Performancing Metrics

پروسه باز پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طولانی است | اتاق خبر
کد خبر: 303513
تاریخ انتشار: 30 آذر 1394 - 08:43
گفت و گوی اتاق خبر با عضو اتاق بازرگانی البرز
شادروز رفیعی عضو اتاق بازرگانی استان البرز مهمترین دغدغه صادرکنندگان را پرداخت مالیات ارزش افزوده و مشکلات مربوط به آن دانست.

اتاق خبر: عضو اتاق بازرگانی البرز در گفت و گو با اتاق خبر گفت: مشکلی که در مورد مالیات ارزش افزوده وجود دارد پروسه طولانی بازپرداخت این نوع مالیات است.
رفیعی با اعلام اینکه بانک ها قادر به تامین منابع مالی برای بنگاه های بخش خصوصی نیستند گفت: انتظار می رود که رئیس جدید سازمان امور مالیاتی تلاش کند که فرایند بازپرداخت مالیات ارزش افزوده که گاهی بیش از یک سال طول می کشد تسهیل یابد. وی ابراز امیدواری کرد که در صورت حذف این مالیات، منابع بیشتری در اختیار شرکت های صادراتی قرار بگیرد و این رویه منجر به رونق بخش صادرات شود.
عضو اتاق بازرگانی البرز در مورد مالیات بر ارزش افزوده و معافیت صادرکنندگان از پرداخت آن گفت: صادرکنندگان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما در هنگام صادرات کالا این مالیات از آنها دریافت می شود. صادرکنندگان بعد از ارائه مدارک به سازمان مالیاتی در صورت نداشتن مشکل و بدهی به آنها برگردانده می شود. اما به علت مسائل بروکراسی اداری، انجام این پروسه زمان زیادی می برد و این مشکل صادرکنندگان است.
رفیعی در پاسخ به سوالی در مورد امکان جایگزین شدن درآمد های مالیاتی به جای نفت گفت: وابستگی به نفت و درآمدهای حاصل از آن مشکلات زیادی در طول سال های گذشته به وجود آورده است. اعمال تحریم علیه کشور باعث شد که توجه به صنایع داخلی بیشتر شود و فعالیت بیشتر آنها شد. توجه دولت به برنامه ششم توسعه و پیش بینی کاهش و قطع وابستگی به درآمد نفت در آن، باعث شده که دولت برای تامین مخارج خود به دریافت مالیات از شرکت ها و تولید کنندگان روی بیاورد.
وی در ادامه گفت: البته فشارهای زیادی به شرکت ها در این مورد وارد می شود و باید نهادهای مالیاتی با دید کارشناسی به این موضوع نگاه کنند. در این که باید مالیات پرداخت شود هیچ شکی وجود ندارد اما این امر باید به گونه ای باشد که به شرکت ها و تولید کنندگان کمترین فشار وارد بیاید و باعث اختلال در کار شرکت ها نشود. با توجه به کارشناسان خارجی که در سازمان امور مالیاتی وجود دارد می توان این کار را به صورت کارشناسی شده انجام داد تا کمترین مشکل برای تولید کنندگان به وجود بیاید.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید