Performancing Metrics

احمد نجفی: خريدوفروش نقش خيانت به سینما است | اتاق خبر
کد خبر: 302678
تاریخ انتشار: 2 دی 1394 - 01:46
همه ما مي‌دانيم اما هيچ كاري نمي‌كنيم؛
احمد نجفي گفت: رواج مسئله خريد و فروش نقش به مثابه خيانت بزرگي است كه وضعيت فعلي سينماي كشور را دچار يك نوع بي‌هويتي كرده است.

به گزارش اتاق خبر،رواج مسئله خريد و فروش نقش به مثابه خيانت بزرگي است كه وضعيت فعلي سينماي كشور را دچار يك نوع بي‌هويتي كرده است. مسئله‌ حائز اهميت و مشمئز كننده متأسفانه اين است كه تهيه كننده‌ها و كارگردانان سهم عمده‌اي در به‌وجود آمدن اين پديده دارند. اين موضوع قطعا به شهرت، كيفيت كار و آبروي بسياري از بازيگران حرفه‌اي توهين مي‌كند اما دليل اينكه چرا هيچ كس عكس‌العملي واقعي نسبت به آن نشان نمي‌دهد، جاي تعجب دارد.

      
احمد نجفي، بازيگر سينما و مجري برنامه تلويزيون در خصوص معضل خريد و فروش نقش در سينما مي‌گويد: متأسفانه اين موضوع در حال وارد كردن يك سري نيروي منفي به سينماي كشور است و مستقيما با آبروي بسياري از عوامل بازي مي‌كند. من نمي‌دانم ما تا كي بايد شاهد اين موضوع در سينماي كشورمان باشيم. جالب اينجاست كه همه ما اين مسائل را مي‌دانيم اما هيچ كاري نمي‌كنيم. تنها ياد گرفته ايم كه در رابطه با آن حرف بزنيم و به تحليل اين مسئله بپردازيم.
   
برخي سينما را پولكي خطاب مي‌كنند
نجفي مي‌افزايد: بارها به خود من گفته‌اند كه ما حاضريم مقداري پول بدهيم تا فلان نقش را بازي كنيم. خب اين يعني بازي كردن با حيثيت همه سينماگران و بازيگران! آن وقت همه فكر مي‌كنند كساني كه يك عمر در اين حوزه تحصيل كرده‌اند و سال‌ها پيش آمده‌اند و از جان مايه گذاشته‌اند تنها به زور پول خود اكنون صاحب اسم و رسم شده‌اند. برخي سينما را پولكي خطاب و از ما درخواست مي‌كنند كه ما هم يك كاري براي اجراي نقش آنها انجام دهيم. اما آيا اين كار اصل هويت سينما را زير سؤال نمي‌برد؟
  
دلالي عوامل فيلم

به گفته اين هنرمند، برخي تهيه كنندگان، كارگردانان و عوامل فيلم به نوعي دلال شده و بي‌توجه به وظيفه‌اي كه برايشان تبيين شده ممكن است پشت پرده اين كار را انجام دهند. نكته مهم‌تر اينكه قبح اين مسئله به قدري ناديده گرفته مي‌شود كه ديگر خود اين عوامل فرهنگي هم به اين كار عادت كرده‌اند و وقتي مي‌بينند كه فلاني نمي‌تواند خوب ايفاي نقش كند مقداري پول از او دريافت مي‌كنند و مجوز بازي وي يا در سينما و تلویزيون صادر مي‌كنند. غافل از اينكه اين كار خيانت بزرگي در حق اهالي هنر است و به حيثيت سينما آسيب مي‌زند و در آخر به كار فرهنگي لطمه مي‌زند. به خاطر همين هم شاهد هستيم كه ما به صورت روزافزون از مقوله فرهنگ دور و دورتر مي‌شويم.
  
انجمن صنفي بازيگران كاري كند
نجفي در ادامه مي‌گويد: اين صنف است كه بايد جلوي اين كار را بگيرد. شوراي عالي سينما بايد جلسات، نشست‌ها و كنفرانس‌هاي متعددي را برگزار و در آنها در رابطه با نحوه رفع اين معضل از سينما گفت‌و‌گو كند. افراد كه به خودي خود نمي‌توانند قانون‌گذار باشند.

نجفي در مورد اينكه آيا خانه سينما در اين باره كاري صورت داده است، مي‌گويد:خير. به اعتقاد من دوستان ما در انجمن صنفي بازيگران سينما و تلويزيون ايران بايد بنشينند و اين معضلات را ديده و آن را مورد توجه قرار دهند. باور كنيد هيچ جاي دنيا اين طور نيست. هيچ كدام از سينماهاي جهان از خيابان نفر نمي‌آورند تا از او پول گرفته و برايش نقش تعيين كنند. اين كار توهين به هنرمندان، بازيگران، اساتيد كهنه كار و برجسته، اعضا و همكاران صنفي است. اين معضل بي‌احترامي به جامعه هنرمندان است. نبايد سينماي ما به سمت و سويي برود كه هركسي كه آمد و براي بازيگري ثبت نام كرد، پول بدهد و نقش بازي كند.

وي در پايان مي‌گويد:خانه سينما بايد براي رفع اين معضل راهكارهاي عملي، حيثيتي و قانوني تبيين كند. چون حيثيت همه ما در خطر است. خانه سينما نبايد دست روي دست گذاشته و اين آسيب فرهنگي را به گردن گذشتگان بيندازد. مفهوم صنف حمايت از اعضا و افراد آن است اما در دل اين كار چيزي به اسم حمايت از اعضا ديده نمي‌شود.
منبع: روزنامه جوان
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید