Performancing Metrics

نمایش «جنت‌آباد» بر اساس نگاهی به رمان «دا» به روی صحنه می‌رود | اتاق خبر
کد خبر: 304474
تاریخ انتشار: 4 دی 1394 - 03:25
نمایش «جنت‌‌آباد» فضای جنگ و شهر خرمشهر را به نمایش در آورده و بر اساس رمان «دا» به روی صحنه می‌رود.

به گزارش اتاق خبر، حسن رونده کارگردان نمایش «جنت‌آباد» در خصوص ویژگی‌های این نمایش  گفت: این نمایش به شرایط آغازین جنگ می‌پردازد. موضوع کار در خصوص شهر خرمشهر و مقاومتی است که مردم در آن برهه از تاریخ در شهر خرمشهر از خودشان نشان می‌دهند. به طور کل فضا، فضای مقاومت است.

 
رونده در مورد طراحی صحنه این نمایش اظهار داشت: فضا در این کار به طور کامل استرلیزه است. «جنت آباد» برای اولین بار بر اساس نگاهی به رمان «دا» نوشته سید زهرا حسینی کار شده است. در این نمایش اتفاقاتی در غسالخانه رخ می‌دهد و از زاویه همین غسالخانه به جنگ نگاه شده است.
 
وی تأکید کرد: تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. غسالخانه موجود در کار، زنانه است. به همین دلیل شاهد اتفاق خاصی هستیم، برای اینکه بتوانیم فضا را داراماتیک و شرایط غسالخانه را برای مردم تلطیف نماییم. به طوری که در طراحی صحنه عملی در غسالخانه را پیش روی چشم تماشاچی انجام نمی‌دهیم. بلکه شستشو، کفن و... در بخش انتهایی صحنه که به حالت اتاق است، به وقوع می‌پیوندند.
 
رونده ادامه داد: بخش دوم مربوط به سنگ مرده شورخانه است. این بار سنگ را جلوی چشم تماشاگر آورده و وسایلی مانند: قیچی، کفن، پارچه، لباس‌های متوفی و ... در رابطه با شهیدانی که از بین مردم عادی بوده‌اند، به نمایش درآمده است. این شهیدان از بین قربانیان و مردم عادی هستند که به طرق مختلف در جنگ فوت شده و شهید محسوب می‌شوند.
 
رونده اظهار داشت: بخش دیگر موسیقی کار است. با به کار‌گیری موسیقی خطه جنوب داستان را تلطیف کرده‌ایم. کار به لحاظ شیوه اجرایی وارد فضای اکسپرسیون می‌شود.
 
وی بیان کرد: در جنوب کشور آیین حنابندانی برای متوفی و جوان ناکام وجود دارد. در نمایش «جنت آباد» در غسالخانه بعد از مراسم غسل، آیین حنابندان اجرا می‌شود. فضایی تلخ در اوج تراژیک را مشاهده می‌کنیم. مانند تعزیه امام حسین (ع) در روز عاشورا که بخشی از آن مربوط به عروسی حضرت قاسم (ع) است. بنابراین ما در اوج تراژدی به شادی می‌پردازیم.
 
حسن رونده عنوان کرد: ما مقداری مورد کم لطفی حوزه حمایت‌های مادی سازمان‌ها، نهاد‌ها و ارگان‌ها بودیم. با وجود تمام تبلیغات و پتانسیلی که در حوزه تئاتر مقاومت وجود دارد، آنگونه که باید این بخش به شکل عام فعالیت ندارد و ممکن است به طور اخص به یک کار بپردازیم.
 
وی بیان کرد: تاکنون از تئاتر با موضوع مسائل دینی حمایت‌های مالی صورت گرفته است. اما این نمونه‌های موردی دردی را دوا نمی‌کند. ما باید شرایطی را به وجود آوریم که از حوزه تئاتر به صورت عام و مقاومت به همان شکلی که شعار می‌دهیم، حمایت کنیم. مقاومت بحثی جدی در همه حوزه‌ها اعم از اجتماعی، فرهنگی، مقاومتی و... است که به صورت عام در همه حوزه‌های زندگی بشری جایگاه خود را دارد، و بخشی که به صورت هجمه‌ای وارد یک جامعه شده و ما اسم آن‌ را دفاع می‌گذاریم. این دفاع به فرهنگ و جامعه تحمیل می‌شود. ما چگونه می‌توانیم خود را در مقابل این موضوع مسلح کنیم تا کمترین صدمه را داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: بر این اساس متولیان مانند بنیاد روایت فتح، بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس،‌انجمن انقلاب اسلامی و تئاتر دفاع مقدس که دغدغه دارند باید وارد عمل شوند. این مسئله برای آن‌ها حیاتی است. زیرا باید آن را به نسل آینده انتقال دهند. اگر‌چه هم‌اکنون نیز دفاع لازم را داریم و باید از مرز‌های فرهنگی، هوایی و.. دفاع کنیم.
 
رونده خاطرنشان کرد: ما برای انتقال این فرهنگ هزینه‌های زیادی مانند شهیدان و جوانانی که سرمایه اصلی مملکت هستند را داده‌ایم. اما متأسفانه از این فرهنگ دفاع نمی‌شود. از همه مهمتر آسیب‌شناسی و کارشناسی این اتفاق است.
 
وی در پایان بیان کرد: دعوت می‌کنم مردم به تماشای این نمایش بیایند. تماشاچیان «جنت‌آباد» فضای آدم‌های آن زمان را که از آسیب‌های جنگ لطمه دیده‌اند را مشاهده می‌کنند.
 
عوامل نمایش «جنت‌آباد» عبارتند از: کارگردان: حسن رونده/ نویسنده: محسن سراجی/ بازیگران: فاطمه سرلک/ فرزانه سکوتی/ فاطمه (حدیث) سرلک/ و یاسین اینار.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید