Performancing Metrics

نقش | اتاق خبر
کد خبر: 304905
تاریخ انتشار: 6 دی 1394 - 14:13
یک استاد دانشگاه و اقتصاددان با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران مثلث شومی وجود دارد که نمی گذارد روی موضوع قیمت گذاری و نظارت ورود شود، گفت: اضلاع این مثلث شامل قاچاق کالا، انحصاری بودن و تغییرات روز به روز فناوریهاست.

اتاق خبر: سید داوود موسوی مدیر کل بررسی و تعیین قیمت سازمان حمایت درباره روند و عوامل افزایش قیمت ها گفت: بحث اصلاح نظام تولید یکی از محورهای اساسی قانون هدفمندسازی یارانه ها بود و می پذیریم که نظام توزیع به علت نداشتن زیرساخت های مناسب صد درصد موفق نبود البته در دستور کار قرار دارد.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ موسوی افزود: یکی از بحث های اصلی؛ مکانیزه کردن مراکز توزیع به دستگاه های Pos است.
وی گفت: وقتی بر اساس سیستمی مدون و جامع می توان اطلاعات را پایش و رصد کرد و با متخلفان در طی فرآیندهای مختلف برخورد قانونی کرد، قطعاً این را خواهیم داشت که قیمت در کارخانه با لحاظ درصدهای مجاز سود، همان قیمتی است که مصرف کننده باید بپردازد.
موسوی افزود: البته هم اکنون به علت نبود برخی زیرساخت ها مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.
وی گفت: اصلاح ساختار و نظام توزیع در دستور کار دولت قرار دارد و باید بحث مکانیزه کردن صندوق های فروش را به عنوان عامل اصلی مد نظر قرار داد و در شبکه توزیع باید به سمت الکترونیکی کردن فرایند آن برویم.
مدیر کل بررسی و تعیین قیمت سازمان حمایت افزود: چنانچه کالایی در بازار تغییر قیمت داشته باشد حتماً اگر از طریق سامانه 124 یا بازرسی گزارش شود، موضوع بررسی خواهد شد.
در ابتدای این بحث رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز در خصوص افزایش قیمت ها نیز گفت: در این یکی دو ماهه افزایش قیمتی نداشتیم و فقط در یک مورد آن هم برند کره ای، 6 تا 8 درصد یک محصول افزایش قیمت داشت که مربوط به کالایی می شد که قبلاً نبود و جدید محسوب می شود.
طحان پور افزود: البته اختلاف قیمت نیز بر سر مدل و تکنولوژی جدید بوده است.
شقاقی استاد دانشگاه و اقتصاد دان نیز با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران مثلث شومی وجود دارد که نمی گذارد روی موضوع قیمت گذاری و نظارت ورود شود، گفت: اضلاع این مثلث شامل قاچاق کالا، انحصاری بودن و تغییرات روز به روز فناوریهاست.
وی افزود: ما در اقتصادی زندگی می کنیم که به نظرم بالای 20 میلیارد دلار سالانه قاچاق کالا در آن صورت می گیرد، همچنین موضوع انحصاری کردن نیز امکان بحث کیفیت، رصد، نظارت و شفاف سازی را سلب می کند و تغییرات روز به روز فناوری نیز در ادامه امکان رصد و قیمت گذاری ها را سلب می کند.
شقاقی گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده باید از یک سازمان بازرسی به سازمانی اصلاحگر و پایش کننده بازار تبدیل شود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید