Performancing Metrics

2 هزار چاه غیرمجاز در استان تهران بسته می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 305146
تاریخ انتشار: 7 دی 1394 - 11:28
مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران:
مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران از انجام اقداماتی برای جبران بخشی از کسری آب سفره‌های زیرزمینی خبر داد و گفت: در برنامه داریم تا تعداد 2 هزار چاه غیرمجاز در استان تهران بسته شود.

اتاق خبر: مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران از انجام اقداماتی برای جبران بخشی از کسری آب سفره‌های زیرزمینی خبر داد و گفت: در برنامه داریم تا تعداد 2 هزار چاه غیرمجاز در استان تهران بسته شود.

بنابراین گزارش خسرو ارتقایی در شرق استان تهران با اشاره به اقدامات آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: یکی از اقدامات نصب کنتور بر چاه‌های مجاز برای بهره‌برداری و اقدام دیگر جلوگیری از برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز است.

ارتقایی با اشاره به این‌که فاضلاب تصفیه شده جنوب تهران را منتقل و با چاه‌های غیرمجاز حفر شده در این مناطق جایگزین می‌کنیم اظهار کرد: این کنتورها با هزینه آب منطقه‌ای نصب می‌شود و در آینده با ساز و کاری این اعتبار از طریق وجوه اداره شده و به تدریج از کشاورزان و بهره‌برداران که در برخی نقاط از هر چاه بیش از 30 برداشت کننده وجود دارد، اخذ می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: این کنتورها مانند کارت سوخت است و هر چاه به اندازه پروانه‌ای که دارد، می‌تواند آب برداشت کند و بعد از مصرف مقدار مشخص شده کنتورها به صورت خودکار از کار می‌افتند.

ارتقایی گفت: با توجه به سامانه‌ای که بر روی این کنتورها نصب شده اطلاعات این چاه‌ها برای مرکز ما که در شرکت آب منطقه‌ای تهران راه‌اندازی شده است، ارسال می‌شود و این سامانه قادر است به صورت همزمان میزان آب مصرفی تمام کنتورهایی که در استان تهران نصب شده است را بخواند و اگر مشکلی در بهره‌برداری از چاه وجود داشته باشد، هشدار می‌دهد.

وی ادامه داد: اما ابتدا برای اینکه این فرهنگ نصب کنتور بر روی چاه‌ها برای بهره‌برداران و کشاورزان جا بیافتد، هزینه‌های نصب و ... را خود پرداخت می‌کنیم و مشکلی برای کشاورزان وجود ندارد و هدف ما این است که از هر چاه به مقدار پروانه، آب بهره‌برداری شود و مازاد آن برداشتی صورت نگیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در خصوص تعداد چاه‌ها و کنتورها نیز گفت: برنامه‌ریزی شده است تا در استان تهران تعداد یک‌هزار کنتور را بر روی چاه‌ها نصب کنیم که تا این لحظه حدود 300 عدد از این کنتورها نصب شده است.

ارتقایی ادامه داد: همچنین در برنامه داریم تعداد 2 هزار چاه غیرمجاز در استان تهران بسته شود که تا امروز حدود 600 حلقه چاه مسدود شده است.

وی افزود: دلیل اینکه کمی از برنامه عقب هستیم نیز این است که اعتبارات ما در اوایل پاییز ابلاغ شد و بیش از دو ماه از تخصیص اعتبارات نمی‌گذرد و امیدوارم در سه ماه پایانی سال این برنامه با ابعاد وسیع‌تری اجرا شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: 30 گروه گشت و بازرسی در سطح استان تهران وجود دارد که علاوه بر منابع آب زیرزمینی در حوزه منابع آب سطحی هم با توجه به تجاوزاتی که به حریم و بستر رودخانه صورت می‌گیرد، ورود می‌کنند و در این رابطه اقدامات خوبی آغاز شده است و برای رفع اثر کسانی که به بستر و حریم رودخانه تجاوز کرده‌اند و ساخت و سازی صورت داده‌ایم.

ارتقایی افزود: اقداماتی برای تغذیه مصنوعی آب انجام شده که به معنی استفاده از سیلاب‌ها و آب‌هایی است که از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تامین می‌شود و در فصول غیر‌زراعی به دشت ورامین منتقل می‌شود تا در حوضچه‌هایی که در بالادست آن منطقه ساخته‌ایم، این سفره‌ها تغذیه شوند.

وی تصریح کرد: مجموعه این اقدامات می‌تواند به ما کمک کند تا بخشی از 150 میلیون مترمکعب کسری آب که هر ساله در سفره‌های زیرزمینی با آن مواجه هستیم را جبران کنیم.

منبع: فارس 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید