنان پابرجا بوده و در حال اجراست و متقاضیان می‌توانند یکی از دو مورد را انتخاب و از آن بهره‌مند شوند که تسهیلات کالایی در مجموع برای زوجین 20 میلیون و نقدی شش میلیون تومان است.

وی مساله مهم در رابطه با تسهیلات 10 میلیون تومانی کالا را این موضوع اعلام کرده بود که این تسهیلات از طرف تولید‌کنندگان و فروشندگان ارائه می‌شود و بانک‌ها تنها نقش عاملیت داشته و تضمین‌کننده وصول اقساط خرید انجام شده هستند و هیچ منابعی از بانک‌ها درگیر پرداخت تسهیلات 10 میلیونی کالایی نمی‌شوند.

 به گفته غنی آبادی طبیعتا پرداخت مبلغ خرید از همان ابتدا اقساطی بوده و نیاز به پول پیش نخواهد داشت،در عین حال که میزان اقساط و سایر شرایط نیز از سوی فروشنده تعیین خواهد شد. همچنین اقساط از طرف دریافت‌کننده تسهیلات به بانک عامل واریز و بانک قسط هر ماه را به حساب فروشنده پرداخت می کند.

 وی این را هم گفت که ارتباط فروشنده و خریدار تنها به زمان خرید کالا محدود شده و دیگر هیچ ارتباطی با هم نخواهند داشت و این بانک عامل است که ارتباط بین دو طرف را بر عهده می‌گیرد. بانک‌ها کارمزدی را نیز دریافت خواهند کرد.

 این مقام بانک مرکزی با بیان اینکه جذابیت این وام بالاست و مزایایی را برای فروشنده خواهد داشت و می تواند تحرکی را در خرید کالاهای بادوام داخلی ایجاد کرده و تقاضا را افزایش می‌دهد توضیح داد که فروشنده مطمئن است که اقساط به طور قطعی وصول خواهد شد و در این مورد تردیدی وجود ندارد، چرا که بانک پرداخت تسهیلات را ضمانت می‌کند؛ این موضوع می‌تواند در شرایط رکودی موجود جاذبه‌ای را ایجاد کند که هم برای تولید‌کنندگان کالاهای داخلی و نمایندگی‌ها و هچنین عرضه‌کنندگان آن کالاها مفید باشد و قابل تصوراست که گروه‌های مختلفی از این طرح استقبال خواهند کرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید