Performancing Metrics

کاهش 20 درصدی درآمدهای پتروشیمی | اتاق خبر
کد خبر: 304725
تاریخ انتشار: 5 دی 1394 - 13:27
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت، درآمدهای صنعت پتروشیمی را 20 درصد کاهش داد، گفت: هم اکنون علاوه بر کاهش قیمت محصولات پتروشیمی، تقاضا برای این محصولات نیز کاهش یافته است.

اتاق خبر: محمدحسن پیوندی در حاشیه بازدید مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی از خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه انرژی، وضعیت این صنعت را تشریح کرد.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ پیوندی که به دلیل تلاش برای رشد صنعت پتروشیمی ایران، نامش توسط نشریه بین المللی ICIS جزو 20 چهره برتر صنعت پتروشیمی جهان قرار گرفته است، می گوید: ایران، امتیازات و شرایط ویژه ای برای توسعه صنعت پتروشیمی در اختیار دارد که هیچ کشوری در منطقه آن امتیازها را ندارد.

** کاهش درآمدهای پتروشیمی، پس از افت قیمت نفت
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره تاثیر کاهش قیمت نفت بر صنعت پتروشیمی، گفت: کاهش قیمت نفت پس از چند ماه تاثیر خود را بر صنعت پتروشیمی و سایر صنایع می گذارد، اما تاثیر آن بر واحدهایی که از خوراک مایع استفاده می کنند سریع تر است.
پیوندی ادامه داد: هم اکنون حجم زیادی از کالا در انبارها متراکم شده است زیرا هزینه صادرات گران تمام می شود.
پیوندی با بیان اینکه افت قیمت نفت تاثیر زیادی بر کاهش درآمد کشورهای تولیدکننده نفت داشته است، اضافه کرد: براساس برخی گزارش ها در نتیجه کاهش قیمت نفت، صدها میلیارد دلار سود از کشورهای صادرکننده به واردکننده نفت منتقل شده است.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود از سال 2016 قیمت نفت افزایش یابد که می تواند میزان درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را افزایش دهد.

** زیان سازندگان اروپایی از بلوکه کردن تجهیزات صنعت پتروشیمی
وی درباره آزادکردن تجهیزات بلوکه شده صنعت پتروشیمی ایران، گفت: بلوکه شدن این تجهیزات به زیان شرکت های سازنده اروپایی است، زیرا بخش عمده پول خرید باید پس از تحویل به آنها پرداخت شود، اما به دلیل اینکه تجهیزات مورد نظر بلوکه شده اند، ایران نیز حدود 70 درصد پول ساخت کالا را نپرداخته است.
پیوندی با انتقاد از بلوکه کردن تجهیزات صنعتی، اضافه کرد: زمانی که مشخص است فلان قطعه برای کدام واحد پتروشیمی است و در سایر صنایع کاربرد ندارد، تحریم و بلوکه کردن آنها غیرمنطقی و ناعادلانه است.

**هیچ کشوری، امتیازهای ایران در صنعت پتروشیمی را ندارد
معاون وزیر نفت به ظرفیت های توسعه صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: ایران از شرایط خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی و جذب سرمایه گذاری خارجی برخوردار است.
پیوندی اضافه کرد: در حال حاضر فاصله ما با عربستان زیاد است اما تا سال 2025 به ظرفیت تولید 180 میلیون تن خواهیم رسید.
وی با بیان اینکه ظرفیتی که ما برای تامین خوراک داریم، عربستان ندارد، افزود: ایران از نظر خوراک، نیروی انسانی کارامد، ساخت اغلب تجهیزات در داخل کشور و سواحل طولانی، فرصت های خوبی در اختیار دارد که عربستان و سایر کشورهای منطقه از آن برخوردار نیستند.

** ضرورت ادغام پتروشیمی های بخش خصوصی
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: تنها مشکل این است که انسجام صنعت پتروشیمی ایران پس از خصوصی سازی و واگذاری ها به هم خورده است.
پیوندی اضافه کرد: تا زمانی که واحدهای بخش خصوصی پتروشیمی ادغام نشوند، نمی توانند به رویه مناسب و یکپارچه برای توسعه دست یافته و حضوری هدفمند و قوی در بازارهای جهانی داشته باشند.

** انتقاد از واگذاری برخی طرح های پتروشیمی
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره پیشنهاد خروج برخی طرح ها مانند پتروشیمی دماوند از فهرست خصوصی سازی گفت: با توجه به اینکه 24 طرح به پتروشیمی دماوند وابسته هستند، به صلاح کشور است که این مجتمع در مالکیت دولت باقی بماند.
پیوندی افزود: واحدهای پتروشیمی که به خدمات ارائه شده توسط پتروشیمی دماوند متکی خواهند بود آن قدر منابع مالی ندارند که کار ساخت واحد خود راجلو ببرند و هم اینکه منابع مالی پتروشیمی دماوند را تکمیل کنند؛ بنابراین ممکن است که تا 2 سال در راه اندازی این مجتمع، تاخیر ایجاد شود.
وی اظهار داشت: پتروشیمی دماوند یک شرکت خدماتی است و کالایی را تولید نمی کند؛ در واقع، دماوند علاوه بر تامین یوتیلیتی (خدمات پشتیبانی)، محل عبور تاسیسات و خطوط ارتباطی نیز است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: اگر دماوند به یک نفر واگذار شود انحصار ایجاد شده و مشکل ساز خواهد شد و اگر به صورت مشاع به همه شرکت ها واگذار شود باز هم مشکلات فراوانی رخ می دهد.
وی اضافه کرد: اما واگذاری آن به شرکت ملی صنایع پتروشیمی که منفعتی در این طرح ها، ندارد بهترین گزینه است.
ایران ظرفیت تولید سالانه 60 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی را داراست و قصد دارد با اتمام طرح های نیمه تمام و جذب منابع مالی و فناوری های جدید، این ظرفیت را تا چشم انداز سال 1404 به 180 میلیون تن در سال برساند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید