Performancing Metrics

چگونه میزان مصرف انرژی برق رایانه خود را اندازه‌گیری کنیم؟ | اتاق خبر
کد خبر: 304291
تاریخ انتشار: 3 دی 1394 - 11:10
حتما این سوال تا کنون برای شما هم پیش آمده است که چطور می‌شود میزان توان مصرفی کل یک سیستم رایانه‌ی خانگی را اندازه‌گیری کرد!

اتاق خبر - با این‌که ابزارهای محبوب و رایگان زیادی برای نمایش میزان انرژی برق مصرفی وجود دارد، اما این ابزارها معمولا برق مصرفی واحدهای سخت افزاری مشخص را تخمین می‌زنند و در نتیجه برآورد میزان دقیق مصرف انرژی کل سیستم کاری دشوارتر است. به خصوص این‌که بخواهیم تغییرات لحظه‌ای را نیز مشاهده کنیم. جمع زدن توان مصرفی قطعات مختلف یک حداکثر تئوری به دست می‌دهد که در واقع عددی فانتزی به شمار می‌رود، چراکه مصرف رایانه‌ی شما در واقع هرگز به آن اعداد و ارقام نمی‌رسد و ثابت نمی‌ماند، حتا زمانی که این قطعات زیر تست‌های بنچمارک قرار می‌گیرند.

مایکروسافت یک ابزار کارامد به نام «ژول‌متر» برای این کار معرفی کرده است که البته برای رایانه‌های شخصی مناسب نیست. در حالی که مصرف برق لپ‌تاپ‌ها که با باتری کار می‌کنند در کم‌ترین زمان ممکن محاسبه می‌شود، برای کامپیوترهای خانگی یک ابزار گران‌قیمت محاسباتی نیاز است.

البته شما می‌توانید نرم‌افزار ژول‌متر را به طور دستی کالیبره کرده و میزان برق مصرفی قطعات مختلف پی‌سی خود را وارد کنید، اما این‌جا است که شما تلاشی می‌کنید که واقعا نیاز نیست! روش‌های سخت‌افزاری سریع‌تر و ارزان‌تری هم وجود دارند.

برای به دست آوردن ارقام قابل اعتنا بر اساس مشخصات منتشر شده‌ی قطعات رایانه‌ی شما، وبسایت Power Supply Calculator می‌تواند نقطه‌ی شروع خوبی باشد. شما نمی‌توانید در این سایت به صورت همزمان مصرف برق سیستم خود را رصد کنید، اما استفاده از این وبسایت و منوهای کشویی کارامد آن بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند با توجه به قطعات انتخابی خود یک پاور خوب انتخاب کنند.

power Supply calculator

بانک اطلاعاتی این وبسایت به منابع بی‌شماری دسترسی دارد که باعث می‌شود شما بدون نیاز به زیر و رو کردن صفحات مختلف و متعدد برای پیدا کردن مشخصات قطعات سیستم خود نباشید. همه‌ی قطعات محبوب از قبل لیست شده‌اند. این ویژگی مخصوصا زمانی به کار می‌آید که شما می‌خواهید میزان مصرف قطعات مختلف را با هم مقایسه یا یک ست سخت‌افزاری جدید انتخاب کنید و برای شروع می‌خواهید به سراغ یک پاور مطمئن بروید.

اما زمانی که نیاز به رصد هم‌زمان مصرف برق به صورت عملی باشد، چیزی بهتر از یک دستگاه ساده‌ی «کیل ا وات» متر وجود ندارد. این دستگاه ارزان قیمت (20 دلار) نیاز به هیچ نرم‌افزار و راه‌اندازی خاصی ندارد، فقط کافی است آن را در پریز برق زده و دو شاخه‌ی برق رایانه‌ی خود را نیز وارد آن کنید. بعد از آن هر یک از کلیدهای روی این دستگاه به فراخور آن‌چه نام گرفته است اطلاعاتی را در صفحه‌ی ال‌ای‌دی نمایش می‌دهد. این دستگاه معمولا وات، آمپر، کلیووات بر ساعت و دیگر عملکردهای ریل‌تایم را پشتیبانی می‌کند.

Kill A Wattاین دستگاه همچنین قابلیت اندازه‌گیری مصرف همه‌ی دستگاه‌های الکترونیکی که به پریز متصل می‌شوند را دارد. وقتی یکی از آن‌ها را در خانه داشته باشید، خیلی سخت می‌توانید از وصل کردن همه چیز به آن دست بردارید! چنین عادتی خیلی زود وسایل پر مصرف به دردنخور را به شما می‌شناسد و با حذف آن‌ها می‌توانید در مصرف برق و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. البته این دستگاه نیز بی‌نقص نیست. به طور مثال این دستگاه گزارش هر بار اندازه‌گیری را جایی ذخیره نمی‌کند. به هر حال یک ابزار کارامد و مفید است و مهم‌تر از همه، دقیق‌ترین جواب به سوال شما را ممکن می‌سازد.

منبع: فارنت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید