Performancing Metrics

حیوان آزاران در حاشیه امن به سر می‌برند | اتاق خبر
کد خبر: 302318
تاریخ انتشار: 24 آذر 1394 - 15:35
سازمان محیط زیست باید در راستای جلوگیری از حیوان‌آزاری‌ها برخورد قاطع و جدی‌تر با عاملان حیوان‌آزاری داشته باشند.

سازمان محیط زیست باید در راستای جلوگیری از حیوان‌آزاری‌ها برخورد قاطع و جدی‌تر با عاملان حیوان‌آزاری داشته باشند.

باغ وحش‌ها، مکانی برای نگهداری و حفاظت از گونه‌های جانوری که ممکن است در خطر انقراض باشند که متاسفانه این روزها به مکانی برای شکنجه آن‌ها بدل شده است. اولین باغ وحش ایران در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در بخشی از قصردوشان تپه ساخته شد و حیوانات اندکی درآن نگهداری می‌شدند اما رفته رفته و با گذر زمان تعداد باغ وحش‌ها در واقع مکان آزار و اذیت این موجودات بی‌زبان افزایش یافت.
 
البته علاوه‌بر باغ وحش‌‌ها،سیرک‌ها نیز از جمله مکان‌هایی هستند که حیوانات در آن جاهم آرامش نداشته و انسان‌های به ظاهر متمدن با بی‌رحمی تمام، آن‌ها را مورد شکنجه قرار می‌دهند و چندی پیش و پس از انتشار تصاویر وحشتناکی که حیوانات در سیرک مورد آزار و اذیت قرارگرفته بودند تعدادی از مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه دراین زمینه نظرات خود را اعلام کردند که براساس آن می‌توان عنوان کرد که آزار و اذیت حیوانات حرمت شرعی دارد و از فعالیت اماکنی که به آزار و اذیت حیوانات می پردازند باید جلوگیری شود.
 
وجود خلاء قانونی در حمایت از حیوانات
 
 گویا حمایت از حیوانات در قانون به جد و صراحت بیان نشده است چرا که آزار و اذیت آن‌ها همچنان ادامه داشته و یا این که خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد.
 
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تدوین قوانین موثر برای برخورد با تخلفات حیوان‌آزاری گفت: تا زمانی که برای برخورد و مقابله با چنین تخلفاتی قانون و متولی واحد مشخص نشود حیوان آزاران در حاشیه امن به سر می‌برند.
 
وی افزود: متولی برخورد با تخلفات در زمینه حیات وحش سازمان محیط زیست است اما در خصوص حیوانات اهلی و خانگی، قانون و متولی واحد مشخص نشده است؛ لذا بهتر است قانونی جامع برای برخورد با متخلفان تدوین و سپس مسئولیت دستگاه متولی مشخص و ذکر شود تا شاهد تعرض به حقوق حیوانات نباشیم.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای حمایت از حیوانات خانگی با خلاء قانونی روبه‌رو هستیم که لازم است در صورت امکان باید مقرراتی وضع شود.
 
سعیدی بر ضرورت برخورد جدی با حیوان آزاری تاکید کرد و گفت: اینکه افراد با شیوه‌های مختلف حیوانات را آزار می‌دهند و فیلم و عکس آن را منتشر می‌کنند نشات گرفته از عدم تعادل روحی و روانی این افراد است و کسی که علیه حیوانات اقدام به خشونت می‌کند حتی از کشتن انسان‌ها نیز آبایی نخواهد داشت لذا برخورد با چنین تخلفاتی ضروری است.
 
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه انتشار فیلم و عکس‌های حیوان آزاری موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شده و همچنین بازتاب منفی زیادی را به همراه دارد لذا لازم است قبل از این که این دست تخلفات به یک روند و عادت تبدیل شود تمهیدات لازمی  را در این زمینه اتخاذ کنند.
 
هرچند تا زمانی که برای برخورد و مقابله با چنین تخلفاتی قانون و متولی واحد مشخص نشود حیوان آزاران در حاشیه امن به سر می‌برند اما امیدواریم این امر هرچه زودتر تحقق یابد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات
ADS
ADS
پربازدید