Performancing Metrics

بهبود فضای کسب و کار در گرو بهره گیری از پتانسیل بخش خصوصی | اتاق خبر
کد خبر: 303807
تاریخ انتشار: 1 دی 1394 - 10:49
اتاق خبر در گفتگو با نمایندگان مجلس بررسی کرد:
یک عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از خصوصی سازی به دلیل نبود فضای مناسب کسب و کار استقبال خوبی نمی شود و قطعا لازم است در این خصوص چاره اندیشی شود تا توانایی های بخش خصوصی هرچه بیشتر به کار گرفته شود.

اتاق خبر_ سوسن یحیی پور: بهبود فضای کسب و کار از جمله مواردی است که ضرورت تحقق آن در برنامه ششم توسعه تاکید شده است. جدیدترین گزارش بانک جهانی نیز از صعود 12 پله ای ایران و رسیدن به رتبه 118 بین 189 کشور خبر می دهد.

حال برای بررسی چگونگی رونق کسب و کار در کشور و موانع موجود، گفت وگویی را با دو نماینده مجلس ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

روح الله بیگی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس راهکار بهبود فضای کسب وکار را ورود بخش خصوصی به عرصه اقتصادی دانست و گفت: چاره ای جز حضور پررنگ بخش خصوصی وجود ندارد و در این خصوص نیز باید دو آیتم خصوصی سازی و بهبود فضای کسب و کار پر رنگ شود.

روح الله بیگی در گفت و گو با اتاق خبر افزود: از خصوصی سازی به دلیل نبود فضای مناسب کسب و کار استقبال خوبی نمی شود و قطعا لازم است در این خصوص چاره اندیشی شود تا توانایی های بخش خصوصی هرچه بیشتر به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: برای رونق فضای کسب و کار باید نظام بانکی قوی و پویایی داشت البته این نظام بانکی پاشته آشیل تولید است و کمک چندانی نمی کند. از طرفی دیگر عمدتا چون در تعاملات بین وزارتخانه ها موازی کاری صورت می گیرد، فضای کسب و کار به شدت آسیب می بیند و تغییری حاصل نمی شود.

بیگی با اظهار تاسف از اینکه با رتبه فعلی کسب و کار نمی توان به رشد اقتصادی 8 درصدی رسید، اذعان کرد: رتبه کسب و کار در کشور براساس ملاک های  2016 از رقم 154 به 118 رسیده است که این رتبه هم چندان مطلوب نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص رونق کسب وکارهای خرد در مناطق روستایی گفت: دولت در برنامه ششم توسعه  تاسیس بانک کسب و کار کوچک را پیش بینی کرده است. البته در مجلس نیز طرح ها و برنامه هایی درخصوص خود اشتغالی و طرح های زود بازده مطرح بود که به درستی اجرایی نشد و رضایت کامل از آن حاصل نشد.  

وی ادامه داد: بعد از سرو سامان دادن به وضعیت اقتصادی لازم است که فضای کسب و کار بهبود پیدا کند تا کسب و کار های خرد، متوسط و بزرگ بدون کمک و یا تسهیلات دولتی مفید واقع شوند.

بیگی با اعلام اینکه در حال حاضر رقم نقدینگی در کشور به 770 هزار میلیارد رسیده است، گفت: این نقدینگی در سپرده های بانکی موجود است و متعلق به بخش خصوصی است که لازم است این منابع جذب شود تا به رونق مورد نظر برسیم.

 رونق کسب و کار با توصیه و نوشتن چند سطر قابل حل نیست

دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در اینباره به خبرنگار اتاق خبر گفت: موضوع کسب و کار با توصیه و نوشتن چند سطر قابل حل نیست. لازم است  در این خصوص موانع اداری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظارتی رفع شود که لزوم آن شناسایی به موقع موانع است.

ایرج ندیمی در خصوص موانع موجود کسب و کار در کشور اذعان کرد: مشکلات مالی، تامین نقدینگی، محدودیت های تکنولوژی و فناوری و همچنین موانع موجود بر سر راه جذب سرمایه گذاری خارجی باید رفع شود تا فضای کسب و کار بهبود یابد.

وی ادامه داد: تا زمانی که درآمد و سود کافی شامل حال متقاضیان کسب و کار نشود، دلیلی وجود ندارد که مردم پول خود را وارد قتلگاه سیاسی، اقتصادی و اداری کنند.

ندیمی درباره چگونگی رونق کسب و کار خرد در مناطق روستایی گفت: این مسئله حوزه جغرافیایی نمی شناسد و لازم است که برای این حوزه مدیریت، حمایت های لازم تعریف شود.

به گفته وی؛ برای رونق فضای کسب و کار، طبقه اجتماعی مهم نیست و در این خصوص لازم است که حمایت های حداکثری از جانب مسئولان صورت گیرد و سود و امنیت در این حوزه تضمین شود.

 

نظرات
ابراهیمی
| |
2015-12-23 00:08:16
سلام . ببخشید کی باید قوانین دست و پاگیر و مزاحم کسب و کار را درست کنه. غیر از مجلس کی دیگه کی میتونه قانون زذایی و اصلاح قانون کنه. لالای بلد هستند ولی خوابشان نمیبره
ADS
ADS
پربازدید