Performancing Metrics

تا وقتی صنعت به ‌دنبال یارانه و رانت‌ باشد، تعامل صنعت و دانشگاه محقق نمی‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 303887
تاریخ انتشار: 1 دی 1394 - 12:04
رئیس اتاق بازرگانی ایران در کرج:
رحیم بنامولایی با اشاره به اینکه درصدد هستیم در راستای تعامل صنعت و دانشگاه در استان البرز قدم‌های محکمی بر داریم، افزود: آموزش باید زیربنای صنعت در کشور از جمله باید زیربنای صنعت در کشور از جمله استان البرز قرار گیرد.

اتاق خبر: رحیم بنامولایی در سومین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه که پیش از ظهر امروز در محل دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، با اشاره به اینکه درصدد هستیم در راستای تعامل صنعت و دانشگاه در استان البرز قدم‌های محکمی بر داریم، افزود: آموزش باید زیربنای صنعت در کشور از جمله استان البرز قرار گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با تاکید بر اینکه خوشبختانه به همت دولتمردان تا حد زیادی مشکلات ارتباطات خارجی کشور برطرف شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای روسیه و آمریکا، سومین کشور جهان از نظر تعداد مهندسین است.
وی با اشاره به اینکه کشور به 29 میلیون شغل نیاز دارد، خاطرنشان کرد: دانشجویان باید با فراگیری امور ضروری در پیشبرد اهداف و رفع نیازهای کشور مولد و تولیدکننده ثروت برای جامعه باشند.
بنامولایی با تاکید بر اینکه طرح کارورزی دانشجویان در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده است، تصریح کرد: دانشجویان و دانشگاهیان می‌توانند به عنوان عارضه‌یابی در بخش صنعت حضور فعالی در کارخانجات داشته باشند.
وی با بیان اینکه باید نسبت به تجاری‌سازی اندیشه، ایده و پروژه‌های دانشگاهی بیش از گذشته دقت صورت گیرد، اظهار داشت: در ارتباط با صنعت و دانشگاه باید به نحوی اقدام کرد که این ارتباط تنگاتنگ شود.


بسترسازی لازم برای تعامل صنعت و دانشگاه صورت می گیرد
در ادامه فرهاد گلستانی فرد رئیس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بستر سازی و ایجاد زیر ساختارهای لازم برای تعامل صنعت و دانشگاه ضروری دانست و گفت که این اقدام صورت می گیرد.
گلستانی فرد در ادامه گفت: سالانه 30 هزار مقاله علمی و بین المللی در کشور منتشر می شود که این آمار و ظرفیت بالایی است.
وی اظهار کرد:وجود بیش از 4.5 میلیون دانشجو در کشور ظرفیت عظیمی است که باید به تولید ثروت منجر شود.
گلستانی فرد با بیان اینکه بیش از 2 هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، گفت: سالانه 200 هزار پایان نامه تحصیلی در مقطع دکتر و کارشناسی ارشد نوشته می شود که اگر تنها 10درصد این مقالات مربوط به بخش صنعت باشد به طور قطع کارآمدی بالایی برای کشور به همراه دارد.
وی با تاکید بر اینکه عمدتا صنایع موجود در کشور سنتی و وارداتی است که این نوع صنایع ارزش افزوده کم تری را نسبت به صنایع کشور به همراه دارد، گفت: صادارت ناپایدار و وابستگی شدید به خارج از کشور از جمله مشکلات موجود در بخش صنعت کشور به شمار می آید.
گلستانی فرد با اشاره به اینکه اغلب صنایع موجود در کشور حجیم و آلاینده هستند، اظهار داشت: در حالی که 130 کارخانه تولید کاشی در کشور وجود دارد، حتی یک متر مربع صادرات در این بخش به کشورهای اروپایی صورت نمی گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ماهیت صنعت کشور به بازنگری نیاز دارد، افزود: متاسفانه 85 درصد صنعت و اقتصاد کشور دولتی است، اگر این بخش عظیم صنعت خصوصی بود مشکلات موجود را شاهد نبودیم.
گلستانی فرد با اشاره به سهم نیم درصد ی پژوهش از تولید ناخلص ملی کشور، بیان کرد: بنا بود این آمار با توجه به فرموده های مقام معظم رهبری در این بخش بین 1 تا 2 درصد برسد که تا کنون محقق نشده است.
وی با اشاره به اینکه افزایش توان مالی، بهبود ساختار پژوهشی و حمایت از صنایع نوین از جمله راهکارهای برون رفت از مشکلات موجود است، گفت: کاهش توان مالی دانشگاه ها از دیگر مشکلات موجود در کشور است.
رئیس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه 90 درصد از پروژه های کارشناسی ارشد دانشجویان کشور برای ایران کاربردی ندارد، اظهار داشت: دانشگاهیان و دانشجویان باید نسبت به رفع بحران های موجود در کشور ورود کنند.
وی با اشاره به اینکه 9 کارگروه صنعت، فناوری نانو، هوافضا، دفاعی، محیط زیست و غیره در معاون پژوهشی وزارت علوم بر اساس نیازهای بیرون ایجاد شده است، افزود: در وزات علوم توجه به قانون گذاری در ارتباط صنعت و دانشگاه حائز اهمیت برشمرده شده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید