Performancing Metrics

اعتماد به بخش خصوصی لازمه بهره مندی از فرصت های پساتحریم | اتاق خبر
کد خبر: 304894
تاریخ انتشار: 6 دی 1394 - 14:55
رئیس اتاق زنجان در گفت و گو با اتاق خبر تاکید کرد:
غلامحسین جمیلی: در حال حاضر که سرمایه گذران خارجی درحال ارزیابی طرف های ایرانی هستند به بخش خصوصی هنوز اعتماد نشده و آن را در حوزه های مختلف مشارکت نمی دهند. بدین ترتیب عملا در حال فرصت سوزی در بخش خصوصی هستیم.

اتاق خبر- سوسن یحیی پور: در شرایط کنونی اقتصاد کشور در انتظار رونق و گشایش است؛ در این میان برخی فعالان اقتصادی نگرانی خود را از احتمال فرصت سوزی در این دوره و در دوره پسا برجام ابراز کرده اند. در این دوره اگرچه برخی از محدودیت ها برداشته می شود ولی اگر نتوان به درستی از این شرایط استفاده کرد هیچ تغییری ایجاد نمی شود و شاهد هیچ رونقی در عرصه اقتصاد نخواهیم بود. حال برای بررسی و ارزیابی چگونگی افزایش مشارکت بیشتر بخش خصوصی و پاره ای از مسائل گفت و گویی را با غلامحسین جمیلی رئیس اتاق بازرگانی زنجان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

با توجه به اینکه برخی فعالان اقتصادی نگران فرصت سوزی در دوران پساتحریم هستند؛ چگونه می توان در این دوره نقش و مشارکت بخش خصوصی را در اقتصاد کشور پررنگ کرد؟

این فرصت سوزی عملا اتفاق می افتد. در حال حاضر که سرمایه گذران خارجی درحال ارزیابی طرف های ایرانی هستند به بخش خصوصی هنوز اعتماد نشده و آن را در حوزه های مختلف مشارکت نمی دهند. بدین ترتیب عملا در حال فرصت سوزی در بخش خصوصی هستیم. اگر توجه به بخش خصوصی به عنوان یک رویکرد مورد توجه و بخشنامه اصلی دولت است، باید به طور عملی نگاه و رفتار خود را تغییر دهد. دولتمردان صحبت از تقویت بخش خصوصی می کنند؛ ولی وقتی بخش خصوصی آمادگی خود را برای قبول برخی مسئولیت ها و پاره ای از تکالیف و یا مشارکت و پذیرفتن مسائل مختلف در کشور اعلام می کند؛ عملا این فرصت به این بخش ارائه نمی شود.

امروز یک فرصت استثائی برای بخش خصوصی یش آمده که لازم است خود را آماده بهره مندی از این فرصت کند؛ البته به شرطی که دولت و مسئولان اجرایی نیز این قضیه را پذیرفته باشند. مواردی همچون شناخت منافع، چگونگی ارائه کالا و خدمات و کاهش ریسک از جمله مهارت هایی است که بخش خصوصی را از بخش دولتی متمایز می کند. در نتیجه برای اینکه بیشترین سود از فرصت های سرمایه گذاری عاید کشور شود لازم است که بخش خصوصی در راس امور قرار گیرد و متولی و عهده دار مسئولیت شود.

گفته می شود بخش خصوصی ارتباط مستقیمی با تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد و می تواند به اجرای آن کمک شایانی کند؛ نظر شما چیست؟

درست است که به واسطه شرایط خاصی در کشور اقتصاد مقاومتی شکل گرفته ولی این سند مقید به زمان و دوره خاص نیست. عده ای معتقدند این برنامه برای زمان تحریم تدوین شده و در دوره پساتحریم چندان کارایی ندارد. در حالیکه امروز اقتصاد مقاومتی یک ابزار کارآمد برای ساماندهی و بازسازی وضعیت نابسامان اقتصادی کشور خواهد بود. همچنین به کشور فرصت رسیدن به شرایط ایده آل را می دهد. به هرحال فرصت سوزی و عقب ماندگی هایی در گذشته صورت گرفته که لازم است رفع شود و در این بین، اقتصاد مقاومتی ابزار مناسب برای تحقق و سرعت بخشیدن به این هدف است.

اکنون که در فصل بودجه قرار داریم؛ چه توصیه هایی به مجلس دارید تا بودجه سنواتی 95 به مشارکت و حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی منجر شود؟

متاسفانه هر سال سهم بودجه های جاری و هزینه های دولت نسبت به سال قبل رشد داشته و این درحالیست که این امر با سیاست های کلان کشور منافات دارد. در این راستا لازم است که دولت برنامه های جدی برای کاهش هزینه های جاری خود داشته باشد و هر اندازه بتواند درآمدها وبودجه هایی را به فعالیت عمرانی کشور تخصیص دهد؛ قطعا مفید واقع می شود. یکسری پروژه در کشور شکل گرفته که به دلیل اینکه در زمان مناسب اجرایی نشده اند و یا به علت منابع محدود بودجه امکان پیگیری وجود ندارد و ضروری است که دولت از اینگونه اقدامات به طور جدی دوری کند. در این راستا لازم است که مطالعه مجددی صورت گیرد و ابتدا پروژه هایی که با اهمیت تر هستند با تخصیص منابع جدید اجرایی شوند.

در دولت دهم ادغام دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی با هدف کوچک سازی دولت انجام شد؛ حال زمزمه هایی مبنی بر جداسازی این دو وزارتخانه شنیده می شود ؛ شما موافق این امر هستید؟

من با این اقدام موافق نیستم؛ یک تصمیم درست و یا غلط و هرچند پراشکال برای ادغام این دو وزارتخانه با صرف انرژی و هزینه زیادی گرفته شد؛ حال اگر قرار باشد این دو حوزه مجدد از یکدیگر تفکیک شوند دوباره به نقطه اول برمی گردیم. به عقیده من امروز مسائل مهم تری از انتزاع  این دو وزارتخانه وجود دارد که لازم است نیرو و توان واقعی خود را صرف به ثمر نشاندن آن ها کنیم. عمدتا در کشور درگیر قضایایی می شویم که دردی از ما دوا نمی کند. ابتدا باید مسائل مهم تر نظام اقتصادی با جدیت بیشتری بازنگری شوند و سپس درمورد شکل و شمایل وزارتخانه ها تصمیم گیری کنیم. هرگونه تصمیم گیری برای ادغام یا تفکیک وزارتخانه ها نیاز به مطالعه جدی دارد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید