Performancing Metrics

آلودگی هوا بعد سیاسی ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 305643
تاریخ انتشار: 9 دی 1394 - 22:06
حافظی:
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا، موضوع فنی و تخصصی است و نه سیاسی، تاکید کرد: روسای سه قوه طی ۲۰ سال گذشته در تشدید آلودگی هوا مقصرند و باید از مردم عذرخواهی کنند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا، موضوع فنی و تخصصی است و نه سیاسی، تاکید کرد: روسای سه قوه طی ۲۰ سال گذشته در تشدید آلودگی هوا مقصرند و باید از مردم عذرخواهی کنند.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از مهر، رحمت اله حافظی در کنفرانس ملی «مدیریت کلانشهرها با رویکرد محیط زیست» با اشاره به اینکه باید حل معضل آلودگی هوا به مطالبه عمومی تبدیل شود تا مسئولان عنایت بیشتری به این موضوع داشته باشند، اظهار کرد: خواسته شده تا درباره تحلیل مسایل جاری و عملکرد نهادها در میان دانشجویان صحبت کنم. به عنوان یک پزشک و نماینده مردم در شورای شهر تهران، با صراحت اعلام می کنم که کمبودی در بخش قوانین برای حل معضل آلودگی هوا وجود ندارد.

وی با اشاره به ماده  ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، افزود: بر اساس این ماده قانونی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ممنوع است و مرتکبین چنان چه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد همچنین در تبصره یک این ماده قانونی مقام تشخیص دهنده سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت و سازمان نظام دامپزشکی است و تبصره ۲ نیز منظور از آلودگی محیط زیست را تعریف کرده است که عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا خاک یا زمین، به میزانی که کیفیت فیزیکی،  شیمیایی یا بیولوژیک آن را به طوری که به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار یا ابنیه مضرر باشد تغییر دهد .

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به انتشار عکسی از وضعیت اسفناک شهر تهران از ارتفاعات توچال در روز جمعه ۴ دی ماه جاری در شبکه های اجتماعی،  گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا سرطان زا است. حال سوال اینجاست که چه کرده ایم، چه شده و چه کسی مسئول تشدید معضل آلودگی هوا است؟

حافظی درباره عملکرد نهادها درخصوص کاهش آلودگی هوا، ابتدا به تردد بیش از ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران اشاره کرد و افزود: این تعداد تاکسی به دلیل عدم تفاهم میان ستاد سوخت و ایران خودرو در شهر تهران تردد می کنند و هنوز جایگزین نشده اند و مردم شهر از این مساله آسیب می بیند.

وی درباره وضعیت اتوبوس های شهر تهران، نیز با اشاره به اینکه بر اساس استانداردها باید ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس به شهروندان تهرانی سرویس دهد، تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر۶ هزار دستگاه فعال در شهر تهران وجود دارد که نیمی از این تعداد، فرسوده هستند نتیجه این سرویس ناقص، عدم رعایت شان مردم در زمان پیک ترافیک و تشدید آلودگی است.

به گفته حافظی بر اساس قانون، دولت در خرید اتوبوس  ۸۲.۵ درصد سهم دارد اما شاهد هستیم که طی شش سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس توسط دولت به مردم شهر تحویل داده نشده است. اگر همین الان تصمیم برای خرید اتوبوس گرفته شود به دو سال زمان نیاز است تا اتوبوس های سفارش داده شده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

وی درباره وضعیت مترو با اشاره به اینکه بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ شهر تهران با جمیعت ۱۰ میلیون باید دارای ۷۵۰ کیلومتر مترو باشد، تاکید کرد: امروز شهر تهران با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مترو دارد. دولت در توسعه مترو موظف بوده تا ۵۰ درصد هزینه را تامین کند اما طی یکسال گذشته ۱۸ کیلومتر به شبکه مترو تهران اضافه شده که سهم دولت کمتر از ۳۰۰ متر بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه معضل آلودگی هوا، موضوع فنی و تخصصی است و نباید آن را به یک دولت نسبت داد و سیاسی کرد، تاکید کرد: روسای سه قوه طی ۲۰ سال گذشته در تشدید آلودگی هوا مقصرند و باید از مردم عذرخواهی کنند و این عذرخواهی مقدمه پذیرش مسئولیت و نشان دهنده این است که عزم جدی برای حل این معضل وجود دارد.

وی خواستار تشکیل نخستین جلسه مشترک روسای سه قوه برای حل مشکل آلودگی هوا شد و افزود: نباید اجازه دهیم موضوع آلودگی هوا سیاسی شود کار باید فنی و تخصصی دنبال شود. الویت مردم مسایل زیست محیطی است اگر نگرش مسئولان در زمان تصمیم گیری، سلامت محور باشند مشکلات حل خواهد شد.

حافظی در ادامه صحبت های خود به تردد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت ۱۲۵ سی سی بی کیفیت چینی در شهر تهران اشاره کرد و گفت:  وزارت صنایع و سازمان محیط زیست مجوز ورود و زیست محیطی این موتورسیکلت ها صادر می کنند. سوال اینجاست چرا موتورسیکلت های برقی مورد اقبال قرار نمی گیرد و تا چه زمانی قرار است مافیای اقتصادی تصمیم گیرنده در این حوزه باشد.

حدود ۱۰ هزار سرویس توسط کامیون های حمل بار هر شب در سطح شهر تهران ارائه می شود که این خودروها بر خلاف مصوبه دولت، فاقد فیلتر دوده هستند.

حافظی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران در ۱۰ اردیبهشت سال ۹۲، باید خودروهای دیزلی به فیلتر دوده مجهز شوند، تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار سرویس توسط کامیون های حمل بار هر شب در سطح شهر تهران ارائه می شود که این خودروها بر خلاف مصوبه دولت، فاقد فیلتر دوده هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مصوبه مذکورخودروسازان را مکلف کرده که از ابتدای سال ۹۴ برای خودروهای جدید نیز فیلتر دوده نصب کنند، تاکید کرد: با وجود دو سال فرصت، هنوز مصوبه دولت اجرایی نشده است. با این وجود شاهد هستیم دولت به خودروسازان میلیاردها تومان تسهیلات می دهد، ای کاش تسهیلات ارائه شده برای ارتقای تکنولوژی بود و به ازای ورود هر دستگاه خودرو یک خودروی فرسوده خارج می شد.

وی تاکید کرد: با تسهیلات ارائه شده می توانستیم ۱۸ کیلومتر به شبکه مترو ساخت یا هزار و ۸۳۳ دستگاه اتوبوس شهری به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کرد.

وی درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی در این زمینه نیز گفت: مجلس نیز در افزایش آلودگی هوا مقصر است. متاسفانه شاهد بودیم که الزام معاینه فنی خودروها از دو سال به ۵ سال افزایش می یاید در حالی که در کشورهای توسعه یافته با کیفیت بالای تولید این الزام دو ساله است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به توقف لایحه هوای پاک در مجلس، تاکید کرد: کارهای سیاسی در مجلس واجب تر است یا صیانت از سلامت مردم؟!

وی با اشاره به نابودی ۵ هکتار از باغات شهر تهران در ۲۰ سال گذشته و مصوبه برج باغ های شهر توسط شورای شهر و تاثیر آن در تخریب بخشی از باغات و فضای سبز شهر، تصریح کرد:  نگرش و عملکرد شهرداری تهران در توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه مترو نیز جای تعجب دارد. در سال ۹۲ شاهد بودیم که ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مترو در بخش دیگر هزینه شد.

حافظی درباره مقاومت در برابر خروج صنایع آلاینده شهر تهران از جمله معادن شن و ماسه و روغن نباتی قو نیز اعلام کرد: دست هایی پشت پرده هستند که مانع از خروج این صنایع می شود تا حکمی که ۲۰ سال گذشته صادر شده، اجرایی نشود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در حوزه پسماند و دفع زباله به شیوه سنتی و ایجاد شیرابه، افزود: دریاچه ای به وسعت ۴ هکتار شیرابه در محدوده کهریزک وجود دارد که این دریاچه از طریق تصاویر هوایی اینترنتی قابل مشاهده است. تهران نه آسمان آبی دارد نه زمین پاک.

وی در پایان گفت: امام علی (ع) به مالک اشتر می فرماید : نسبت به کارگزاران و کارمندان خود سخت گیر و نسبت به بینوایان مهربان باش. آنچه که متاسفانه به آن عمل نمی کنیم.

منبع: مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید