Performancing Metrics

نمی توان به بهانه امنیت، آزادی های مردم را محدود کرد | اتاق خبر
کد خبر: 302773
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 07:38
صالحی در کنگره سربازان صلح ایران؛
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در قانون اساسی ما به عنوان یکی از مترقی ترین قوانین اساسی دنیا آمده است که به بهانه حفظ امنیت نمی توان آزادی قانونی و مشروع مردم را محدود کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در قانون اساسی ما به عنوان یکی از مترقی ترین قوانین اساسی دنیا آمده است که به بهانه حفظ امنیت نمی توان آزادی قانونی و مشروع مردم را محدود کرد.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از مهر، علی اکبر صالحی در نخستین کنگره سربازان صلح ایران که عصر امروز در مجتمع فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، اظهار داشت: مراسم امروز در آستانه سالروز تصویب طرح پیشنهادی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد ضرورت مقابله با خشونت و افراطی گری برگزار می شود. اینجانب بر آنم تا از این فرصت استفاده کرده و برخی نکات و ملاحظات نظری را پیرامون علل گسترش خشونت و افراطی گری و راههای مقابله با آن مطرح کنم.

وی افزود: در آغاز به زمینه های بروز و ظهور خشونت در سطح جامعه اشاره می کنم. یکی از مهمترین دلایل رواج خشونت در جوامع امروزی فقدان تعلیم و تربیت صحیح در سطح خانواده و در سطح اجتماع است.

صالحی با بیان اینکه اگر برنامه ریزی صحیح در جهت زدودن بذر خشونت در هسته اولیه حیات اجتماعی صورت نپذیرد، زندگی خانوادگی می تواند به خواستگاه اولیه تعلیم و ترویج خشونت تبدیل شود، اظهار داشت: امروزه در بسیاری از راهبردهای تدوین شده جهت جلوگیری از تبلیغ و ترویج خشونت به مهمترین هسته حیات اجتماعی یعنی خانواده پرداخته می شود.

امروزه در بسیاری از راهبردهای تدوین شده جهت جلوگیری از تبلیغ و ترویج خشونت به مهمترین هسته حیات اجتماعی یعنی خانواده پرداخته می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی یکی از نخستین وظایف نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشور، انجام برنامه ریزی جامع به منظور آموزش اندیشه عدم خشونت برشمرد و ادامه داد: علاوه بر این یکی دیگر از عوامل زمینه ساز خشونت رواج بی عدالتی فراگیر در تمام عرصه های حیات اجتماعی است.

وی اظهار داشت: خارج شدن از مسیر عدل در عرصه های مختلف حیات انسانی از جمله در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بسترساز دوری انسانها از مسیر اعتدال و انصاف و بر هم خوردن موازنه قوا در عرصه زندگی جمعی است.

صالحی ادامه داد: به سخن دیگر، کسانی که فهمی از باده رفاه و امنیت به چنگ نیاورده و در تامین نیازهای مادی و معنوی خود در تنگنا قرار گرفته اند به ناچار غیرت آورده و جهان را پر از بلا خواهند کرد. از این رو باید به این حقیقت اشاره شود که یکی از عوامل اصلی گسترش خشونت را باید در «ترک تازی سرمایه داری لجام گسیخته» جستجو کرد.

صالحی با تاکید بر اینکه انحصار قدرت و ثروت در چنگ سرمایه داران و صاحبان کارتل ها و تراست های غربی و شکاف عظیم میان فقیر و غنی که نشأت یافته از طغیان و عصیان گری آدمی در برابر اراده خداوندی است افزود: این مسئله زمینه مستعد و مساعد برای رشد خشونت و افراط گرایی فراهم کرده است.

وی یکی دیگر از زمینه های ایجاد خشونت و افراطی گری را فقدان فضای آزاد برای رشد استعدادها دانست و تصریح کرد: چنانچه نیروی موجود در افراد یک جامعه به طور طبیعی مجال بروز و ظهور نیابد، ظرفیتی فراهم خواهد آمد تا خواسته های افراد جامعه از راههای غیر طبیعی و غیر اصولی بروز و ظهور یابد.

صالحی ادامه داد: کشورهای اقتدارگرا به بهانه حفظ امنیت در راه استفاده مردم از آزادی های مشروع و قانونی سد و حائل ایجاد می کنند. خوشبختانه ملت ایران برخلاف بسیاری از ملت ها و کشورهای دیگر از این آسیب مصون است.

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی به عنوان یکی از مترقی ترین قوانین اساسی دنیا آمده است که به بهانه حفظ امنیت نمی توان آزادی های قانونی و مشروع مردم را محدود کرد اظهار داشت: مسئولان ارشد نظام همواره بر این نکته تاکید کرده اند که سرکوب آزادی های مشروع به بهانه حفظ امنیت در میان مدت و بلند مدت باعث می شود تا اهداف عالی کشور در حفظ امنیت نیز تحقق نیابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: البته در میان عوامل بسترساز خشونت نمی توان از نفوذ و تحریک سیاسی بیگانگان در مناطق قابل نفوذ چشم پوشید. بسیاری از خشونت هایی که در سطح رسانه ها و پایگاههای خبررسانی در سطح منطقه ای و بین المللی شاهدیم، به دلیل بازی های قدرت های بیگانه برای حفظ منافع آنان صورت می گیرد.

وی گفت: قدرت های جهانی طی دو قرن گذشته در دامن زدن به اختلاف ها و نزاع های قومی، فرقه ای و مذهبی فعال بوده اند. آنان به درستی می دانند که به چه ترتیبی می توان از این نزاع ها برای تضعیف وحدت و حاکمیت ملی و تامین منافع نامشروع خود استفاده کنند.

صالحی با بیان اینکه یکی از مهمترین زمینه ها تبلیغ و ترویج خشونت، خشونت های ناشی از ایدئولوژی های انحرافی با سواستفاده از ناهنجاری های جاری در جامعه است، ادامه داد: باید به این حقیقت اعتراف کرد که رهایی از تبعات و پیامدهای این عامل مهم و اساسی بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود. در حال حاضر ما شاهد بروز و ظهور تبعات اندیشه های سلفی و واپس گرایانه هستیم که ریشه در تفکرات افرادی مانند ابن تیمیه دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این تفکر انحرافی گویا از قبر تاریخی خود سر برآورده و جهان اسلام بویژه خاورمیانه را مورد تاخت و تاز قرار داده است. امروزه امت اسلامی و جهان بشریت شاهد و ناظراعمال و افعال گروه های تروریستی و تکفیری است.

وی با تاکید بر اینکه این گروههای تروریستی و تکفیری با استفاده از فقر مادی و فرهنگی بخش قابل توجهی از امت اسلامی، آنان را به پایوران و پیاده نظام گروههای تکفیری تبدیل کرده اند، خاطرنشان کرد: آنان با استفاده از نفرت نهفته ای بر دل های توده های رنج دیده و محنت زده جهان اسلام به ارائه تصویری تحریف شده و کاریکاتوری از اسلام می پرازند.

صالحی ادامه داد: به عبارت دیگر، طراحان و نظریه پردازان گروههای تکفیری در خیانتی آشکار به اصول و موازین بنیادین تفکر توحیدی، برخی از جاهلان را به انتقام گیری از شهروندانی ترغیب می کنند که خود قربانی دستگاه عظیم سرمایه داری بوده و نقشی در سیاست ها و راهبردی های کلان غربی ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جریان های عقل ستیز و انحرافی در یک تحریف تاریخی آشکار تصویری دروغین از پیامبر اسلام و سنت اسلامی ارائه می دهند که هیچ گونه قرابتی با شخصیت، روش و منش آن بزرگوار و صحابه جلیل القدر ایشان ندارد، افزود: بنا بر شهادت اسناد و مستندات تاریخی، پیامبر والا تبار اسلام از عنوان جوانی و از نخستین روزهای گام نهادن در عرصه اجتماعی در زمره کسانی قرار داشت که از آنان عنوان اندیشمندان و خردگرایان می شود.

وی با اشاره به اینکه مایه تاسف است که جمعی روان پریش و کژکردار که بی شک مهره های بازی ناجوانمردانه قدرتمندان هستند به نام اسلام و با پرچم احیای خلافت اسلامی وارد میدان شده اند، گفت: این جاهلان نابکار و کژآئین بدون کوچکترین آگاهی از میراث معنوی و فلسفی اسلام با وقاحت به تخریب بلاد و کشتار بی رحمانه شهروندان غیرنظامی می پردازند، گفت: آنها می خواهند از این طریق خود را در مقام احیاگر سنت محمدی جلوه دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد سرکوب حرکت های آزادی خواهانه وعدالت طلبانه مسلمانان در جای جای جهان اسلام هستیم. به عنوان نمونه می توان به حوادث اخیر ناگوار نیجریه و سرکوب جنبش های رهایی بخش اشاره کرد که به تاسی به آرمانهای بلند نهضت اسلامی شکل گرفته است.

وی گفت: امروزه وسایل و امکاناتی در صحنه حیات اجتماعی پدیدار شده که می توان مجال بیشتری را برای بروز و ظهور خشونت فراهم آورند. علاوه بر این رسانه های دیداری و شنیداری و نیز تولیدات سینمایی و سریالها می توانند به رواج خشونت دیداری و گفتاری دامن بزنند.

صالحی با بیان اینکه نشریات و مجلاتی که در سطح ملی و فراملی در دسترس  بخش های وسیعی از جامعه قرار می گیرند می توانند به رواج تفکرات خشونت آمیز دامن بزنند افزود: امروزه گسترش خیره کننده و اعجازآمیز شبکه های اجتماعی در کنار فواید و خدمات غیر قابل انکار آن، مورد سوءاستفاده قرار گرفته می تواند به بستری جهت تبلیغ و ترویج خشونت سازمان یافته تبدیل شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در کنار این موارد باید به خطرات رفتارهای ناثواب شخصیت های و گروههای مرجع در سطح داخلی و به طور کلی در سطح جهان اسلام اشاره کرد. این نقص بزرگ می تواند موجبات تردید و دلسردی مردم بویژه نسل جوان را ایجاد کرده و به واسطه انباشت سرخوردگی ها، خشونت ورزی مجالی برای رشد و نمود پیدا می کند.

صالحی افزود: ما با تاسی از تعالیم مکتب حسینی توانسته ایم از مظلومیت تاریخی مکتب تشیع سلاحی کارآمد برای دفع خطرات و احیای فرهنگ اصیل اسلامی بسازیم. با استفاده از این ره توشعه تاریخی است که ما می توانیم به پرچمدار مبارزه با خشونت و افراطی گری تبدیل شویم. در حال حاضر یکی از بزرگترین وظایف احیاگران اسلام ناب، پیگیری این مجاهدت عظیم است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: خوشبختانه نخستین تلاش مدبرانه جهت مقابله فرهنگی با روایت تحریف شده از اسلام و میراث سنت اسلامی با تصویر داهیانه مقام معظم رهبری به انجام رسید.

وی با بیان اینکه ایشان در نامه اخیر خود به جوانان مغرب زمین از چهره کریه این مدعیان دروغین پرده برداشتند، خاطرنشان کرد: با این نامه، ایشان روایت اصیل اسلام ناب را برای جهانیان تبیین فرمودند.

منبع : مهر

صالحی در پایان افزود: اکنون بر ما واجب است که به حمایت از این اقدام خردمندانه پرداخته و به عنوان پرچمداران صلح جهانی پای در میدان این مجاهدت عظیم فرهنگی بگذاریم.

منبع: مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید