Performancing Metrics

سن ابتلا به فشار خون در ایرانی‌ها کاهش یافت | اتاق خبر
کد خبر: 304966
تاریخ انتشار: 6 دی 1394 - 12:45
رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه 88 درصد مردم کشور تغذیه ناسالم دارند، نسبت به عوارض جدی ناشی از الگوی غذایی نادرست هشدار داد.

اتاق خبر: دکتر زهرا عبداللهی در همایش تغذیه سالم که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد درباره تاثیر تغذیه پیشگیرانه در کاهش بروز انواع بیماری‌ها، گفت: در دنیا ثابت شده است که با تغذیه پیشگیرانه 80 درصد بیماری‌های قلبی و 30 درصد سرطان‌ها کاهش پیدا می‌کند. 44 درصد تمام موارد مرگ و میر در دنیا در سنین قبل از 70 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است که مرتبط با تغذیه هستند. از 70 سالگی به بعد نیز 48 درصد این مرگ و میرها به علت ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است.

 بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی افزود: سرطان، دیابت نوع دو،‌ بیماری‌های قلبی - عروقی و همچنین بیماری‌های مزمن تنفسی 52 درصد علت مرگ و میر را شامل می‌شوند. 88 درصد مردم در کشور تغذیه ناسالم دارند؛ یعنی روزانه کمتر از پنج واحد سبزی و میوه مصرف می‌کنند. کلسترول، چاقی، فشار خون و اختلالات قند خون هم در کشور شایع است. از هفت عامل خطر، پنج مورد به الگوی نادرست تغذیه بازمی‌گردد.

 عبدالهی با بیان اینکه مصرف قند، شکر و روغن در ایران بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده آن در سبد مطلوب غذایی است، ادامه داد: مصرف سبزی، میوه و لبنیات که عامل پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر هستند از مقدار توصیه شده آن کمتر است. این الگوی مصرف شیوع اضافه وزن و چاقی را در کشور به شدت بالا برده است. 50 درصد جوانان گروه سنی 25 تا 35 سال نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند. 23 درصد آنها چربی خون بالا دارند. در گروه سنی 45 تا 55 سال نیز 71.7 درصد زنان و 55 درصد مردان دچار اضافه وزن هستند.

 رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر فشار خون بالا در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، آن‌ را مهم‌ترین علت مرگ و میر دانست و افزود: شیوع فشار خون در جمعیت 15 تا 65 سال 19 درصد است. 48 درصد افراد 45 تا 65 ساله نیز مبتلا به فشار خون هستند.

 وی با تاکید بر اینکه سن ابتلا به فشار خون در کشور پایین آمده است، ادامه داد: ما در کشور دو برابر میانگین توصیه شده جهانی نمک مصرف می‌کنیم. سنین بالای 50 سال باید کمتر از سه گرم در روز نمک مصرف کنند و افراد زیر50 سال کمتر از پنج گرم.

 عبداللهی با بیان اینکه نان در ایران مهم‌ترین منبع نمک دریافتی است، ادامه داد: از نان مصرفی روزانه سه گرم نمک به دست می‌آید. 60 گرم پنیر نیز 2 گرم نمک دارد. تمام مواد غذایی ما که شامل دسرها، سس‌ها، سوپ آماده، چیپس و پفک‌، پیتزا، زیتون و سوسیس و کالباس و ... هستند به طور پنهان در خود نمک دارند. انواع مختلفی از نمک دریا، نمک طعام طبیعی و شفا که در بازار وجود دارند، مجوز تولید از وزارت بهداشت ندارند و شامل فلزات سنگین و ناخالصی‌های زیادی هستند که مشکلات متعددی را ایجاد می‌کنند.

 به گفته وی، مصرف زیاد روغن و چربی علاوه بر اضافه وزن باعث ابتلا به سرطان‌های سینه، پروستات و کولون می‌شوند. وجود اسید چرب ترانس در روغن‌های جامد، نیمه جامد و مواد غذایی فراوری شده مثل کیک و کلوچه باعث اختلال در چربی خون می‌شود.

 عبدالهی تعادل و تنوع و تناسب در مصرف مواد غذایی،‌ حفظ و کنترل وزن مطلوب، 30 دقیقه پیاده‌روی تند روزانه، افزایش فیبر دریافتی، مصرف نان، سبزی و حبوبات، مصرف روزانه دو تا سه واحد شیر و ماست و پنیر کم چربی، کاهش مصرف چربی و روغن، حذف روغن جامد و نیمه جامد، استفاده بیشتر از گوشت سفید به جای قرمز و محدود کردن سوسیس و کالباس که خطر سرطان‌زایی دارند را به عنوان رهنمودهای غذایی ایران عنوان کرد.

 وی همچنین توصیه کرد که مردم از غذاهای کنسرو شده، سس کچاپ، غذاهای نمک سود و دودی کمتر استفاده کنند و اگر فشار خون بالا دارند مصرف زیتون را حذف کنند. همچنین آجیل را به صورت خام و بدون نمک استفاده کنند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید