Performancing Metrics

آیا یک پس‌زمینه‌ی سیاه، میزان مصرف باتری را کاهش می‌دهد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 304858
تاریخ انتشار: 6 دی 1394 - 06:58
گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای امروز هستند؛ کامپیوترهایی که به آن‌ها وابسته هستیم و نمی‌توانیم کنارشان بگذاریم. کار به جایی رسیده است که برخی از افراد حتی نمی‌توانند ساعتی از گوشی‌شان به دور باشند.

اتاق خبر - با این حال، گوشی‌ها مشکلی بزرگ دارند: نمی‌توان برای مدتی طولانی از آن‌ها استفاده کرد و باطری‌شان با سرعت بالایی تمام می‌شود. در نتیجه لازم داریم تا استفاده‌ای بهینه از باتری گوشی خود بکنیم.

نمایش رنگ سیاه روی صفحه نمایش‌های AMOLED باتری کمتری مصرف می‌کند، در حالی که روی صفحه‌های LCD قضیه کاملا برعکس است.

خاموش کردن اتصالات بلا استفاده‌ی گوشی یا روشن کردن حالت‌های ذخیره‌ی باتری به کنار، استفاده از یک عکس پس‌زمینه‌ی سیاه هم می‌تواند مصرف باتری گوشی را کم کند. این توصیه درست و صحیح است، اما روی تمام گوشی‌ها جواب نمی‌دهد. صفحه‌های نمایشLCD و AMOLED که در گوشی‌های امروز پیدا می‌شوند، هرکدام رنگ‌ها را به شیوه‌ی خودشان نشان می‌دهند.

در حالی که صفحه نمایش AMOLED فعلا پیشرفته‌ترین نوع صفحه نمایش محسوب می‌شود، صفحه‌های LCD در گوشی‌های بیشتری پیدا می‌شوند. روی یک صفحه نمایش AMOLED، هر چه رنگ سیاه بیشتری نشان دهید، باتری بیشتری ذخیره می‌کنید. این صفحه‌ها، درجه‌های مختلفی از نور را در هر پیکسل نشان می‌دهند. هر پیسکل هم زیرپیکسل‌هایی دارد که نور را از فیلتر سه رنگ قرمز، سبز و آبی عبور می‌دهند. برخلاف LCDها که نیاز به یک نور پس‌زمینه دارند، پیکسل‌های AMOLED خودشان منبع نوری هستند. اصولا هم وقتی یک پیکسل رنگ سیاه را روی این صفحه نمایش‌ها نشان می‌دهد، خاموش است. برای نمایش رنگ سفید، یا هر رنگی، آن‌ها باید روشن شوند و انرژی مصرف کنند.

بنابراین روی صفحه‌های AMOLED تا جایی که می‌توانید از صفحه‌های پس‌زمینه و پوسته‌های سیاه استفاده کنید.

1-amoled-power-chart

‌صفحه‌های LCD کاملا برعکس عمل می‌کنند. رنگ‌های سفید (یا هر رنگ روشن دیگری)، در واقع کمترین مصرف انرژی را روی این صفحه‌ها دارند. صفحه‌های LCD از دو فیلتر پولاریزه و یک صفحه‌ی کریستال مایع بین آن‌ها تشکیل می‌شوند. نور از این کریستال عبور می‌کند و طوری پیچ می‌خورد تا از صفحه‌ی پولاریزه‌ی دوم هم بگذرد. برای اینکه میزان گذر نور مشخص شود، یک جریان از زیرپیکسل‌های لایه‌ی کریستالی عبور می‌کند. هر چه جریان بیشتری به کریستال مایع وارد شود، مانع گذر نور بیشتری می‌شود. در نهایت، برای اینکه رنگ سیاه ساخته شود، باید بیشترین میزان جریان را از صفحه‌ی کریستالی رد کرد.

بنابراین روی صفحه‌های LCD، رنگ‌های روشن‌تر، مثل سفید، انرژی کمتری مصرف و باتری را ذخیره می‌کنند.

منبع: دیجی کالا مگ

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید