Performancing Metrics

سیستم بانکی عامل فرار سرمایه از بخش تولید | اتاق خبر
کد خبر: 305566
تاریخ انتشار: 9 دی 1394 - 13:15
عضو هیات مدیره کانون شورای اسلامی کار استان تهران، بزرگترین عامل ایجاد تورم در جامعه و فرار سرمایه از بخش تولید را سیستم بانکی دانست و گفت: دولت به جای تاسیس بانک کسب و کار و ایجاد یک سیستم جدید، حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک را از طریق سیستم بانکی فعل

اتاق خبر: علی خدایی درباره تبصره پنج برنامه ششم توسعه و پیشنهاد تاسیس بانک کسب و کار اظهار کرد: اگر چه تاسیس این بانک با توجه به اهداف پیش بینی شده آن که حمایت از کارآفرینی و تامین مالی کسب و کارهای خرد و کوچک است قابل تامل است اما چنین ظرفیتهایی قبلا هم با تاسیس بانکهایی همچون صادرات یا صنعت و معدن دیده شده و باید دید که آیا قرار است با چنین پیشنهادی، تغییر نام‌ها به کمک اشتغال بیاید یا ماموریت‌ها؟

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی ادامه داد: هم اکنون بانک رفاه کارگران را داریم که تنها قشری که از رفاه آن استفاده نمی‌کنند کارگران هستند بنابر این معتقدم که ایجاد یک بانک جدید راهگشا نیست و دولت می‌تواند در قالب بانکهای موجود، اهداف مورد نظر خود را دنبال کند.

خدایی بزرگترین عامل ایجاد تورم در جامعه و فرار سرمایه از بخش تولید را سیستم بانکی دانست و گفت: متاسفانه اغلب بانکها اکنون از ماموریتهای اصلی خود که کمک به تولید و اشتغالزایی است دور شده و به بنگاههای سودده تبدیل شده اند بنابراین هیچ ضمانتی وجود ندارد که بانک جدید هم به چنین سرنوشتی دچار نشود.

به اعتقاد مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، اگر دولت درصدد کمک به کسب و کارهای کوچک و خرد است با اصلاح ساختار معیوب بانکی فعلی باید کار را پیش ببرد نه ایجاد یک سیستم جدید چون احتمال اینکه سیستم جدید هم دچار مشکلات فعلی شود، بعید نیست.

 سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تبصره 5 برنامه ششم توسعه به منظور تقویت و توسه کارآفرینی و تأمین مالی کسب و کارهای خرد و کوچک، پیشنهاد کرده بانک کسب و کار کوچک از طریق ادغام صندوق کارآفرینی امید و سایر نهادهای مالی مرتبط با تشخیص دولت تأسیس شود.

اساسنامه این بانک به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ قانون باید به تصویب هیات وزیران برسد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید