Performancing Metrics

قیمت نفت: مفت گران شد! | اتاق خبر
کد خبر: 304091
تاریخ انتشار: 2 دی 1394 - 12:08
نمایندگان مجلس در گفتگو با اتاق خبر:
با توجه به روند کنونی انتظار نمی رود که در سال آینده، قیمت نفت به بیش از 35دلار در هر بشکه برسد.

اتاق خبر- محمد حسن گودرزی: قیمت نفت به جایی رسیده است که قیمت بشکه خالی آن ارزش بیشتری از نفت داخل آن دارد ! شوخی تلخی که در مورد افت و کاهش قیمت نفت در میان مردم و در فضای مجازی رد و بدل می شود،  معضلی برای کشورهای صادرکننده نفت از جمله ایران  است.

به نظر می رسد که اوپک در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار انرژی است و اختلافات میان اعضا بر سر کاهش سقف تولید این سازمان بیش از پیش پدیدار می شود. در این میان کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر به دلیل مسائل و رقابتهای سیاسی برای فشار آوردن بر کشورهایی مانند ایران و روسیه تولید خود را کاهش نداده اند و با عرضه نفت بیش از نیاز بازار باعث کاهش هر چه بیشتر قیمت آن می شوند.

اوپک قدرت دهه 70 و 80 را ندارد
وزیر انرژی روسیه گفت: کشورش در حال بررسی همکاری با اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت برای نظم بخشیدن به بازار خود است.
به گزارش رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران در ولادی وستوک گفت: اوپک از سال 2008 سهمیه تولید خود را تغییر نداده و آن نقشی را در دهه 1970 و 1980 میلادی ایفا می‌کرد، ندارد.

در این میان سعید قوام پور مدیرکل برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت با اشاره به نیاز صنعت نفت به ١٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری درطول برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: سهم بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی از این میزان سرمایه گذاری یکصد میلیارد دلار است.

سعید قوام پور با اشاره به این که صنعت نفت در طول برنامه ششم توسعه به ١٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است، تصریح کرد: این میزان سرمایه گذاری برای اجرای پروژه‌های صنعت نفت ضروری است.
 وی سهم بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی را یکصد میلیارد دلار عنوان کرد و به ایسنا گفت: بقیه این میزان سرمایه گذاری قرار است از منابع داخلی تامین شود؛ زمینه اصلی این سرمایه گذاری در بخش بالادست نفت و گاز خواهد بود.
با توجه به این مسئله و نیاز کشور به درآمدهای نفتی برای توسعه و تجهیز صنایع خود، اهمیت درآمدهای نفتی برای ایران بیش از پیش مشخص می شود.

لزوم اتحاد صادرکنندگان 
جلیل جعفری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و از اعضای کمیسیون انرژی  در گفتگو با اتاق خبر با بی سابقه توصیف کردن شرایط کنونی برای کشورهای صادرکننده قیمت نفت، ادامه این وضعیت را به ضرر کشورهای تولید کننده نفت دانست.
نماینده مردم خلخال در ادامه صحبت های خود با تاسف بار توصیف کردن شرایط حاکم بر بازار نفت، گفت: قیمت تولید هر بشکه نفت در حال حاضر در حدود 15 دلار است و ادامه کاهش قیمت نفت ضربه بزرگی به اقتصاد کشورهای تولید کننده نفت وارد خواهد کرد. علت این امر وابسته بودن اقتصاد این کشورها به نفت است. قیمت واقعی نفت این نیست که در حال حاضر می بینیم و ادامه این وضعیت منجر به رکود شدید در کشور خواهد شد.


جعفری با تاکید بر نقش کشورهای صادر کننده نفت عضو اوپک و غیر عضو در تاثیرگذاری بر قیمت ها و بازار نفت، مسائل و رقابتهای سیاسی را در بروز این مشکل تاثیر کذار دانست. وی گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از تولید نفت در کشورهای اسلامی صورت می گیرد، این کشورها باید با اتحاد خود بتوانند این وضعیت را تغییر دهند. این درحالی است که عربستان به دلیل مسائل سیاسی و رقابت های منطقه ای نقش خود را به درستی انجام نمی دهد و باعث ضربه زدن به سایر کشورها می شود.


امیر عباس سلطانی نماینده مردم بروجن و عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در مورد وضعیت کنونی بازار نفت با اشاره به اختلاف اعضای اوپک و مشکلاتی که برای ساختار آن به وجود آمده است، مشکلات سیاسی و کارشکنی های عربستان را از دلایل رکود و کاهش قیمت نفت در بازار دانست.

سلطانی در گفت و گو با اتاق خبر با بیان این که با توجه به روند کنونی انتظار نمی رود که در سال آینده نیز قیمت نفت بیشتر از 35 دلارشود گفت: با توجه به کارشکنی های برخی از کشورهای عربی اوپک و نوع تصمیم گیری در این سازمان که تصمیمات باید به تائید هر 13 عضو برسد. مشکل اساسی که در اوپک داریم نبود سهمیه بندی در اوپک است.

اوپک تولید را کاهش نمی دهد
در میان اخبار گوناگون صحبت های وزیر نفت عراق بسیار قابل تامل بود. عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق اعلام کرد که با وجود افت قیمت نفت، اوپک به سیاست محدود نکردن تولید خود ادامه می دهد و افزود که کاهش تولید این سازمان، تنها با هماهنگی تولیدکنندگان نفت غیر اوپک اتفاق خواهد افتاد.
 وی گفت: ما در جهانی واقعی هستیم که در آن اوپک تنها تولیدکننده نفت نیست؛ پس باید تصمیم های دیگران، از جمله روسیه و آمریکا، را نیز زیر نظر داشته باشیم.


وزیر نفت عراق افزود: ما نمی توانیم به طور یکجانبه تصمیم بگیرم که تولید نفت را کاهش دهیم و دیگران تولید خود را کاهش دهند؛ یا همگی باید برای دفاع از قیمت نفت تولید را کاهش دهیم، یا این که منتظر بمانیم و ببینیم در آینده چه می شود.
عبدالمهدی گفت: نمی توانم تجربه های قدیمی را تکرار کنیم و در هر دو زمینه، یعنی هم در تولید و هم در قیمت، شکست بخوریم؛ زیرا اکنون تولیدکنندگان دیگری هستند که می توانند به سرعت تولید خود را افزایش دهند.
صحبت های رضا پدیدار نیز جالب توجه است. رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی ایران معتقد است که سقوط قیمت نفت مقطعی است. او می گوید با وجود این که شاهد کاهش شدید قیمت نقت هستیم اما سرمایه گذاری شرکت های خارجی در حوزه نفت ایران همچنان توجیح پذیر است زیرا به صورت میانگین قیمت تمام شده استخراج نفت در ایران کمتر از 10 دلار و پایین تر از بسیاری از کشورهای نفتی از جمله کشورهایی مانند نروژ، اسکاتلند و کشورهای دیگر حوزه دریای شمال بالای 30 دلار است.


او همچنین می گوی با کاهش بیشتر قیمت نفت برخی از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از بازار تولید نفت حذف خواهند شد برای نمونه در آمریکا باتوجه به بالا رفتن قیمت تولید 140 دکل نفتی شل تعطیل شده است و در کانادا نیز برای 80 دکل همین اتفاق افتاده است ولی برای نفت ایران این خطر وجود ندارد و نفت ایران همچنان برای سرمایه گذاران جذاب است زیرا قیمت تولید نفت در کشورما بسیار پایین است.
پیش بینی بازار نفت تا سال 2017

بر اساس گزارش مورگان استنلی، سال 2016 ممکن است سالی لقب بگیرد که در آن شالوده تئوریک این سخن قدیمی که «بهترین راه حل برای قیمت های پایین، قیمت پایین است» به چالش کشیده شده است.
بنا بر این گزارش تسنیم؛ عقل متعارف اقتضا می کند که قیمت های پایین موجب افزایش تقاضا شود و تولید کنندگان را به سمت تعطیلی پروژه های غیرسود ده سوق دهد. اما آدام لانگسان و الیزابت وولینسکی، تحلیلگران مورگان استنلی معتقدند که رشد تقاضا کندتر خواهد شد و این ریسک وجود خواهد داشت که عرضه در سال 2016 به جای کاهش، افزایش یابد. نظر آنها در تضاد با بانک هایی نظیر کردیت سوئیس است که تحلیلگران آن معتقدند بهبود عوامل پایه ای در بازار نفت موجب ترمیم قیمت ها خواهد شد.


لانگسان و وولینسکی گفتند: تعدادی از بادهای مخالف در سال 2016 می تواند مانع از حرکت به سمت برقراری توازن مجدد در بازار شود. تحلیلگران مورگان استنلی ادامه مقاومت تولید کنندگان آمریکایی در مقابل کاهش تولید و عرضه بالای اعضای اوپک در خاورمیانه را به عنوان نیروهایی می دانند که موجب خواهد شد بازار در جانب عرضه به سمت توازن مجدد حرکت نکند.
در عین حال بازار باید در سه ماهه نخست امسال خود را برای هضم 500 هزار بشکه نفت دیگر آماده کند. احتمال صلح در لیبی نیز می تواند عرضه نفت را افزایش دهد.
صرف نظر از ایران و لیبی، تنها عضو اوپک که دارای ظرفیت افزایش قابل توجه تولید است، عربستان است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید