Performancing Metrics

امکانات اطفای حریق جوابگوی ساختمان‌های بلند قزوین نیست | اتاق خبر
کد خبر: 303840
تاریخ انتشار: 1 دی 1394 - 12:13
اطفای حریق در ساختمان‌های بلند شهرک مهرگان قزوین نیازمند تأمین نردبان ۵۵ متری و تجهیز آتش‌نشانی محمدیه است تا امنیت مردم مهرگان در هنگام حوادث تأمین شود.

اطفای حریق در ساختمان‌های بلند شهرک مهرگان قزوین نیازمند تأمین نردبان ۵۵ متری و تجهیز آتش‌نشانی محمدیه است تا امنیت مردم مهرگان در هنگام حوادث تأمین شود.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از مهر، استان قزوین را هنوز خیلی‌ها شهر کوچکی با خانه‌های حیاط دار بزرگ و درختان سرسبز انگور در باغچه‌هایش می‌شناسند، استانی که در کنار همه پیشرفت‌ها تا حد زیادی سعی داشته است تا بافت سنتی خود را حفظ کند.

اگرچه در این سال‌ها با توسعه شهرها و افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها افزایش نیازها به مسکن بیشتر، شهر  را به سمت عمودی شدن هدایت کرد اما گویا هنوز زیرساخت‌های این عمودی سازی در قزوین فراهم نشده است.

مدت‌زمان زیادی از ساخت اولین شهرک‌های آپارتمان‌نشین قزوین نمی‌گذرد، زمانی که برای اولین بار کلنگ احداث شهرک‌های آپارتمانی مینودر و کوثر و پس‌ازآن شهرک دانش به زمین خود گمان نمی‌رفت این نیاز به مسکن، قزوین را به سمت ایجاد شهرک آپارتمانی دیگری هدایت کند.

شهرک مهرگان نیز به‌عنوان یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های ساخت‌وساز در قزوین نزدیک به ۱۰ سال قبل آغاز شد، طرحی که علاوه بر ایجاد مسکن موردنیاز شهر توانسته بود خانه‌دار شدن گروه عظیمی از کارگران و مستأجران قزوینی را محقق کند.

اما این بار مسکن مهر با طراحی جدید، پایش را فراتر از مینودر و کوثر گذاشت و شاید به جرات بتوان گفت اولین آپارتمان‌های بلندمرتبه به‌صورت جدی در قزوین و آن‌هم متمرکز در یک ناحیه آغاز شد.

ساختمان‌های بلند هرچند توانسته‌اند به برخی از مسائل امروز مانند افزایش جمعیت شهری و کمبود مسکن پاسخ دهند اما خود پدیدآورنده مشکلات و نارسایی‌هایی نیز بوده‌اند، چراکه به‌موازات تأمین نیازهای سکونت ساکنان شهری، بخشی از الزامات کیفی مورد خدشه قرار می‌گیرد، به این معنا که در فرایند بلندمرتبه‌سازی، به دلیل غلبه رفع نیازهای اولیه به پاره‌ای از ملاحظات کیفی توجه نمی‌شود که این امر باعث می‌شود در یک فرایند کوتاه‌مدت، محیط سکونتی با مشکلات فراوانی مواجه شود.

یکی از ابعاد قابل‌توجه در ارتباط با آثار بلندمرتبه‌سازی در شهر کوچکی چون قزوین فراهم نبودن همه زیرساخت‌های موردنیاز بود، از احداث مدرسه و درمانگاه و بیمارستان در این شهرک تازه تأسیس گرفته تا آتش‌نشانی و نیروهای امدادی که از نیازهای اساسی محسوب می‌شوند.

شهرک مهرگان اگرچه ازنظر موقعیت مکانی در نزدیکی شهر محمدیه قرار دارد اما جزو نواحی منفصل شهری قزوین است و این بار سنگین این شهرک علی‌رغم کمبودهای مالی فراوان بر عهده شهرداری محمدیه قرار گرفت.

امنیت ۷۰ هزارنفری ساکنان درگرو تهیه امکانات آتش‌نشانی در محمدیه

رئیس شورای شهر محمدیه دراین‌باره گفت: در حال حاضر جمعیت شهری محمدیه به ۷۰ هزار نفر رسیده و تا پایان امسال حدود ۱۰۰ هزار نفر در شهرک مهرگان مستقر خواهند شد و با جمعیت فعلی محمدیه بالغ‌بر ۱۵۰ هزار نفر در این شهر تحت پوشش خدمات شهرداری قرار می‌گیرد که اعتبارات ارزش‌افزوده، ملی و استانی به‌تناسب جمعیت داده نمی‌شود و جوابگو نیست.

کاظمی تصریح کرد: برای جابجایی شهروندان به تأمین اتوبوس و تاکسی نیازمندیم و پارک ۲۰ هکتاری بهشت نیازمند اعتبارات ملی است تا تکمیل شود.

گذشته از مشکلات اقتصادی موجود و جمعیت فراوان این منطقه یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها در این آپارتمان‌های بلندمرتبه کمبود امکانات و نیروهای امدادی است.

امکانات آتش‌نشانی مهرگان تا استاندارها فاصله زیادی دارد

چراکه بر اساس آمارها به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت باید یک ایستگاه آتش‌نشانی با ۳۶ نیرو وجود داشته باشد این در حالی است که شهرک ۷۰ هزارنفری مهرگان تنها ۱ ایستگاه آتش‌نشانی با ۳ نیرو دارد و به معنای کامل کلمه در صورت بروز کوچک‌ترین حادثه و آتش سوری فاجعه‌ای عظیم گریبان شهر را خواهد گرفت.

کمبود نیرو اگرچه در بسیاری از بخش‌ها در کشور قابل‌مشاهده است اما این مسئله در آتش‌نشانی قابل‌اغماض نیست چراکه کمبود بیش از ۵۰ نفرِ نیرو آن‌هم در شهرکی به وسعت و آپارتمان‌های بلندمرتبه‌ای چون مهرگان جدای از وقوع هرگونه بحران فاجعه محسوب می‌شود.

علی رجبی از ساکنان شهرک مهرگان می‌گوید: خانه‌دار شدن آرزوی خیلی از ما بود که به شکر خدا و کمک‌هایی که انجام‌شده خانه‌دار شدیم اما امنیت و احساس آرامش مهم‌ترین چیز در زندگی است ما خیلی وقت‌ها در مهرگان احساس امنیت نداریم همین‌که می‌دانیم اگر اینجا آتش‌سوزی رخ دهد آتش‌نشانی قادر به مهار کردن آن نیست آرامش روانی افراد را تهدید می‌کند.

خانم احسانی که تنها چند ماه است در این منطقه سکونت کرده می‌گوید: وجود آپارتمان‌های چندین طبقه باعث شده تقریباً همه آپارتمان‌ها آسانسور داشته باشند وقتی آتش‌نشانی نیروی کافی برای امدادرسانی ندارد باوجوداین همه آسانسور که متأسفانه حوادث آسانسور هم از سوانح جاده‌ای بیشتر شده معلوم نیست ضمانتی برای حضور به‌موقع آتش‌نشانان باشد.

وی گفت: اگرچه تا به امروز اتفاق وحشتناکی رخ نداده اما بااین‌همه آپارتمان چندطبقه آن‌هم با این کیفیت دور از تصور نیست که حادثه‌های بدی اتفاق بیفتد          .

۴ میلیارد تومان برای خرید نردبان ۵۵ متری نیاز است

فریبرز چگینی رئیس سازمان آتش‌نشانی شهر محمدیه نیز با تائید خبر کمبود نیرو در این سازمان بیان کرد: در حال حاضر شهر محمدیه با ساخت‌وسازهای اخیر و شهرک مهرگان آپارتمان‌های بلندمرتبه زیادی دارد که امکانات لازم برای امدادرسانی به این ساختمان‌ها در صورت وقوع حادثه در این سازمان فراهم نیست.

وی افزود: مهم‌ترین نیاز امروز آتش‌نشانی محمدیه و مهرگان نردبان ۵۰ متری است که در صورت بروز حادثه در ساختمان‌های بلند نیز بتوانیم خدمت‌رسانی داشته باشیم این در حالی است که توانایی خرید این نردبان نه‌تنها برای ما بلکه برای شهرداری محمدیه نیز وجود ندارد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهر محمدیه تأکید کرد: حدود چهار میلیارد تومان اعتبار برای خرید این نردبان نیاز است که البته در مقایسه با خسارات احتمالی ناشی از نبود این نردبان تأمین آن ضروری است که متأسفانه خرید آن در توان این سازمان نیست و باید از اعتبارات استانی برای آن هزینه شود.

شهرداری بودجه لازم برای خرید نردبان ۵۵ متری را ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر محمدیه نیز بیان کرد: با توجه به استقرار ساختمان‌های بلندمرتبه باید آتش‌نشانی محمدیه به نردبان ۵۵ متری مجهز شود تا در زمان بروز حریق قادر به ارائه خدمات لازم باشیم که خرید آن چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در حال حاضر شهرداری قادر به تهیه آن نیست و باید استانداری کمک کند.

کاظمی گفت: ما هم متوجه خطرات احتمالی موجود هستیم اما تا زمانی که اعتبار موردنیاز فراهم نشود نمی‌توان انتظار رفع مشکلات موجود را داشت.

به‌هرحال به نظر می‌رسد قبل از بروز هرگونه حادثه ناگواری باید پیشگیری لازم صورت گیرد تا با کمترین خسارت بتوان در مواقع بروز حوادث به کمک مردم شتافت و اجازه نداد تا خسارت‌های حوادث غیرمترقبه هزینه‌ها را افزایش دهد.

معمولاً عادت کرده‌ایم پس از حوادث به‌ویژه زمانی که حوادث زیان‌های انسانی و مالی بیشتری دارد به فکر افتاده و اقدام کرده و نیازها را برطرف کنیم امیدواریم این گزارش تلنگر و تذکری به مسئولان استان باشد تا قبل از آنکه حادثه‌ای ناگوار در شهرک مهرگان که ساکنان آن با هزاران امید به‌تدریج در آن ساکن می‌شوند رخ دهد بتوانیم امنیت و آرامش مردم را تأمین کنیم.

منبع: مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید