Performancing Metrics

رتبه‌بندی ریسک‌پذیری صنعت بیمه | اتاق خبر
کد خبر: 302650
تاریخ انتشار: 25 آذر 1394 - 14:38
رییس مرکز رتبه بندی مدیریت ریسک از رتبه بندی شرکت‌های بیمه در زمینه ریسک پذیری خبر داد و گفت: امیدواریم با مشارکت فعالانه سازمان‏ها و صنایع مختلف، بتوانیم در رشد و اعتلای سطح بلوغ مدیریت ریسک کشور نقش آفرینی کنیم.

رییس مرکز رتبه بندی مدیریت ریسک از رتبه بندی شرکت‌های بیمه در زمینه ریسک پذیری خبر داد و گفت: امیدواریم با مشارکت فعالانه سازمان‏ها و صنایع مختلف، بتوانیم در رشد و اعتلای سطح بلوغ مدیریت ریسک کشور نقش آفرینی کنیم.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، حمیدرضا نور علیزاده امروز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با مسعود حجاریان رییس انجمن حرفه ای صنعت بیمه و عبدالرسول عطایی مدیر عامل بیمه کوثر، گفت: در گذشته سازمان ‏ها نسبت ریسک‌هایی که باعث انحراف از اهدافشان می ‏شد، حساس بودند و بر اساس شرایط، تجربیات، دانش و آگاهی‏ های خود نسبت به مدیریت آنها اقدام می‏ کردند.

وی افزود:امروزه، با ورود رقبای نوظهور و افزایش رقابت در کسب و کارهای مختلف، درهم پیچیده شدن مرزهای کسب و کار، تلاش برای کسب منافع بیشتر، محدودیت منابع، تعدد و تنوع ذی‏نفعان، خواسته‏ ها و انتظارات و الزامات قانونی و مقرراتی آنها و از همه مهمتر، عدم قطعیت‏ های متعدد و متنوع در حوزه‏ های مختلف کسب و کار سازمان‏ ها اهداف و مقاصد آنها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

نورعلیزاده، نگرش موشکافانه و تحلیلی به ریسک ها،ایجاد مدیریت ریسک سیستماتیک، یکپارچگی اثربخش و کارای سیستم مدیریت ریسک با سایر سیستم‏های سازمان را ضروری دانست و اظهار کرد: شرط لازم و کافی برای موفقیت در مدیریت ریسک های سازمانی، توجه کافی به هر سه موضوع است.

وی ، فقدان زبان و ادبیات مشترک در خصوص مدیریت ریسک، فقدان درک و فهم مشترک از مدیریت ریسک، عدم آگاهی از ریسک‏ های مرتبط با حوزه کسب و کار، نداشتن رویکرد سیستماتیک در خصوص مدیریت ریسک، نداشتن ساختار اجرایی متناسب با نوع ریسک‏های سازمانی، یکپارچگی نامناسب سیستم مدیریت ریسک با سایر سیستم‏ها و نظام‏های سازمان و عدم اتصال منافع حاصل از سیستم مدیریت ریسک به منافع ذی‏نفعان را از مشکلاتی مربوط به حوزه مدیریت ریسک دانست و افزود:انجمن حرفه ای صنعت بیمه با توجه به نوپا بودن مباحث مدیریت ریسک و درجه پیچیدگی بالای مدیریت ریسک سازمانی و نیز خسارت ها بر آن شد به منظور توسعه جایگاه مدیریت ریسک در کشور و ایجاد فضای امن تر در کسب و کارهای مختلف کشور و ایجاد ارزش افزوده برای سازمان‏ها، با بررسی «سطح بلوغ مدیریت ریسک» سازمان‏ها و «رتبه بندی و اهداء گواهینامه مدیریت ریسک»، گامی نو در راستای شکوفایی کسب و کارهای مختلف بردارد.

رییس مرکز رتبه بندی مدیریت ریسک ادامه داد: در این راستا تا کنون مدیریت ریسک در14 تا 15 شرکت اجرایی شده که البته در این امر از رهنمودها و ابلاغیه های بانک مرکزی در خصوص لزوم استقرار سیستم مدیریت ریسک در بانک ها بهره گیری شده است.

در ادامه این نشست مسعود حجاریان - رییس انجمن حرفه ای صنعت بیمه - با اشاره به راه اندازی مرکز رتبه بندی مدیریت ریسک، گفت: نظام اقتصادی کشور در اجرای اصل 44 قانون اساسی به سمت نظام بازار و بخش خصوصی حرکت می کند که تحول بسیار اساسی و ساختاری را پایه ریزی می کند و این تحول به معنای دگرگونی بروکراسی و نظامات اداری حاکم بر اقتصاد است.

 وی ادامه داد:در نظام دولتی نهادهایی که برقرار بودند و انسجام لازم را به وجود می‌آوردند،با اجرای اصل 44 کارآمدی خود را از دست می‌دهند. لذا باید نهادهای دیگری به وجود بیایند تا انسجام ساختاری به انسجام جدید تبدیل شوند، زیرا در انسجام جدید نهادهای بروکراتیک می‌توانند جلوی فساد را گرفته و باعث پیشرفت شوند در غیر اینصورت اگر انسجام جدید به طور صحیح انجام نشود، پاشیدگی ساختار اقتصادی را به دنبال دارد.

به گفته حجاریان، بعد از برجام و رفع موانع امیدواریم دولت به دولتی ساختار گرا تبدیل شود به نحوی که نهادهای نظام خصوصی در کشور ایجاد شود که یکی از این نهادها مرکز رتبه‌بندی مدیریت ریسک است.

وی با بیان این‌که نقش این نهادها در انسجام مدرن نقشی اساسی است، ادامه داد: تفاوت نظام خصوصی و دولتی در این است که برخی نهادها را باید بخش خصوصی و جامعه مدنی و برخی دیگر را دولت ایجاد کند، در واقع هر سه گروه دولت، کسب‌وکار و جامعه مدنی باید به سرعت نهادهای لازم را بسازند تا نظام سالم برقرار شود، در غیر این صورت نظام بازار کارآمدی نخواهیم داشت.

در ادامه‌ی این نشست عبدالرسول عطایی مدیرعامل بیمه کوثر، گفت: ریسک وخطر وجه مشترک تمام فعالیت ها است و شناسایی و کنترل خطرات به وسیله مدیریت ریسک امکان پذیر است.

وی، کاهش هزینه ها، ایجاد آرامش روان، دستیابی اهداف و رشد شرکت ها را از مزایای مدیریت ریسک دانست و افزود:ریسک در صنعت بیمه به وفور دیده می شود، زیرا این صنعت هم ریسک را به عهده می گیرد و هم خود شرکت ها دارای ریسک هستند بنابراین مدیریت ریسک درشرکت های بیمه ای ضروری است.

 

مدیر عامل بیمه کوثر گفت: مدیریت ریسک شناسایی و ارزیابی و کنترل خطر است و می‌تواند قابل تعیین باشد. لذا مدیریت ریسک یعنی مدیریت علاج واقعه قبل از وقوع و یا پیشگیری قبل از درمان. بنابراین عدم مدیریت ریسک تبعاتی همچون ضرر و زیان مادی و معنوی، آسیب به برند سازمان، نارضایتی ذینفعان در مواجه با بحران‌های مختلف و فرصت‌سوزی و درآمدهای از دست رفته را به دنبال دارد.

 

وی با بیان اینکه مرکز مدیریت ریسک در بدنه انجمن حرفه ای صنعت بیمه می تواند به همه صنایع کمک کند، اظهار امیدواری کرد : با راه اندازی این روش بتوانیم سرمایه های افراد را مدیریت کرده و از آثار زیان بار خطرات آن جلوگیری کنیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید