Performancing Metrics

بازار نفت تا سال ۲۰۱۷ به توازن نمی‌رسد | اتاق خبر
کد خبر: 303937
تاریخ انتشار: 1 دی 1394 - 19:37
موسسه مورگان استنلی اعلام کرد اضافه شدن ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت لیبی به بازار همزمان با اضافه شدن ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران و کند شدن تقاضا می تواند هرگونه توازن مجدد در بازار نفت را تا سال ۲۰۱۷ به تاخیر بیاندازد.

اتاق خبر: بر اساس گزارش مورگان استنلی، سال 2016 ممکن است سالی لقب بگیرد که در آن شالوده تئوریک این سخن قدیمی که «بهترین راه حل برای قیمت های پایین، قیمت پایین است» به چالش کشیده شده است.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ عقل متعارف اقتضا می کند که قیمت های پایین موجب افزایش تقاضا شود و تولید کنندگان را به سمت تعطیلی پروژه های غیرسود ده سوق دهد. اما آدام لانگسان و الیزابت وولینسکی، تحلیلگران مورگان استنلی معتقدند که رشد تقاضا کندتر خواهد شد و این ریسک وجود خواهد داشت که عرضه در سال 2016 به جای کاهش، افزایش یابد. نظر آنها در تضاد با بانک هایی نظیر کردیت سوئیس است که تحلیلگران آن معتقدند بهبود عوامل پایه ای در بازار نفت موجب ترمیم قیمت ها خواهد شد.
لانگسان و وولینسکی گفتند: «تعدادی از بادهای مخالف در سال 2016 می تواند مانع از حرکت به سمت برقراری توازن مجدد در بازار شود.»
تحلیلگران مورگان استنلی ادامه مقاومت تولید کنندگان آمریکایی در مقابل کاهش تولید و عرضه بالای اعضای اوپک در خاورمیانه را به عنوان نیروهایی می دانند که موجب خواهد شد بازار در جانب عرضه به سمت توازن مجدد حرکت نکند.
در عین حال بازار باید در سه ماهه نخست امسال خود را برای هضم 500 هزار بشکه نفت دیگر آماده کند. احتمال صلح در لیبی نیز می تواند عرضه نفت را افزایش دهد.
صرف نظر از ایران و لیبی، تنها عضو اوپک که دارای ظرفیت افزایش قابل توجه تولید است، عربستان است.
این دو تحلیلگر نوشتند: «اضافه شدن 400 تا 600 هزار بشکه نفت لیبی به بازار همزمان با اضافه شدن 500 هزار بشکه نفت ایران و کند شدن تقاضا می تواند هرگونه توازن مجدد در بازار را تا سال 2017 به تاخیر بیاندازد.»

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید