Performancing Metrics

لبنیات ۶درصد گران شد | اتاق خبر
کد خبر: 303809
تاریخ انتشار: 1 دی 1394 - 09:09
با تصمیم سازمان حمایت، فرآورده‌های لبنی پرمصرف از جمله ماست، شیر و پنیر از امروز ۶ درصد گران شد.

اتاق خبر: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اخیراً با افزایش 6درصدی قیمت لبنیات پرمصرف شامل شیر، پنیر و ماست که مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند موافقت کرد.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ در این ابلاغیه سازمان حمایت به انجمن صنایع لبنی آمده است که تولیدکنندگان از ابتدای دی‌ماه می‌توانند محصولات لبنی پرمصرف را که مشمول قیمت‌گذاری هستند حداکثر تا سقف 6 درصد گران کنند.این سازمان به صنایع لبنی مجوز داده که عرضه سایر محصولات لبنی نیز به‌صورت عرضه و تقاضا تولید و خرید و فروش شود.

براین اساس تولیدکنندگان صنایع لبنی می‌توانند براساس ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت اقدام به افزایش قیمت این محصولات کرده که در صورت افزایش غیرمتعارف و وجود شکایت این سازمان ورود می‌کند.

همچنین، کارخانجات لبنی باید نسبت به افزایش 100تومانی قیمت خرید شیر خام از اول دی 94 اقدام کنند.

نابودی صنایع لبنی کلید زده شد

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران در واکنش به این مصوبه گفت: هرگونه افزایش قیمتی در محصولات لبنی در حال حاضر ریشه این صنعت را می‌خشکاند.

محمدرضا اسماعیلی درباره صدور مجوز گرانی شیر، ماست و پنیر از سوی سازمان حمایت گفت: صنعت تولید شیر و فرآورده‌های لبنی از ابتدای تولید نهاده‌های دامی توسط کشاورزان تا انتها یعنی تبدیل شیرخام به فرآورده‌های لبنی باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها مشکلات اتحادیه‌ها را درمان نمی‌کند، گفت: با توجه به مشکلات اتحادیه‌ها، این راهکار درستی نیست. دولت باید قدرت خرید مردم را تقویت و افزایش تقاضا ایجاد کند.

اسماعیلی با ابراز اینکه واکنش و بازتاب هر افزایش قیمتی متوجه صنایع لبنی می‌شود، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه هرگونه افزایش قیمتی در محصولات لبنی منجر به خشکاندن این صنعت از ریشه می‌شود. دولت یک سری حمایت‌ها از دامداری‌ها و کشاورزان (هزینه‌های آب و برق) در تولید محصولات دارد اما هیچ‌گونه حمایتی از صنایع لبنی و مصرف‌کنندگان این محصولات ندارد.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران اظهار کرد: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود سرانه مصرف شیر به حدود 160 لیتر افزایش یابد در حالی که این مهم اتفاق نیفتاد و این موضوع صدمات جبران ناپذیری به سلامت مردم وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در حالی که هزینه‌های مختلف و لاینفک تولید روز به روز در حال افزایش است، سود کارخانه‌های لبنی بسیار پایین است و در بهترین شرایط 1 تا 1.5درصد است. برخی از کارخانه‌های صنایع لبنی به‌علت سود بسیار پایین و زیان‌ده بودن در حال تعطیلی هستند.

 

قیمت شیرخام پس از 2 سال 1300 تومان شد

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت در باره این مصوبه گفت: از اول دی ماه قیمت شیر خام 100 تومان افزایش خواهد یافت.

مصیب محمدیان شمالی با اشاره به اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پس از دو سال درخواست دامداری‌ها برای افزایش قیمت شیر خام، اقدام به افزایش 100 تومانی قیمت شیر خام کرده است، اظهار داشت: از اول دی ماه افزایش قیمت شیر خام اجرایی خواهد شد.

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: همزمان با افزایش قیمت شیر خام، کارخانجات لبنی مجاز به افزایش قیمت سه محصول شیر، ماست و پنیر تا سقف 6 درصد هستند.

وی با اعلام اینکه  مجوز افزایش 6 درصدی قیمت سه محصول لبنی برای جبران هزینه کارخانجات لبنی صورت گرفته است، گفت: البته این افزایش  6 درصدی بر قیمت پایه سال 93 کارخانجات لبنی اعمال خواهد شد.

محمدیان شمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارخانجات لبنی 4 نوع شیر از دامداران خریداری می‌کنند، افزود: پیش از این قیمت شیر خام در 4 نوع شیر از 1100 تومان تا 1250 تومان در نوسان بود که با اعمال افزایش 100 تومانی قیمت‌ها، متوسط قیمت شیر خام 1300 تومان خواهد شد.

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت تصریح کرد: این تصمیم در طول جلسات مختلف کارشناسی با نمایندگان صنایع و دامداران اتخاذ شده است به نحوی که بازار کشش افزایش 6 درصدی قیمت پایه سال 93 کارخانجات لبنی را دارد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید