Performancing Metrics

ثبت 13 نقطه مداری جدید به نام ایران/پیگیری بازپس‌گیری ماهواره مصباح از ایتالیا | اتاق خبر
کد خبر: 305649
تاریخ انتشار: 10 دی 1394 - 04:51
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که نقطه مداری 2419 کاملا در اختیار ایران است از ثبت 13 نقطه مداری دیگر خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا،‌ دکتر محمود واعظی در حاشیه مراسم تقدیر و معارفه رییس پژوهشگاه فضایی ایران در جمع خبرنگاران فضا و ماهواره را از اولویت‌های وزارت ارتباطات و دولت دانست و افزود: اعتقاد ما این است که این فناوری بسیار پیشرفته و جزو لبه‌های فناوری است و ما هر چه در بخش تحقیقات و توسعه این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم باعث قوت کشور می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت فناوری‌های فضایی در بخش‌های مختلف کشور از برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه فضایی خبر داد و اظهار داشت: در این راستا در تلاش هستیم تا ماهواره ملی کشور را طراحی و بسازیم و امیدواریم تا سال 1404 به این هدف دست یابیم.

واعظی، طراحی و ساخت ماهواره سنجش از راه دور را از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات عنوان و ابراز امیدواری کرد که این هدف تا پایان برنامه ششم توسعه محقق شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: علاوه بر آن با توجه به نیازمندی‌های کشور در بخش‌های پخش تصویر، صدا و مخابرات و اینترنت و همچنین رصد کردن زمین از فضا به دنبال طراحی و ساخت ماهواره ملی هستیم.

به گفته وی در این راستا مجموعه وزارت ارتباطات اقدام به طراحی و ساخت ماهواره ملی برای کاربردهای مخابراتی و اینترنت کرده است.

علاوه بر آن طراحی و ساخت ماهواره سنجش از راه دور نیز در دستور کار وزارت ICT قرار دارد.

واعظی اضافه کرد: در این راستا ما با چند کشور و شرکت در حال مذاکره هستیم و امیدواریم تا سال آینده قراردادهای مربوط به آن را منعقد کنیم.

 

ابراز تاسف وزیر ارتباطات از اعتبارات ناچیز تحقیقات فضایی

واعظی با ابراز تاسف اختصاص اعتبارات ناچیز به بخش پژوهش‌های فضایی گفت: در سال جاری با هماهنگی با دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه تحقیقاتی فضایی را 4 تا 5 برابر افزایش دادیم و امیدواریم مجلس شورای اسلامی متقاعد کنیم تا نسبت به این حوزه حمایت‌های لازم را مبذول دارد.

وی خاطرنشان کرد‌: اختصاص بودجه‌های مناسب در بخش‌های پژوهشی فضایی زمینه لازم را برای برداشتن گام‌های موثر در این حوزه فراهم می‌کند.

 

تلاش وزارت ارتباطات برای افزایش باند اینترنت

وزیر ارتباطات با اشاره به قیمت‌های جهانی اینترنت توضیح داد: قیمت اینترنت که از اروپا دریافت می‌شود تا فرانکفورت دارای یک هزینه است و از فرانکورت تا مرز ایران نیز قیمت آن تغییر می‌کند.

وی با تاکید این که در داخل ایران اینترنت دارای قیمت‌های متفاوتی است، اظهار داشت: ما به تدریج درصدد کاهش قیمت اینترنت در کشور هستیم تا تمام آحاد مردم بتوانند از خدمات اینترنت استفاده کنند.

واعظی با تاکید بر این که زیرساخت‌های کشور در این زمینه تاکنون چهار برابر افزایش داشته است، یادآور شد: ما پروژه‌های متعددی در این زمینه داریم و امیدواریم تا پایان سال جاری و همچنین تا ابتدای سال آینده میزان زیرساخت‌های مورد نیاز کشور در این زمینه را افزایش دهیم.

واعظی با تاکید براین که توسعه کشور متوقف نشده است ادامه داد: پهنای باند داخل کشور 620 گیگابیت بر ثانیه بوده که در حال حاضر این میزان به حدود 3 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است و امیدواریم تا دو ماه آینده به 4 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش یابد.

 

نقاط مداری که در اختیار ایران است

واعظی با تاکید بر این که اجاره نقاط مداری دارای مراحل طولانی است، توضیح داد: برای این منظور ابتدا نقاط مداری ثبت می‌شود و سایر کشورها نقاط مداری مورد نیاز خود را به ثبت می‌رسانند و پس از آن مذاکرات آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی نقاط مداری در اختیار ایران است که از آن جمله می‌توان به نقطه مداری 2416 اشاره کرد که کاملا در اختیار است و دو نقطه مداری دیگر هم در اختیار ایران قرار دارد.

 

تلاش ایران برای بازپس‌گیری ماهواره مصباح

وزیر ارتباطات درباره ماهواره مصباح اظهار داشت: پس از رفع تحریم‌ها ما به دنبال بازپس‌گیری ماهواره مصباح هستیم.

وی با تاکید بر این که بهانه اصلی کشور ایتالیا اعمال تحریم‌ها علیه کشور بوده است، اظهار داشت: با برداشته شدن تحریم‌ها مذاکره برای بازپس‌گیری این ماهواره انجام خواهد شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید