Performancing Metrics

آشفته‌ بازار یلدای کرمانشاه با طعم آجیل‌های قاچاق | اتاق خبر
کد خبر: 303557
تاریخ انتشار: 30 آذر 1394 - 11:07
آشفته‌بازار یلدای کرمانشاه با افزایش قیمت‌های برخی محصولات و شب‌چره‌های این ایام و با طعم آجیل‌های قاچاق همراه شده است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از فارس،زمستان است و یلدایش؛ یلدا است و دور هم‌نشینی‌اش آن هم در دیار خوش‌نشینان کرمانشاهی که بساط گرد هم جمع شدنشان همیشه به راه است.در توزیع و فروش آجیل و خشکبار با موضوع آجیل قاچاق بیشتر مواجه هستیم.

در این شب‌نشینی به یادماندنی سنتی ایرانی‌ها که به شب چله هم معرف است، خانواده‌های ایرانی تب و تابی دارند برای خرید به اصلاح شب‌چره‌های دورهمی‌هایشان و دربین میوه‌ها انار و هندوانه به عنوان سرخی نماد طلوع خورشید هستند و پای ثابت این بساط که این روزها قیمتشان در بازار به شدت افزایش پیدا کرده است.

اما حرف ما بر سر پرمصرف‌ترین رکن این بساط یعنی آجیل شب یلداست که در بازار کرمانشاه عرضه می‌شود؛ اگر در خرید آجیل وارد و حرفه‌ای باشی که مشکلی نداری و گرنه حتما آجیل‌های قاچاق و مانده ته انبار را غالبت می‌کنند.

البته جای این سئوال وجود دارد که چگونه موضوع وجود آجیل‌های قاچاق در بازار شب یلدا به عنوان تهدیدی برای سلامتی شهروندان و انجام نظارت کارشناسان را کنار هم قرار دهیم؛ وقتی کارشناسان و بازرسان نمی‌توانند این موضوع را تشخیص دهند، تکلیف مردم عادی که به این نظارت‌ها دلخوش و اعتماد کرده‌اند چیست.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: در توزیع و فروش آجیل و خشکبار با موضوع آجیل قاچاق بیشتر مواجه هستیم.

علی‌عباس سجادی‌راد ادامه داد: این کار غیرقانونی است و موازین بهداشتی در این مورد رعایت نشده و این محصولات از سلامت کامل برخوردار نیست.

وی با تصریح اینکه مصرف این محصولات سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد، گفت: مردم در هنگام خرید حتی از خرده‌فروشان می‌توانند مشخصات و حتی فاکتور خرید محصولات را مطالبه کنند تا از سلامت آنها مطمئن شوند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بر اهمیت حمایت از تولید تأکید کرد و بیان داشت: وجود کالاهای وارداتی چه رسمی و چه غیررسمی ضربه‌ای بر پیکره واحدهای داخلی است.

سجادی‌راد به مردم توصیه کرد که از خرید کالاهای خارجی بامجوز و بدون مجوز که یکی از عوامل بیکاری جوانان خودداری کنند.

وی با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاها در آستانه شب یلدا در بازار، از مردم خواست تا از خرید کالاهای گران خودداری کنند و تخلفات را از طریق تلفن 124 گزارش دهند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه یکی از بهترین راه‌های کنترلی را پرهیز مردم از خرید کالاها و محصولات گران عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، از افزایش قیمت مقطعی برخی اجناس ویژه شب یلدا هم که بگذریم، از موضوع وجود و فراوانی محصولاتی همچون آجیل قاچاق به راحتی نمی‌توان گذشت؛ این بار پای سلامتی در میان است نه جیبی که به آن طمع‌ورزی شود.

مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اصناف، اتحادیه‌های مربوطه و تمامی ذی‌ربطان این موضوع باید در برابر مردم برای نظارت‌های بی‌نتیجه خود پاسخگو باشند. بازی با سلامت موضوعی نیست که به راحتی از کنار آن گذشت.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید