Performancing Metrics

بهانه های جدید آمریکاستیزی | اتاق خبر
کد خبر: 302670
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 09:49
صادق زیباکلام
یادداشت اختصاصی زیر از دکتر صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران،در خصوص مختومه شدن پرونده ی PMD ایران در شورای حکام برای پایگاه خبری اتاق خبر نوشته شده است.

اتاق خبر: با توجه به واکنش برخی اصولگرایان مبنی براینکه PMD بمب اتمی بسته شده است اما PMD موشکی باز است باید گفت یکسری جریاناتی مانند سودگرایان تندرو هستند که بدون درگیری با غرب یا آمریکا نمی توانند راحت باشند. این گروه به زعم خودشان همواره موضوعی را برای مبارزه با آمریکا باید داشته باشند که آمریکاستیزی و مرگ بر آمریکا گفتن بتواند برایشان مفید باشد. بنایراین با تعطیل شدن موضع هسته ای و بسته شدن پرونده ی پی ام دی آنها بحث دیگری را راه انداختند تحت عنوان با آمریکا و غرب سر مسئله ی پی ام دی  موشکی مبارزه کنند اما اگر هم این مسائل حل شود باز هم این گروه یک مسئله ی دیگری را مطرح می کنند چون اگر آمریکاستیزی را از این جریان ها بگیرید چیز دیگری برایشان نمی ماند بنابراین باید یک بحران و یک تهاجم و رویارویی از زیرزمین هم شده را پیدا و برجسته می کنند و از بالا از نظر ایدئولوژی توجیح بکنند.

برخلاف تندروها، دولت تلاش زیادی می کند که موضوع اختلاف برانگیزی بین ایران و آمریکا نباشد تا دولت به یک حالت ثباتی برسد. با توجه با اینکه بیکاری و رکود وحشتناکی که در کشور مستولی است باید تلاش شود با استفاده از مختومه شدن پرونده ی پی ام دی در شورای حکام این مسائل در کشور سامان پیدا کند.

برخلاف تندروها، دولت تلاش زیادی می کند که موضوع اختلاف برانگیزی بین ایران  و آمریکا نباشد تا دولت به یک حالت ثباتی برسد .با توجه با اینکه  بیکاری و رکود وحشتناکی که در کشور مستولی است  باید تلاش شود با استفاده از مختومه شدن پرونده  پی ام دی در شورای حکام این مسائل در کشور سامان پیدا کند.اما با در نظر گرفتن تمامی این مسائل جریان تندرو که حیاتش گره خورده است به اینکه یک تهاجمی بین ما و آمریکا باشد اما باید دید که تلاش های دولت چقدر می تواند در این زمینه سود بخش واقع شود. خوشبختانه دولت و تیم مذاکره کننده ی هسته ای قریب دو سال مذاکراتی که داشت، سرانجام توافقی تاریخی حاصل شد. همانطور که شاهد بودیم اکثر اصولگرایان تندرو از همان روز اول با مذاکرات مخالف بودند و سپس با توافق اولیه ی ژنو و با توافق سوئیس هم و برجام مخالفت کردند. این گروه متاسفانه در این مدت همراهی دولت نکردند تا از ابعاد تنش کم شود و به دنبال آن کشور روی مسیر پیشرفت بیافتد.

این حاصل تلاش هایی بوده که از یک سو مذاکره کنندگان آمریکایی و از سوی دیگر مذاکره کننده های ایرانی انجام دادند و باید منتظر باشیم تا این توافق بتواند مثمر ثمر باشد.

نظرات