Performancing Metrics

افزایش سهم تحقیقات در تولید ناخالص داخلی | اتاق خبر
کد خبر: 302342
تاریخ انتشار: 24 آذر 1394 - 17:41
معاون امور علمی فرهنگی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی از هدف‌گذاری افزایش سهم تحقیقات در تولید ناخالص داخلی به دو درصد در سال 1399 خبر داد و گفت: باید در سال آتی براساس بخشنامه و برنامه ششم توسعه که در حال نهایی شدن است سهم تولید علم را در تولید ناخالص داخلی

معاون امور علمی فرهنگی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی از هدف‌گذاری افزایش سهم تحقیقات در تولید ناخالص داخلی به دو درصد در سال 1399 خبر داد و گفت: باید در سال آتی براساس بخشنامه و برنامه ششم توسعه که در حال نهایی شدن است سهم تولید علم را در تولید ناخالص داخلی از 0.48 درصد به دو درصد در سال 1399 برسد.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، محمد رضا واعظ مهدوی - معاون امور علمی فرهنگی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی – در هفته پژوهش و فناوری و به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این‌که سهم تحقیقات و توسعه و تعداد اختراعات و سرانه مقالات باید افزایش یابند، گفت: با وجود مشکلات و محدودیت‌های جدی، کاهش قیمت نفت، محدودیت درآمدهای مالیاتی و رکود اقتصادی باید سرمایه‌گذاری‌ها را برای رشد تحقیقات و رسیدن به هدف دو درصدی تحقیقات تا سال 1399 برسانیم، بنابراین می‌بایست ترویج و عملیاتی‌شدن این هدف‌گذاری را در بخش خصوصی و غیردولتی افزایش دهیم.

 وی همچنین افزود: طبق مصوبه برنامه ششم توسعه در حوزه پژوهش و فناوری تعداد اختراعات در سال می‌بایست در 21عدد به 35 عدد و سرانه مقالات از 0.5 درصد به 9 درصد برسد. همچنین سهم محصولات فناوری نیز باید از نیم درصد به پنج درصد برسد که این اهداف کمی برای عملیاتی‌شدن سیاست‌های کلی برنامه توسعه است.

معاون امور علمی فرهنگی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی همچنین از ضرورت مردمی‌سازی علمی سخن گفت و ادامه داد: مردم‌سازی علمی که در سند سیاست‌گذاری علمی در اروپا مطرح است، موجب خارج شدن انحصار تحقیق و پژوهش از موسسات عالی و دانشگاه‌ها می‌شود که در این صورت با آگاهی مردم به دانش روز و تحقیقات دولت‌ها نیز منظم و علمی خواهند شد و تحقیق و پژوهش کارکرد توسعه‌ای پیدا می‌کند.

 در ادامه‌ جشن سالگرد تاسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین از شش دستاورد تحقیقاتی در زمینه‌ کشاورزی رونمایی شد و از هشت تفاهم‌نامه و قرار‌داد در این مراسم تکریم شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید