Performancing Metrics

پساتحریم فرصتی برای حضور تجار ایرانی در بازارهای جهانی است | اتاق خبر
کد خبر: 302477
تاریخ انتشار: 25 آذر 1394 - 13:41
معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دوران پساتحریم فرصتی بکر برای صنعتگران و تجار ایرانی است تا با برنامه هدفمند، خود را برای حضور در بازارهای جهانی مهیا کنند.

سید جواد زمانی شامگاه سه شنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان مرکزی در تالار کوه نور اراک افزود: لغو تحریم ها، کشور را در شرایط ایده آل قرار می دهد که آحاد جامعه بخصوص فعالان بخش صنعت باید از این فرصت طلایی استفاده کنند.


وی ادامه داد: قشرهای مختلف مردم چنین تصور می کنند که لغو تحریم ها مساوی با تغییر شرایط اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی آنان توسط دولت است، در صورتی که وظیفه اصلی برای اصلاح ساختارهای ناقص و ضعیف اقتصادی با صاحبان صنایع در سایه پشتیبانی قوی دولت است و این طیف باید با بهبود کیفیت کالا و رقابت پذیری آن بسترها را فراهم کنند.
معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: باید این فرهنگ که همواره دولت ها دهنده و مردم گیرنده باشند در کشور تغییر کند و هر ایرانی خود را مسئول بهبود شرایط اقتصادی کشور بداند.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین عوامل رکود اقتصادی در ایران، هدر دادن سرمایه ملی از طریق برگزاری همایش های مختلف بخصوص در بخش صنعت است، چرا که مشکل صادرات کشور با همایش حل نمی شود بلکه باید نگرش افراد نسبت به دولت و ظرفیت های داخلی تغییر کند تا از این طریق بتوانیم قله های ترقی را یکی پس از دیگری بپیماییم.
زمانی گفت: دولت با تلاش شبانه روزی موفقیت های چشمگیری بخصوص در بخش سیاست خارجی به دست آورده که این مهم باعث تغییر دیدگاه جهانیان نسبت به جمهوری اسلامی ایران شده است، بنابراین در این شرایط صنعتگران باید با قدرت وارد میدان عمل شوند و با تولید کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت در راستای حضور در بازارهای بین المللی گام بردارند.

*** شفاف سازی قوانین تجاری سرلوحه امور سازمان توسعه تجارت است
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تجارت سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این آیین گفت: شفاف سازی قوانین تجاری برای تسهیل در فعالیت صادرکنندگان سرلوحه امور سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است.
فرهاد نوری بیان کرد: مشکل اقتصاد کشور تنها با توجه خاص به صادرات حل نمی شود بلکه واردات هر کالای بی کیفیت نیز یکی از مشکلات عمده کشور است که سازمان توسعه تجارت برای پیشگیری از این مهم برنامه های مدونی اندیشیده است.
وی گفت: دولت به دنبال برنامه هدفمند واردات و صادرات است چرا که حرکت های مقطعی و کور در شرایط فعلی کشور آسیب زننده است.
وی درباره برنامه های سازمان توسعه تجارت در حمایت از صنایع نیز گفت: این نهاد رسیدگی به مشکلات بنگاه های اقتصادی بزرگ را با هدف ارتقای صادرات در دستور کار خود قرار داده است.

***کارنامه دولت یازدهم در همه بخش ها درخشان است
استاندار استان مرکزی نیز در این آیین گفت: کارنامه دولت یازدهم در بخش سیاست خارجی و ساماندهی شرایط اقتصادی داخلی درخشان و قابل تقدیر است.
محمود زمانی قمی بیان کرد: رفع تحریم ها به عنوان بزرگترین هدف دولت تدبیر امید در دستور کار رئیس جمهوری و وزارت امور خارجه قرار گرفت که پس از 22 ماه تلاش شبانه روزی به پیروزی های ارزشمندی رسید.
وی ادامه داد: نمایندگان ایران در مذاکرات هسته ای توانستند با هوشمندی و درایت منحصر به فرد خود بر زوایای مختلفی از حقوق حقه ملت پافشاری کرده و طرف های مقابل را نیز ملزم کنند تا آن را به رسمیت بشناسند.
استاندار استان مرکزی گفت: انتقادهای بی اساس و بی منطق بعضی از منتقدان دولت به نفع نظام نیست و این اقدام آب در آسیاب دشمن ریختن محسوب می شود.
وی ادامه داد: در ساماندهی شرایط اقتصادی داخلی نیز موفقیت های بسیاری به دست آمده به طوری که تولید گندم در سال 1392 به چهار میلیون تن هم نمی رسید اما امسال این میزان به هشت تن افزایش یافت.
استاند ار استان مرکزی گفت: مدیران و مسئولان صنایع دولتی و خصوصی در استان وظیفه دارند با برنامه ریزی های بلند مدت و منطقی فعالیت خود را در راستای تولید کالا با ارزش افزوده بالا متمرکز کرده و از خام فروشی و صادرات مواد فراوری نشده خودداری کنند چرا که فروش مواد اولیه چیزی جز هدر رفت سرمایه و بیت المال را به دنبال ندارد.
وی اضافه کرد: خانواده دولت به عنوان امید اول ملت مومن و موحد ایران اسلامی وظیفه دارد با همکاری بخش خصوصی مسیر توسعه و بالندگی اقتصادی کشور را فراهم کند.
زمانی قمی بیان کرد: بازاریابی و افزایش صادرات باید اولویت برنامه های صنعت و معدن باشد و اتاق بازرگانی استان مرکزی نیز نیروهایی را برای ارزیابی نیازمندی های کشورهای همسایه اعزام کند و بر آن اساس تولید انبوه با کیفیت عالی را در دستور کار صنایع قرار دهند.

***صادرات 455 میلیون دلاری استان مرکزی در سال جاری
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این همایش گفت: استان مرکزی در سال جاری 864 هزار تن کالا به ارزش 455 میلیون دلار صادرات داشته است.
محمدرضا حاجی پور افزود: 47 درصد از این میزان صادرات کالاهای صنعتی، 48 درصد فرآورده های پتروشیمی، سه درصد مواد معدنی و دو درصد نیز ماشین آلات کشاورزی بوده است.
وی بیان کرد: کالاهای مذکور به سه کشور ترکیه، عراق و افغانستان صادر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: تولید کنندگان این استان شناخت چندانی از بازراهای خارجی ندارند از این رو راه اندازی یک شرکت معتبر برای معرفی بازارهای جهانی برای تولیدکنندگان داخلی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

***حضور در بازارهای جهانی نیازمند بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: حضور در بازارهای جهانی نیازمند بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده کالاهای داخلی است.
محمدرضا جعفری ادامه داد: بنگاه های اقتصادی استان مرکزی در چند سال گذشته به دلیل تحریم های ناجوانمردانه دشمنان، از به روز کردن تجهیزات و ساختار خود غافل شده اند بنابراین تنها راه تولید با کیفیت و ارزان قیمت مشارکت سرمایه گذاران داخلی با سرمایه گذاران خارجی است.
وی ادامه داد: واحدهای صنعتی باید در بخش مالی و حسابرسی خود شفاف سازی را در دستور کار قرار دهند تا از این طریق بتوانیم اعتماد سرمایه گذاران خارجی را برای حضور در شهرک های صنعتی و مشارکت با سرمایه گذاران داخلی جلب کنیم.
در پایان این آیین از صاحبان شرکت های تعاونی کیمیارزین اراک، گروه صنعتی شایان برق، گام اراک، کاوه کشاورز، شرکت ایرالکو، صنایع شیمیایی کیمیاگران سپهر، الیاف دلیجان، پارس گالوانیزه امین، الیاف ابریشم ماهان، درنا مرغ، صنایع شیر ساوه، شرکت تعاونی کشکش سبز اراک، کیش چیپس، گلکده مارنتا و شرکت وزین پخش قائم با اهدای لوح تجلیل شد.
بیش از سه هزار واحد صنعتی در نقاط مختلف استان مرکزی استقرار دارند.

منبع: ایرنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید