Performancing Metrics

انگشت اتهام را به سوی سدسازی نبرید | اتاق خبر
کد خبر: 303933
تاریخ انتشار: 1 دی 1394 - 14:32
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: با توجه به این‌که پروژه‌های عمرانی زیادی در کشور انجام می‌شود نباید برای از بین‌رفتن میراث فرهنگی کشور انگشت اتهام را به سمت سدسازی برد.

اتاق خبر:  محمدرضا رضازاده در همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی حوزه آبگیر سد سیمره با اشاره به ضرورت توسعه و حفظ میراث فرهنگی اظهار کرد: زمانی که به کشور پهناور ایران نگاه می‌کنیم متوجه تمدن چندین هزار ساله این کشور می‌شویم و بدیهی است که ایران با چنین تمدنی تبدیل به یک کشور موزه شده است.

 

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان این‌که هیچ جای ایران را نمی‌توان یافت که آری از آثار تمدن گذشتگان نباشد، اظهار کرد: خیلی از این آثار گذشتگان مربوط به آب می‌شود که در شرایط فعلی توانسته‌ایم در سدسازی از آموزه‌های آن استفاده کنیم.

 

رضازاده با بیان این‌که متهم‌کردن آب نیرو در حوزه سدسازی کار درستی نیست، ادامه داد: گفته می‌شود که 650 سد در کشور ساخته شده که 120 تا از این سدها نتیجه فشار مسوولان سیاسی و محلی است که در این راستا باید گفت سهم آب نیرو از این 650 سد تنها هشت سد است.

 

رضازاده با بیان این‌که این هشت سد مخزنی 40 درصد مخازن کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: وزارت نیرو انجام کارهای بزرگ را به آب نیرو واگذار کرده است، اما این به معنای این نیست که آب نیرو عاشق سدسازی و انجام کارهای بزرگ است.

 

وی ادامه داد: گفته می‌شود که 72 سد فعال در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد، اما این در حالی است که آب نیرو تنها یک پروژه عمرانی در حوزه دریاچه ارومیه دارد.

 

رضازاده با اشاره به مسایل مطرح شده درباره سد گتوند بیان کرد: برای این سد کارهایی همچون پوشش رسی و پرکردن فروچاله‌ها با دوغ‌ آب نمک رس صورت گرفت و هدف از این کار نیز تاخیر در انحلال بوده است.

 

وی با اشاره به نامه نوبخت به جهانگیری در زمانی که زمام مطالعات تعیین تکلیف سد گتوند به دانشگاه تهران واگذار شد، گفت: در تاریخ 94.6.15 با امضای نامه نوبخت و ارائه‌ی آن به جهانگیری مطالبی مبنی بر این که توده نمکی گچساران آسیبی به تاسیسات نزده است و میزان شوری آب در دستگاه‌های پایین‌دست سد متاثر از فرآیند آلاینده بیشتر از مقطع گتوند است مطرح شد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید