Performancing Metrics

عبور از اقتصاد وابسته به نفت شعار نیست | اتاق خبر
کد خبر: 305203
تاریخ انتشار: 7 دی 1394 - 13:52
خسرو تاج در همایش ایران اوپکس 2015 :
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: در سياست هاي اقتصاد مقاومتي به موضوع صادرات مواد با ارزش افزوده بالاتر پرداخته شده تا اتکاي کشور از خام فروشي به سمت اضافه کردن بخش دانايي براي ارز آوري بيشتر تغيير کند.

اتاق خبر- دهمین همایش اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با عنوان ایران اوپکس ۲۰۱۵ با حضور جمعي از مديران عامل و اعضاي هيات مديره شرکت‌ها، پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ هاي کشور و نيز جمعي از مسئولان و کارشناسان دولتي در حوزه صادرات فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي و نیز با حضور مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت  در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.


در این همایش خسرو تاج در سخنرانی خود با اعلام اینکه در میان اتحادیه هایی که در کشور موجود هستند اتحادیه های نفت و گاز و پتروشیمی به دلیل نوع فعالیت خود و حجم سرمایه گذاری ها باید بیشتر با تجارت بین المللی سروکار داشته باشند، اعضای این اتحادیه ها را افرادی خواند که باید از توان مالی بالقوه ای برخوردار باشند.
وی در ادامه با ذکر مثالی از درآمد های نفتی و کم شدن قیمت نفت در بازار های جهانی گفت: با توجه به آنچه که امروز در بازار نفت دنیا شاهد هستیم عبور از اقتصاد وابسته به نفت شعار نیست و شاهد این هستیم که سهم نفت در بودجه کشور در حال کم شدن است.
معاون وزیر صنعت با اشاره به اقتصاد مقاومتی و مشکلات خام فروشی، بر کم کردن وابستگی به خام فروشی تاکید کرد و گفت: در سياست هاي اقتصاد مقاومتي به موضوع صادرات مواد با ارزش افزوده بالاتر پرداخته شده تا اتکاي کشور از خام فروشي به سمت اضافه کردن بخش دانايي براي ارز آوري بيشتر تغيير کند.
خسرو تاج با اشاره به ورود شرکت هاي خارجي به کشور اميدواريم که قفل فرايند انتقال فناوري که در چند سال اخير وجود داشته است از ميان برود، گفت: بايد بتوانيم براي پتروشيمي در بخش هاي پايين دستي فاينانس را از بانک هاي خارجي دريافت کنيم تا مشکلات آنها که ناشي از کمبود منابع مالي است ، مرتفع شود.
وی در پایان به نقش بخش خصوصی در سیاست خارجی، گفت: بخش خصوصي مي تواند به عنوان نماينده بخش دولتي ديپلماسي اقتصادي کشور را جلو ببرد. مشکل ديگر حضور شرکت هاي داخلي در بازارهاي بين المللي است که اتحاديه ها و از جمله اتحاديه صادرکنندگان فراورده هاي نفتي اين قابليت را دارد که بتواند معيارها و ضوابطي را براي حضور مستقيم در بازار و نحوه حضور تعيين کند.

سرانه استفاده از بیمه در کشور پائین
در این مراسم و پیش از سخنان خسرو تاج، سید کمال سید علی رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات در سخنانی بر اهمیت نقش بیمه و حمایت های آن در بخش صادرات تاکید کرد.
سید علی ذکر مثالی در مورد استفاده از بیمه در ایران، سرانه استفاده از بیمه در کشور را در مقایسه با دنیا پائین دانست.


وی در مورد خدماتی که صندوق ضمانت صادرات برای صادر کنندگان ارائه می دهد گفت: یکی از کارهایی که ما در صندوق ضمانت صادرات انجام می دهیم کمک به فروش نسیه محصولات صادر کنندگان است و پوشش بیمه ای برای صادرکنندگان در خارج از کشوربه دلیل ورشکستگی یا تاخیر در پرداخت از سوی خریداراست.
علی رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات پوشش خدمات بیمه ای را به دو بخش پوشش ریسک های تجاری و پوشش ریسک های سیاسی تقسیم کرد و در ادامه با ذکر مثالی از تاریخچه بیمه بعد از جنگ جهانی دوم خدمات بیمه ای را باعث رونق صادرات دانست.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که اجرای برجام باعث شود که سیستم بانکی توانایی خرید دِین کند و کمکی به صادرات بیشتر و رونق اقتصادی شود.

با فساد، امکان موفقیت اقتصاد وجود نخواهد داشت.
در ادامه همایش سید علیرضا گلستانی زاده معاون ستاد مبارزه با قاچاق و ارز تلاش این ستاد را در مورد مبارزه با قاچاق را ایجابی و سلبی دانست و ضمن تاکید بر ضرورت آسیب شناسی و شناخت عوامل تاثیر گذار در امر قاچاق گفت: تا زمانی که فساد در اقتصاد وجود داشته باشد، امکان موفقیت اقتصاد وجود نخواهد داشت.


وی اضافه کرد: تنها راه برون رفت اقتصاد کشور از مشکل، اجرای اقتصاد مقاومتی با توجه به فرمایش های رهبر معظم انقلاب است.
گلستانی زاده تاکید کرد موفقیت اقتصاد مقاومتی بدون حضور بخش خصوصی امکان پذیر نیست و گفت: برای تسهیل فعالیت در بخش تجارت، برنامه هایی در دستور کار داریم تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق، رونق اقتصادی نیز محقق شود.
وی در پایان از مکانیزه شدن صادرات مشتقات نفتی خبر داد و گفت: ثبت الکترونیکی فرایند صادرات مشتقات نفتی که تاکنون به صورت طرح آزمایشی (پایلوت) اجرا می شد، سال آینده عملیاتی می شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید