Performancing Metrics

چگونه کشور را از بحران آب نجات دهیم؟ | اتاق خبر
کد خبر: 304156
تاریخ انتشار: 2 دی 1394 - 15:59
معاون پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه صندوق مالی مستقل برای بخش آب می‌تواند به حل مسأله بحران آب در ایران کمک کند، گفت: اگر منابع اعتباری بخش آب از منابع عمومی کشور جدا و در صندوقی مستقل ذخیره شود می توان به حل مسأله آب امیدوار بود.

اتاق خبر: محمد قاسمی در سلسله‌ نشست‌های «باید برای آب گفت‌وگو کنید» با اشاره به اینکه در نظام بودجه ریزی و برنامه‌نویسی ایران تفکیکی بین منابع قابل تصمیم‌گیری و منابع در دسترس قائل نیستیم، گفت: برای بحث آب 8 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است اما تاکنون حتی یک صفحه هم به مجلس ارائه نشده که این اعتبارات صرف چه اقداماتی خواهد شد یا اینکه چگونه این منابع مالی به حل بحران آب در کشور کمک خواهد کرد.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ وی در پاسخ به این سوال که در برنامه ششم توسعه چگونه باید به مسئله آب پرداخته شود، اظهارداشت: در ایران معمولاً مشکلات را روی کاغذ حل می‌کنیم، برای حل مشکل بودجه در نظر می‌گیریم اما در عمل منابع مالی تحت فشارها و کمبودهای بودجه‌ای صرف مسائل روزمره‌ای دولت می‌شود.

قاسمی افزود: اگر قرار است مسئله آب در ایران حل شود و برنامه‌های ما در این بخش ضمانت اجرایی کافی داشته باشد باید بودجه‌های در نظر گرفته شده برای حل مسئله آب از استخر مشترک بودجه جدا کنیم زیرا در شرایطی که منابع مالی کشور مشترک است بودجه به سمت وزارتخانه‌هایی مثل آموزش و پرورش و بهداشت که زور بیشتری دارند و راحت بودجه می‌گیرند، اختصاص خواهد یافت.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای قیمت‌گذاری در بخش آب و انرژی فکر جدی باید کرد، گفت: در مورد بخش انرژی هم تصمیم گرفته شد که قیمت‌ها اصلاح شود اما با اجرای این تصمیم به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

قاسمی افزود: اگر از ابتدا هدف مشخصی برای اصلاح قیمت‌ها در بحث انرژی تعریف می‌شد و اعلام می‌کردیم که منابع حاصل از این اصلاح قیمت باید صرف دستیابی به این هدف شود قطعاً نتایج بهتری از اصلاح قیمت‌های بخش انرژی حاصل می‌شد.

وی تاکید کرد: اگر اعلام می‌کردیم که تولید، توزیع، انتقال و مصرف انرژی در ایران بهینه نیست و باید بهینه شود هدف مشخصی تعریف کرده بودیم در نتیجه منابع ایجاد شده را برای رسیدن به این هدف مشخص در قالب پروژه‌هایی که تعریف می‌شد هزینه می‌کردیم.

قاسمی ادامه داد: در بخش آب حتماً برای رسیدن به یک هدف مشخص صندوق مالی جدا باید تعریف شود در غیر این صورت 8 میلیارد دلار اختصاص یافته به بخش آب صرف همان کارهایی می‌شود که طی 30 سال گذشته شده است.

قاسمی با اشاره به سابقه 70 ساله برنامه‌نویسی در ایران خاطرنشان کرد: در ایران تغییری در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی ایجاد نشده است، متاسفانه معتاد شده‌ایم که برنامه بنویسیم و بعد آن را نگاه کنیم.

وی ادامه داد: نظام برنامه‌ریزی در ایران علیرغم همه شکست‌هایی که در کشور خورده و همه ناکامی‌هایی که داشته در شرایط فعلی کشور یک ضرورت است، اگر هیچ زمان دیگری به برنامه نیاز نداشتیم در شرایط کنونی به یک برنامه منسجم نیاز داریم.

وی گفت: برنامه ششم برنامه بقای ملی کشور است، در طول این برنامه بحران‌های مختلف اعم از اقتصادی، محیط زیستی، آب و غیره را پیش رو داریم، به دلیل وجود این بحران‌ها موقعیت برنامه ششم تبدیل به یک موقعیت تاریخی برای بقای ملی کشور شده است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید