Performancing Metrics

ایران مهیای جذب سرمایه‌گذاری جدید است | اتاق خبر
کد خبر: 304141
تاریخ انتشار: 2 دی 1394 - 14:35
مؤسسه فراست اند سالیوان‌ طی گزارشی نوشت: لغو تحریم‌ها اعتباری مثبت به بانک‌های ایرانی خواهد بخشید که بزرگترین سیستم مالی بر مبنای شریعت اسلامی جهان محسوب می‌شود.

اتاق خبر: نتایج تحقیق جدیدی که توسط مؤسسه فراست اند سالیوان انجام شده نشان می‌دهد که ایران مهیای جذب سرمایه گذاری‌های جدید و بهبود فرصت‌های تجاری خویش است.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ کاهش تحریم‌ها علیه ایران که انتظار می‌رود در سال 2016 اتفاق بیفتد و کاهش فشارهای تورمی بر اقتصاد این کشور، اعتماد مصرف کنندگان و فعالان تجاری را افزایش خواهد داد.

بر اساس این مطالعه، این امر به‌نوبه خود موجب رشد پتانسیل صادرات ایران، افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان و حمایت از مصرف و سرمایه گذاری تجاری خواهد شد.

اقتصاد ایران در سال 2014 میلادی رشدی 4.3درصدی را به ثبت رساند که بالاتر از رشد منفی 1.9درصدی در سال 2013 بود. در همین حال، نرخ تورم در ایران از 34 درصد در سال 2013 به 15.5 درصد در سال 2014 رسیده است.

بر اساس این گزارش، لغو تحریم‌ها به چند طریق به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد. ایران شاهد رشد مثبت تقاضای خارجی برای صادرات نفتی و غیرنفتی خود خواهد بود. به‌علاوه، کاهش هزینه‌های تجارت خارجی و معاملات مالی موجب پایین آمدن هزینه واردات و در عین حال بالا رفتن هزینه صادرات خواهد شد.

فراست اند سالیوان می‌نویسد، همچنین دسترسی مجدد به دارایی‌های خارجی و صادرات بیشتر نفت تأثیر ثروتی مثبتی بر اقتصاد ایران خواهد داشت.

به‌علاوه انتظار می‌رود اقتصاد ایران به‌دلیل تنوع‌بخشی به بخش غیرنفتی خود شاهد ترمیم باشد.

بودجه جدید ایران روی خصوصی سازی، اصلاح یارانه‌ها و قانونی که بودجه دولت را از درآمد نفتی مستقل می‌سازد متمرکز است.

ابتکارات متعدد و طرحهای استراتژیک برای رشد توسعه صنعتی و رشد همه صنایع به کار گرفته شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، از زمان مطرح شدن بحث لغو تحریم‌ها بازار ایران مورد توجه شرکت پژو قرار گرفته که قبلاً یک بازیگر بی‌رقیب در بازار این کشور بود و شرکت‌هایی نظیر رنو و جنرال موتورز نیز در تلاش برای ورود به بازار ایران هستند.

بخش دیگری از اقتصاد ایران که شاهد رشد بوده، بخش بانکی است که بزرگترین سیستم مالی بر مبنای شریعت اسلامی جهان محسوب می‌شود.

لغو تحریم‌ها اعتباری مثبت به بانک‌های ایرانی خواهد بخشید. همچنین بازگشت دارایی‌های بلوکه شده و تمایل احتمالی سرمایه گذاران و مؤسسات مالی خارجی به بانک‌های داخلی اجازه خواهد داد تا سطح دارایی‌های خود را بالا ببرند.

صنعت فولاد ایران نیز توجه حرفه‌ای‌های اقتصادی، سرمایه گذاران و تصمیم گیران را به خود جلب کرده است.

در پایان گزارش خاطرنشان شده: «اصلاحات ساختاری در فضای کسب و کار و بازارهای کار و مالی نقشی کلیدی در رشد اقتصادی ایران ایفا می‌کند».

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید