Performancing Metrics

تجارت نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد | اتاق خبر
کد خبر: 303757
تاریخ انتشار: 1 دی 1394 - 08:51
نشست بررسی « تجارت ایران و روسیه در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی» که با حضور مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

اتاق خبر: در این مراسم محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با با بیان اینکه امر تجارت نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد گفت: تجارت بین المللی باید مبحثی بلند مدت باشد و برنامه ریزی برای آن نباید مقطعی باشد.
حجتی با بیان اینکه در درارتباط با روسیه زیرساخت لازم نرم افزاری و سخت افزاری در مورد صدور کالای کشاورزی را نداریم، علت این امر را نداشتن ارتباط تجاری با این کشور تا قبل از فروپاشی شوروی خواند و افزود: افت قیمت روبل را در روسیه یکی از مشکلات صادرکنندگان است و علاوه بر داشتن مشکلات در زمینه تعرفه گمرکی ، در مسائل فنی نیز روسها به دلائل نامعلومی حاضر به داشتن موافقت نامه تجاری با ما نشده اند.

وی با بیان اینکه در سفر پوتین به ایران توافقات مناسبی برای صادرات محصولات ما به این کشور انجام شد گفت: در این مذاکرات که وزیر کشاورزی روسیه نیز حضور داشت توافقات مناسبی انجام شد و مسائل ریزتر در ارتباط با تعرفه و قرنطینه به دیدارهای بعدی موکول شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه لبنیات ظرفیت های بسیاری وجود دارد ادامه داد: ما نمی خواهیم به واحدهای بی کیفیت متکی باشیم. در حالیکه واحدهای بسیار خوبی در بخش دامپروری کشور وجود دارد که از نظر کیفیت با واحد های اروپایی رقابت می کنند صادرات ما با مشکل مواجه است. زیرا در زمانی که اقدام به صادرات می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت به نتیجه و سودآوری برسیم بلکه یک افق بلندمدت را باید مدنظر داشت که بازار محصولات کشاورزی روسیه نیز برهمین اساس است. بستر مناسبی برای صادرات محصولات لبنی ایران وجود دارد به طوری که توانسیتم در سال گذشته 600 میلیون دلار محصولات لبنی صادر کنیم.

حجتی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های انجام شده در بخش آبزیان موافقتنامه‌های بهداشتی انجام شده و تعرفه آن تقریبا به صفر رسیده است اما هنوز عملکرد مناسبی در صادرات این محصولات نداریم.

وی در خصوص صادرات مرغ ایران به روسیه گفت: مصرف مرغ در کشور ما بالاتر از استانداردهای جهانی است اما با این وجود 22 هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت امکان افزایش تولید دارد. اغلب این واحدها زنجیرهای تولید دارند و کشتارگاه‌ها واحدی تولید خوراک مرغ نیز در کنار واحدهای مرغداری است.

حجتی در خصوص وضعیت صادرات کشمش ایران گفت: با وجود اینکه ما یکی از قدیمی‌ترین تولید کننده و صادر کننده این محصول هستیم اما در حال حاضر ترکیه تبدیل به صادرکننده اصلی این محصول شده است و بورس آن را در شهر ازمیر در اختیار دارد.


حجتی در ادامه از اختصاص هزار میلیارد تومان یارانه صادراتی برای پشتیبانی از صادرات در بودجه سال 95 خبر داد گفت: با توجه به اقتصاد مقاومتی و عزم دولت ، امیدوار هستیم که ایران بتواند جایگاه صادراتی بلندمدت در کشور روسیه داشته باشد.
پیش از سخنان وزیر جهاد کشاورزی هادي تيزهوش تابان نائب رئیس اتاق ایران و روسیه با دکر تاریخچه کوتاهی از روابط تجاری ایران و روسیه در سال های اخیر، اعلام کرد: ما برای رونق و رشد صادرات به روسیه نیاز به استراتژی منسجم و منظمی داریم. علیرغم مشکلات به وجود آمده میان روسیه و اتحادیه اروپا ما نتوانسته ایم که از این فرصت استفاده کنیم و با وجود حضور هیات تجاری روسی در ایران مبادلات این دو کشور کاهش پیدا کرده است.
در پایان مراسم اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه سوالات و مشکلات خود در زمینه های مختلف از جمله مشکلات گمرکی، تخصیص ارزو مشکلات صدور ویزا را با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذاشتند.

 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید