Performancing Metrics

اکتشاف نیازمند نگاهی جدی است | اتاق خبر
کد خبر: 302826
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 09:36
عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران:

اتاق خبر- وجود ذخایر غنی از مواد معدنی در کشور باعث شده تا ایران در میان 15کشور معدنی جهان قرار گیرد. اما اولین حلقه از زنجیره فعالیت‌های معدنی یعنی اکتشاف با مشکلاتی مواجه است که باعث می‌شود بخش معدن آن طور که باید در اقتصاد کشور هنرنمایی نداشته باشد.

پروا سلطانی عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره وضعیت بخش معدن در ایران و تغییرات این بخش پس از توافق صورت گرفته میان ایران و 1+5، اظهار کرد: ایران کشوری با ذخایر غنی و ظرفیت‌های فراوان معدنی است، به همین دلیل تصور می‌کنم پس از توافق صورت گرفته میان ایران و کشورهای 1+ 5 و رفع تحریم‌ها رویکرد دنیا نسبت به ایران تغییر خواهد کرد. امیدوارم با فرصتی که پیش روی مسئولان و فعالان بخش معدن قرار دارد بتوانیم از ذخایر معدنی بهره‌برداری کرده و شاهد شکوفایی و توسعه این بخش باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که بخش معدن در حال حاضر با چه مشکلاتی مواجه است، افزود: باید به این نکته توجه داشت که مهم‌ترین حوزه و فعالیت در بخش معدن اکتشاف است. اما متاسفانه در سال‌های گذشته اکتشافات کلی انجام شده و اطلاعات محدودی از ذخایر معدنی کشور در دست است. در واقع باید به سمت اکتشافات عمقی حرکت کنیم.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران بیان کرد: در صورتی که اکتشاف جدی در بخش معدن انجام نشود، استخراج از معادن کمی دشوار شده و بخش خصوصی و یا سرمایه‌گذاران داخلی یا خارجی با تردید و نگرانی فراوان به سوی بخش معدن خواهند آمد.

امروز با تغییرات ایجاد شده در روابط بین‌المللی ایران با سایر دنیا، جذب سرمایه‌گذار به ویژه در بخش معدن جزء اولویت‌های اصلی قرار گرفته، اما سرازیر شدن سرمایه در این بخش نیازمند نگاهی جدی در حوزه اکتشاف است.

به گفته سلطانی، اکتشاف فعالیتی با صرف هزینه بسیار است، در نتیجه یکی از وظایف اصلی دولت در بخش معدن، تسهیل فعالیت‌های اکتشافی و یا ارائه امتیازهایی به بخش خصوصی است که منجر به افزایش تمایل فعالان این بخش برای ورود به حوزه اکتشاف شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در رابطه با وضعیت سنگ‌آهن و ادامه روند رکود قیمت در این حوزه نیز تصریح کرد: آنچه از سوی کارشناسان جهانی این حوزه مطرح می‌شود، رکود بازار سنگ آهن به شدت وابسته به وضعیت اقتصادی بازار کشور چین است. این در حالیست که بازار چین به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در این کشور با تقاضای بسیار کمی مواجه است.

وی افزود: کارشناسان بین‌المللی در حوزه سنگ‌آهن معتقدند، که تا پایان سال 2016 میلادی اتفاق شگفت‌انگیزی در بازار سنگ‌آهن رخ نخواهد داد. اما ممکن است در چند ماه آینده شرایط کمی بهتر از امروز باشد.

سلطانی با اشاره به برگزاری سومین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن از سوی این انجمن و تاثیر آن بر رفع مشکلات این حوزه، اظهار کرد: خوشبختانه نزدیک به 80درصد از اهدافی که در شواری سیاست‌گذاری انجمن در نظر گرفته شد، دست یافتیم. اما به طور کلی تلاش اصلی اعضای انجمن در رفع مشکلات موجود در حوزه کسب‌وکار سنگ‌آهن بوده که خوشبختانه به لطف خداوند تا به امروز در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید