Performancing Metrics

هویت بصری جدید شبکه سه سیما | اتاق خبر
کد خبر: 302825
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 09:35
بحث در مورد طراحی حرفه‌ای هویت بصری شبکه‌های تلویزیونی داخلی سال گذشته پس از تغییر ریاست سازمان صدا و سیما مطرح شد و از همان زمان زمزمه‌هایی مبنی بر تغییرات عمده در شبکه‌های مختلف سیما به گوش می‌رسید.

اتاق خبر - با توجه به پتانسیل‌های موجود در بخش خصوصی، مدیران شبکه‌های مختلف برای دستیابی به بهترین نتیجه با شرکت‌ها و تیم‌های مختلف خارج از سازمان وارد مذاکره شدند. در این میان «شبکه‌ی سه سیما» از رقبای هم‌رده‌اش پیشی گرفت و فعالیت جدی برای طراحی بسته‌ی هویت بصری‌اش را از آذر ۹۳ آغاز کرد.


در میان پروپوزال‌های رسیده، طرح پیشنهادی «استودیو پروانه آبی» مورد توجه مدیران شبکه قرار گرفت و کار به آن‌ها سپرده شد. «استودیو پروانه آبی» -که طراحی هویت بصری جدید PRESS TV را نیز در کارنامه‌ی خود دارد- آتلیه‌ای نوپاست که تمرکز خود را روی گرافیک شبکه‌های تلویزیونی گذاشته و حدود ۲ سال است در این زمینه با یک تیم حرفه‌ای گرافیک و موشن‌گرافیک فعالیت می‌کند.


ظاهرا طراحان این آتلیه قبل از هرچیز سراغ نماد ۲۲ ساله‌ی شبکه ی سه -لوگوی معروف نارنجی رنگ- رفته‌اند و دستی به سر و گوشش کشیده‌اند. لوگوی جدید که در واقع بازطراحی لوگوی قبلی شبکه است، از نظر فرم و ترکیب بهینه شده و از نظر تکنیکال برای استفاده به‌عنوان لوگوی تلویزیونی اصولی‌تر شده است؛ از ایستایی بیشتری برخوردار و فرم قرینه‌ی آن چشم نوازتر شده است؛ گرچه در نگاه اول تغییر خاصی در آن نمی‌بینیم اما در مقایسه با طرح قدیمی، تغییرات کم ولی به‌جایی کرده است.

قسمتی از دفترچه‌ی هویت بصری شبکه‌ی سه درباره‌ی بازطراحی لوگو:



تغییرات به این‌جا ختم نمی‌شود، سه رنگ ثابت برای ظاهر جدید شبکه‌ی سه انتخاب شده‌اند: زرد، فیروزه‌ای و ارغوانی. در تمامی مواد گرافیکی که در شبکه پخش می‌شود با این سه رنگ در زمینه‌ی سفید مواجهیم. فضایی شارپ و شاد که در شبکه‌های داخلی کمتر شاهد آن بوده‌ایم. ظاهرا این رنگ‌بندی با شعار «شبکه‌ی سه، شبکه‌ی جوان» قصد دارد مخاطبین عمده‌ی این شبکه را راضی نگه دارد.


در گرافیک جدید شبکه با تکرار فرم‌هایی همچون دایره، نوارهای تشکیل دهنده‌ی لوگو و نمادهایی از جنس کاغذ -گاه به شکل لایه‌های کاغذی و گاه به سبک کاردستی‌های اوریگامی- مواجهیم که با تکرار رنگ‌های سه گانه‌ی انتخاب شده، سعی می‌کنند به پوسته‌ی شبکه فرم واحد و یگانه‌ای ببخشند.
برای متون استفاده شده در شبکه هم قلم اختصاصی طراحی شده که آن هم از فرم دایره تبعیت می‌کند، قلمی که نه چندان نا آشنا ولی خاص شبکه است و از خوانایی نسبتا خوبی نیز به‌عنوان فونت تلویزیونی برخوردار است و بیشتر از فرم فونت‌های مدرن فارسی و عربی تبعیت می‌کند.




موشن‌گرافیک‌های جذاب در فضاهای مینیمال، چاشنی‌های جدید شبکه‌ی سه هستند، فرم‌هایی که از دل صفحات کاغذی به پرواز در می‌آیند و پرنده‌ها و ماهی‌های کاغذی معلق در فضای سفید استودیویی که در نگاه اول عجیب می‌آیند جایگزین تصاویر مناظر طبیعی و گل و بلبل برای پر کردن فضای خالی بین برنامه‌ها شده‌اند.






اخبار شبانگاهی و خبر ورزشی شبکه سه نیز از این پوست‌اندازی بی‌نصیب نمانده‌اند؛ لوگو و تیتراژ آن‌ها تغییر کرده است، از فرم کلی شبکه پیروی می‌کنند و یک‌دست شدن آن‌ها با دیگر عناصر شبکه، آن‌را از بی‌نظمی و بلاتکلیفی بیرون آورده است.





این تغییرات عمده در گرافیک یک شبکه‌ی داخلی را -که برای اولین بار در ایران انجام می‌شود- می‌توان نشانه‌ای از رویکردی جدید در صدا و سیما و سرآغاز حرکت به سمت حرفه‌ای‌تر شدن شبکه‌های داخلی دانست؛ مجموعه‌هایی که سعی می‌کنند در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای خود را بالاتر بکشند و برای مخاطبین سخت‌گیر امروزی حرفی برای گفتن داشته باشند.



کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید