Performancing Metrics

اتحاد رنو و نیسان محکم‌تر می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 302505
تاریخ انتشار: 25 آذر 1394 - 12:18
با حل شدن اختلاف با دولت فرانسه بر سر توازن قدرت در همکاری میان رنو و نیسان، شراکت این دو خودروساز بدون ادغام کامل، محکم‌تر خواهد شد.

با حل شدن اختلاف با دولت فرانسه بر سر توازن قدرت در همکاری میان رنو و نیسان، شراکت این دو خودروساز بدون ادغام کامل، محکم‌تر خواهد شد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، کارلوس گون که مدیرعامل هر دو شرکت رنو و نیسان است، اظهار کرد: ممکن است روزی فرا رسد که ادغام این دو شرکت که منطقی به نظر برسد اما مطمئنا در حال حاضر چنین نیست.

وی در مقر نیسان به خبرنگاران گفت: فکر نمی‌کنم آماده چنین کاری باشیم.

وی در ادامه افزود: می‌دانم که بازارها مایل هستند این دو شرکت ادغام شوند اما در حال حاضر چنین کاری امکان پذیر نیست.

ارزش سهام هر دو شرکت رنو و نیسان از روز جمعه که این دو شرکت اعلام کردند با دولت فرانسه بر سر بازبینی شرایط اداره اتحاد رنو-نیسان به توافق رسیده اند، کاهش یافته است.

کاهش ارزش سهام نشان می‌دهد سرمایه گذاران نگران هستند که بازبینی مذکور برای پرداختن به تغییرات قدرت نسبی رنو و نیسان که از زمان شراکتشان در سال 1999 شکل گرفته است، کافی نباشد.

در آن زمان دو شرکت از نظر میزان فروش در یک سطح بودند با اینهمه این رنو بود که نیسان را از ورطه ورشکستگی نجات داد اما پس از آن نیسان رشد سریعی را تجربه کرد و اکنون دو برابر رنو فروش دارد.

تحت مصالحه اخیر، نیسان که در حال حاضر 15 درصد سهم بدون حق رای در رنو دارد، اجازه دارد اگر دولت فرانسه به عنوان سهامدار بزرگ رنو دخالت زیادی در امورش انجام دهد، سهم خود در این خودروساز فرانسوی را افزایش دهد.

هیات مدیره رنو که شامل دو نماینده دولت فرانسوی است، روز جمعه به اتفاق آرا موافقت کرد که دولت فرانسوی حق خود برای دو برابر کردن قدرت رای را تا آوریل سال 2016 حفظ کند. محدودیت حق رای شامل مواردی مانند تغییر سود سهام یا انتصاب یا برکناری اعضای هیات مدیره از جمله نمایندگان دولت نخواهد شد.

گون گفت: رنو و نیسان به جای اینکه ادغام شوند، با دنبال کردن تلاشهای گذشته برای یکپارچه کردن خرید، تولید، مهندسی و فعالیتهای دیگر، سال آینده هم‌افزایی عملیاتی جدیدی را رونمایی خواهند کرد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، اگرچه مصالحه اخیر ابرهای تردیدی که بر اتحاد این دو شرکت سایه افکنده بود را کنار زد اما همچنان پرسشهایی درباره آینده ساختار این همکاری بویژه جانشین کارلوس گون پس از بازنشستگی وی، به قوت خود باقی مانده اند. بعضی از تحلیلگران معتقدند زمانیکه گون از مدیرعاملی این دو شرکت کنار رود، مشکل است تصور کرد اتحاد آنها ادامه پیدا کند.

گون 61 ساله اظهار کرده است تا زمانی که از اعتماد سهامداران برخوردار است، به اداره رنو و نیسان ادامه خواهد داد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید