Performancing Metrics

مغایرت طرح جدید کنگره آمریکا با اصول آزادی مورد ادعا | اتاق خبر
کد خبر: 302898
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 13:50
محسن جلال پور
من نمی دانم چطور یک کشور برای کشور دیگر تعیین تکلیف می‌کند که به کشور ثالث نرود، طرح "لغو تسهیلات روادید برای افرادی که به ایران سفر کرده‌اند" نه تنها غیر منصفانه که مغایر با اصول آزادی مورد ادعای آمریکا است.

 اتاق خبر: من نمی دانم چطور یک کشور برای کشور دیگر تعیین تکلیف می‌کند که به کشور ثالث نرود، طرح "لغو تسهیلات روادید برای افرادی که به ایران سفر کرده‌اند" نه تنها غیر منصفانه که مغایر با اصول آزادی مورد ادعای آمریکا است.

بنابراین گزارش محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی اقتصادی نوشت: حتما شنیده اید که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به طرح "لغو تسهیلات روادید برای افرادی که به ایران سفر کرده‌اند" رأی مثبت داده‌اند. در صورت تصویب نهایی این طرح در سنا و امضای آن از سوی باراک اوباما، شهروندان 38 کشور دوست آمریکا اگر از سال 2011 به ایران سفر کرده باشند،به راحتی نمی توانند وارد خاک آمریکا شوند.

من نمی دانم معنی این کار چیست و چطور یک کشوربرای کشور دیگر تعیین تکلیف می کند که به کشورثالث نرود.این طرح نه تنها غیر منصفانه که مغایر با اصول آزادی مورد ادعای آمریکا است.

در نشست امروزهیئت رئیسه تصمیم گرفتیم با اتاق های بازرگانی 38 کشوری که مشمول مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا شده اند، رایزنی کرده و آنها را متقاعد کنیم که این طرح مغایر اصول تجارت آزاد است وعملا رقابت رابرای فعالان اقتصادی کشورهای متبوعشان به طور ناعادلانه غیررقابتی کرده و باید به آن واکنش سریع و صریح نشان دهند.

به این ترتیب اتاق ایران از طریق سازمان تجارت جهانی WTO و اتاق بازرگانی بین المللیICC به این مصوبه اعتراض رسمی می کند و در عین حال از وزارت امور خارجه هم انتظار داریم این موضوع را در دستور کار قرار داده و در سازمان های بین المللی نسبت به این طرح مزورانه و غیر منصفانه شدیدا موضع بگیرد.

و اما انتظاری که از رسانه ها و تشکل ها و جامعه مدنی دارم: در سال های گذشته کمپین های موفقی برای محکوم کردن تحریم های ظالمانه علیه کشورمان تشکیل شد.این کمپین ها خود جوش بود و انسجام جامعه مدنی ایران را به نمایش گذاشت.اقتصاددانان شریفی هم پای این کمپین ها را امضا کردند.رسانه های معتبری هم از این کمپین حمایت کردند. انتظار ما این است که بازهم رسانه ها، جامعه مدنی و تشکل ها و اتاق های مشترک پیش‌تاز شوند و نسبت به این طرح اعتراض کنند.

اتاق های بازرگانی هم به عنوان قدیمی ترین و بزرگ ترین تشکل بخش خصوصی آمادگی دارند به خیل اعتراض کنندگان به این مصوبه بپیوندند. باید بیشتر از گذشته نشان دهیم که مخالف هرطرح غیر انسانی و مغایر با جریان آزاد تجارت هستیم.

منبع: تسنیم 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید