Performancing Metrics

عزمی برای مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 302520
تاریخ انتشار: 25 آذر 1394 - 11:12
در جلسه کمیسیون واردات خانه اقتصاد مطرح شد
در جلسه کمیسیون واردات خانه اقتصاد موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارائه راهکارهای عملیاتی مناسب برای کمرنگ کردن این معضل در اقتصاد مطرح شد.

در جلسه کمیسیون واردات خانه اقتصاد موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارائه راهکارهای عملیاتی مناسب برای کمرنگ کردن این معضل در اقتصاد مطرح شد.

به گزارش اتاق خبر، در ابتدای این جلسه فرشید دوانی نایب رئیس کمیسیون واردات با تأکید بر این که گمرک رابط کلیدی و حلقه ارتباطی واردات و اقتصاد است گفت: سرشاخه همه مشکلات آتی و فعلی، بحث قاچاق و مبارزه با این امر است. وی ادامه داد: ما به دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم تحت قالب راهکارهای عملیاتی، پیشنهادهایی را برای برون رفت و تغییر شرایط حاضر ارائه دهیم.

دوانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از مهم ترین و جذابترین موضوعاتی که احتیاج به کار کارشناسی و ارائه راهکار داد بحث قاچاق کالا است.

فشار مالیاتی مساوی با قاچاق کالا

در ادامه کاظم کریمی عضو کمیسیون واردات خانه اقتصاد با بیان این که اگر چرایی مبادرت به امر قاچاق را بدانیم بهتر می توانیم با آن مقابله و راهکارهایی را ارائه دهیم، اظهار داشت: بحث تعرفه کالا، از جمله دلایلی است که واردکننده های کالارا به سمت قاچاق سوق می دهد. دومین دلیلی که وی عنوان کرد موضوع بروکراسی و پیچ و تاب های اداری است.

وی خاطر نشان کرد مشکل الکترونیکی کردن سیستم نیز به بروکراسی های اداری افزوده شده است و همین مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است. چرا که نه تنها مراجعه حضوری به حداقل نرسیده و کارها سبک تر نشده است بلکه پیچیده تر نیز گردیده است.

کریمی گفت: ادارات گمرکی سیستم های به روز و کارآمدی ندارند اگرچه این سیستم ها برای تعرفه ها سریع عمل می کنند اما برای دادن خدمات الکترونیکی بسیار کند و فرسوده هستند.

او در ادامه افزود: برای مقابله با قاچاق به ابزارهایی نیاز داریم که یکی از این ابزارها ارائه آمار است.

کریمی تصریح کرد: فشار مالیاتی واردکننده را به سمت قاچاق و فرار مالیاتی تشویق می کند.

در ادامه فرزاد طباطبایی یزدی دبیر کمیسیون واردات خانه اقتصاد با بیان این که واردات و صادرات هر دو باید در کنار هم باشند چرا که مکمل یک دیگر هستند افزود: مشکل اصلی ما این است که کسانی که قانون تجارت را وضع می کنند اطلاعی از تجارت ندارند.

عزم ملی برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد

در ادامه محمدرضا رنجبران عضو کمیسیون واردات گفت: مسئله ای که ایجاد مشکل می کند این است که هماهنگی بین سازمان ها وجود ندارد، وی با بیان این که هیچ نشستی بین ارگان های مختلف اعم از شهرداری، دارایی، حمل و نقل برگزار نمی شود تا بتوان تصمیمی واحد اتخاذ کرد اظهار داشت که عزم ملی برای مبارزه با امر قاچاق وجود ندارد.

حمید مظلومیان یکی دیگر از اعضای کمیسیون واردات خانه اقتصاد در مورد مشکلات واردات کالا و قاچاق چنین گفت: در حال حاضر در کشور یک کمپین واردات ستیزی به راه انداخته شده است. وی اظهار داشت: در وهله اول باید واردات را بهینه سازی کنیم. در همه دنیا این تجار هستند که با خود پویایی، فرهنگ و اقتصاد می آورند.

در ادامه فرشید دوانی نایب رئیس کمیسیون واردات خانه اقتصاد گفت: این درست است که آمارهایی که ارائه می شود صحت کافی را ندارد اما این نمی تواند دستاویزی برای دست نگه داشتن و به تأخیر انداختن هدف اصلی گردد، آن چه مهم است این است که از چه راهی می توان قاچاق کالا را کم یا حذف کرد.

با وحود 25 نهاد نظارتی قاچاق کالا هم چنان وجود دارد

در ادامه آرش نیک پی عضو کمیسیون واردات با بیان این که بخش نامه های مختلف نهاد نظارت را سردرگم کرده است اظهار داشت: با وجود 25 نهاد نظارتی قاچاق کالا هم چنان وجود دارد که یک راهکار پیش گیرانه برای مبارزه با این امر تعیین و تثبیت نرخ ارز است.

وی ادامه داد: عزم و پشتوانه اصلی برای مبارزه با قاچاق وجودندارد و قوانین ما مطابق با جرایم قاچاق نیست.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید