Performancing Metrics

تجلیل از برترین‌های گردشگری در جشنواره ملی ناصرخسرو | اتاق خبر
کد خبر: 302647
تاریخ انتشار: 25 آذر 1394 - 14:41
نخستین جشنواره ملی ناصرخسرو با تجلیل از برترین‌های حوزه‌های دینی و فرهنگی گردشگری و با تاکید بر لزوم بازنگری جدی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی آموزشی گردشگری عصر دیروز (سه‌شنبه ۲۴ آذرماه) برگزار شد.

نخستین جشنواره ملی ناصرخسرو با تجلیل از برترین‌های حوزه‌های دینی و فرهنگی گردشگری و با تاکید بر لزوم بازنگری جدی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی آموزشی گردشگری عصر دیروز (سه‌شنبه ۲۴ آذرماه) برگزار شد.

در این جشنواره ملی که با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور و همچنین مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، محمد حسین ایمانی خوشخو، دبیر جشنواره ملی ناصرخسرو و رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: وقتی گردشگری یکی از محورهای اصلی برنامه ششم توسعه تعیین می‌شود، پس می‌طلبد که به جایگاه علمی آن نیز توجه بیشتری نشان داده شود.

در گردشگری باید حرکت سریع‌تری داشته باشیم

دکتر ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و فناوری نیز با تاکید بر حرکت سریع‌تر بخش‌های عملی و دانشگاهی گردشگری برای توسعه این صنعت یادآور شد: گردشگری از ضرورت‌های حال و آینده ما است. شاید دیروقتی نیست که زمینه توسعه آن در کشور ما فراهم شده و قطعا در هفته‌های آینده پس از تصمیم‌گیریِ نهایی شورای امنیت، وضعیت روشن‌تری پیدا کند. بنابراین می‌طلبد در گردشگری حرکتی سریع‌تر داشته باشیم.

او با بیان اینکه گردشگری در آینده نزدیک وضعیت متفاوتی خواهد داشت آن چنان که در حال حاضر نیز بعضی از شهرهای ایران تحت تاثیر استقبال زیاد گردشگران با کمبود مراکز اقامتی مواجه هستند افزود: گردشگری ملی نیز رو به رشد است. این وضعیت نشان می‌دهد از نظر علمی با موضوع جدیدی مواجه خواهیم شد، بنابراین دانشگاه‌ها باید برای کار علمی، فرهنگی و هنری در همین راستا پیشگام باشند. طبیعتا دولت نیز حضور خواهد داشت. وزارت علوم هم با نگاه علمی و فرهنگی به دغدغه‌های خود در این حوزه رسیدگی خواهد کرد.

ضیاء هاشمی همچنین با اشاره به تاثیر چند بُعدی گردشگری افزود: گردشگری پدیده‌ای اقتصادی، علمی و فرهنگی است. بنابراین نباید به آن به عنوان پدیده فردی نگاه شود.

انقلاب گردشگری در راه است

در ادامه محمدتقی رهنمایی، استاد پیشکسوت گردشگری با اعلام اینکه انقلاب گردشگری در راه است گفت: ایران، کره‌شمالی یا آلبانی سابق نیست که دیوار دور خود بکشد و بگوید من می‌توانم تنها زندگی کنم.

وی با اشاره به اهداف جشنواره ملی ناصرخسرو که به دنبال تقویت جایگاه علمی گردشگری برگزار شده اظهار کرد: وقتی صحبت از جشنواره جدید می‌شود، باید حرف جدیدی را هم مطرح کنیم. حرف جدیدی که من از این ترم برای دانشجویان دوره دکترا نیز مطرح کرده‌ام. همان طور که می‌دانید، تاریخ بشریت تحت تاثیر چهار انقلاب اثرگذار، دگرگون‌ساز و ماندگار بوده؛ انقلاب نخست کشاورزی است که نظام وابستگی انسان به داده‌های طبیعی را متحول می‌کند. دومین انقلاب شهرنشینی است که از سکونت‌گاه‌های پراکنده و جوامع ابتدایی اولیه نظام اجتماعی جدیدی را به وجود می‌آورد و آرزواندیشی بشریت را تحقق می‌بخشد.

وی ادامه داد:‌ سومین انقلاب صنعتی است که دستاوردهای دانشی، ابزاری، فرهنگی و اجتماعی دنیا را متحول می‌کند و فواصل جغرافیایی جوامع بشری را بسیار کوتاه کرده است، اما به نظر من چهارمین انقلاب که تاریخ بشریت به خود می‌بیند گردشگری است.

این استاد پیشکسوت جغرافیای گردشگری اظهار کرد: انقلاب گردشگری از دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی آغاز شده، زمانی که دیوارهای آهنین چین درهم شکسته شد و بسیاری از مناسبات ملت‌ها که با موانع ساختگی به وجود آمده بود از هم گسیخت و ظرفیت‌های دوستی و زیباشناسی که تا قرن‌ها نهفته مانده بود به میدان مبادله افکار و اندیشه‌ها تبدیل شد و مناطق دورافتاده جهان به مرکز تجمع انسان‌ها تغییر یافت. این همان حرف جدید است.

«رهنمایی» سپس با ابراز خوشحالی از اینکه تلاش‌هایش برای ثبت رشته جغرافیای جهانگردی در دهه ۳۰ به نتیجه نشسته و اکنون مولودِ آن چنین جشنواره علمی بوده است گفت: امیدوارم کشوری به این سربلندی و با این نیرو و جمعیت فرهیخته جایگاه علمی خود را در این بخش پیدا کند.

ادعای رهبری انقلاب گردشگری را ندارم

در ادامه مراسم «مسعود سلطانی‌فر»، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه سخنان این استاد دانشگاه گفت: تعبیری که آقای رهنمایی از انقلاب گردشگری کردند، قطعا به رهبر نیاز دارد؛ اما من ادعای این رهبری را ندارم، چون این کار لیاقت می‌خواهد.

او پس از آنکه یادداشت سخنرانی خود را برای جشنواره ناصرخسرو خواند گفت: از زمانی که طرح این جشنواره مطرح شد، احساس کردیم گمشده‌ای که در این بخش داشتیم را پیدا کرده‌ایم. برای همین از همان ابتدا اعلام آمادگی کردیم. معتقدم بی‌درنگ باید به این جشنواره جنبه بین‌المللی داد. ان‌شاءالله سال آینده برترین‌های گردشگری با حضور اندیشمندان بین‌المللی تجلیل خواهند شد و این جشنواره جای خود را در تقویم‌های بین‌المللی باز می‌کند.

سلطانی‌فر در ادامه سخنانش اشاره‌ای به نتیجه مذاکرات هسته‌ای و همچنین قطعنامه جدید شورای امنیت کرد و گفت: ان‌شاءالله تا ساعات آینده با بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام، مقدمه اجرای مراحل مختلف برجام فراهم می‌شود و ایران وارد فضای جدیدی از دوران تاریخی، سیاسی و اجتماعی خواهد شد و به امید خدا بعد از چند سال سختی، محدودیت‌ها با تدبیر مسئولان کشور برداشته می‌شود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه گردشگری یکی از بخش‌هایی است که در فضای جدید بیشتر منتفع خواهد شد اظهار کرد: آثار این انتفاع در هفته‌های اخیر مشاهده شده است. تقاضا برای ثبت‌نام در تورهای ایران به شدت رو به افزایش است و مراجع و منابعی چون نشنال‌ژئوگرافی، ایران را به عنوان مقصد نخست گردشگران در سال ۲۰۱۶ تعیین کرده‌اند.

سلطانی‌فر یادآور شد: با وجود همه محدودیت‌های زیرساختی، باید خود را آماده کنیم تا این سونامی مدیریت شود و بهره‌برداری لازم از شرایط جدید صورت بگیرد.

اولین افرادی بودیم که از کعبه مستند ساختیم

سخنان «عیسی امیدوار»، قدیمی‌ترین جهانگرد ایران نیز بخشی از این جشنواره را به خود اختصاص داد.

او با اشاره به گوشه‌هایی از سفرنامه برادران امیدوار گفت: ما اولین اشخاصی بودیم که فیلم مستند از کعبه ساختیم، البته که خیلی دشوار بود، اما به سفارش پادشاه عربستان این شرایط مهیا شد.

او ادامه داد:‌ ما همه دنیا را دیده‌ایم، ولی کار ما گردشگری نبود وانگیزه سفر ۱۰ ساله ما مطالعه و تحقیق درباره اقوام ابتدایی و عقب مانده جهان بود.

او همچنین با یادآوری شعار سفرشان در سال ۱۳۳۳ خورشیدی با عنوان «همگی متفاوت، همگی خویشاوند» بیان کرد: ما به جهانی بدون مرزهای جغرافیایی قائل بودیم، هرچند معتقدیم همه ما در عین متفاوت بودن خویشاوند هستیم.

رونمایی از کتاب مطالعات گردشگری

در ادامه این جشنواره، کتاب مطالعات گردشگری با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون صنایع‌دستی این سازمان، معاون فرهنگی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان و رییس دانشگاه علم و فرهنگ رونمایی شد.

ایمانی خوشخو درباره این اثر گفت: کتاب مطالعات گردشگری مرجع خوبی برای محققان و دانش‌پژوهان است که پنجره‌ای را برای کارهای تحقیقاتی باز می‌کند. در این کتاب ارتباط گردشگری با سایر علوم تبیین می‌شود.

تجلیل از برترین‌های گردشگری

در ادامه مراسم با حضور این مقامات از شخصیت‌هایی چون محمدتقی رهنمایی، عبدالرضا رکن‌الدین افتخاری، شمس‌السادات زاهدی به عنوان اساتید برتر گردشگری، حمید ضرغام بروجنی، حسن زنده‌دل و محسن جعفری مذهب به عنوان پژوهشگران برتر، مازیار آل‌داوود به عنوان کارآفرین برتر، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی واحد مشهد و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران و فصلنامه پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش طرح مطالعاتی و پژوهش‌های کاربردی تجلیل شد.

داوران نخستین جشنواره ملی ناصرخسرو اثری را در بخش‌های مولف، نویسنده برتر، ایده‌پرداز و خلاقیت واجد تقدیر ندانستند و اعلام شد، آثار رسیده در این بخش‌ها از شاخص‌های لازم برای تایید نهایی برخوردار نبودند. همچنین از عیسی امیدوار به عنوان پیشکسوت جهانگردی ایران تجلیل شد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید