Performancing Metrics

اقتصاد دولتی ریشه مفاسد اقتصادی است | اتاق خبر
کد خبر: 303452
تاریخ انتشار: 30 آذر 1394 - 04:38
صادق زیباکلام
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد که اقتصاد دولتی ریشه مفاسد اقتصادی است.

اتاق خبر: عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد که اقتصاد دولتی ریشه مفاسد اقتصادی است.

بنابراین گزارش، نشست هفتگی شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان  با حضور صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی و سودابه رادفرد، مدرس دانشگاه و رییس شاخه جوانان این حزب برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با عنوان «نقش و سهم جوانان در انتخابات» برگزار و با ازدحام جوانان حزبی و غیر حزبی  مواجه شد، رادفرد با ارائه گزارشی از عملکرد حدود یک ساله شاخه جوانان حزب ندا و اهداف و برنامه های راهبردی و عملیاتی این شاخه از عدم تحقق وعده های انتخاباتی کاندیداها در خصوص مطالبات و سهم جوانان علی رغم استفاده ابزاری از ایشان در هر دوره انتخابات انتقاد و بر لزوم حضور جوانان در عرصه های تصمیم گیری و اجرایی متناسب تاکید کرد و خواستار تمرکز مسئولین و کاندیداها بر فرامین مقام معظم رهبری (ره) به عنوان چراغ راهی که می‌تواند تا انتهای جاده صعب العبور رسیدن به توسعه پایدار و متوازن در حوزه جوانان را نشان دهد، شد.

استاد جوان دانشگاه، رهنمودهای دلسوزانه و روشنگرانه مقام معظم رهبری در نامه به جوانان غرب را نمونه‌ای کامل از اهمیت جوانان برای رهبر جهان اسلام دانست.

وی در ادامه شیوه جوان‌گرایی در دولت گذشته را به بوته نقد گذاشته و توضیح داد که جوان گرایی به معنای استفاده از جوانان متخصص و متهعد است و نه جوانان خاص با رانت های خاص که بعضاً در دولت نهم و دهم اتفاق افتاد و باعث شد اولاً استفاده ابزاری از عنوان «جوانان» باب شود و ثانیاً با عملکرد نامناسب جوانان بدون تخصص دولت نهم و دهم، خاطره خوبی از اعتماد به جوانان نماند.

این فعال سیاسی که عضو مجمع زنان اصلاح طلب نیز هست لزوم استفاده از زنان و جوانان در دولت و مجلس و دیگر اقطاب تصمیم گیری را یادآور شد و حزب ندا را با میانگین سنی 34 سال در شورای مرکزی، حزبی جوان و رو به رشد خواند که می‌رود به حزبی فراگیر هم در ارکان قدرت و هم در متن جامعه تبدیل شود.

در ادامه جلسه سخنران اصلی برنامه یعنی زیباکلام، نظارت استصوابی را مورد بحث و بررسی قرار داده و عدم پاسخگویی شفاف در خصوص دلایل رد صلاحیت ها توسط شورای نگهبان را یکی از اشکالات روش فعلی انجام فرایند نظارت استصوابی دانست.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه بیان کرد: اینکه گفته می شود در تمام نظام ها، نظارت استصوابی وجود دارد، درست نبوده و مداخله دستگاه حاکم در تایید صلاحیت نامزدها مغایر با اصل دموکراسی و دروغی بزرگ است.

وی در خصوص انتخابات آینده، پیش بینی کرد که رد صلاحیت گسترده ای از جریان اصلاح طلب صورت خواهد گرفت و اصلاح طلبان را مانند برگ خزان خواهند ریخت.
زیباکلام در مورد انتخابات در کشورهای توسعه یافته گفت که در این کشورها افراد به احزاب، نه به اشخاص رای می دهند؛ احزاب افرادی را مشخص می کنند و مردم به افرادی که توسط حزب معرفی شده اند رای می دهند.
در بخش دوم سخنرانی، زیباکلام به اصول گرایی و تعریف مبانی فکری اصول گرایان پرداخت و از اشکالات تفکر اصول گرایی را عدم تحلیل ریشه ای مشکلات موجود و توسل به اما و اگر های غیرواقعی و نداشتن برنامه مشخص در حوزه های مختلف نظیر اقتصاد، سیاست، اشتغال و ... دانست.

وی اقتصاد دولتی را ریشه مفاسد اقتصادی عنوان کردند و توضیح داد تا وقتی اقتصاد ایران دولتی باشد، فساد در آن زاد و ولد خواهد کرد؛ اقتصاد دولتی نه تنها زاینده فساد است بلکه بازدهی و بهره وری کافی نداشته و قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی نیست.

منبع: فارس 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید