Performancing Metrics

پرچمداران اندرویدی در انتهای سال ۲۰۱۶ چگونه خواهند بود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 305833
تاریخ انتشار: 11 دی 1394 - 18:17
پرچمدارها، محصولاتی هستند که توسط آنها، شرکت سازنده نتیجه تفکر خود از زبان طراحی و همچنین دستاوردهای سخت افزاری اش را در برابر دیدگان کاربران به نمایش می گذارد.

اتاق خبر - این محصولات رده بالا و آرمانی، در سال های اخیر به شکل اعجاب انگیزی پیشرفت داشته اند؛ پیشرفت هایی که شامل اندازه فیزیکی، نحوه ساخت و نوع متریال، ویژگی های سخت افزاری و قابلیت های نرم افزاری فراوان می شود.

اما امروز، به نقطه ای از زمان رسیده ایم که دیگر این گجت ها نمی توانند ما را هیجان زده کنند، خود سازندگان هم به خوبی می دانند که دیگر با توجه به نوع کاربرد دستگاه های مورد بحث از سوی بیشتر کاربران، نقطه پیشرفت خاصی باقی نمانده که بر آن مانور دهند.

البته خاطر جمع باشید که عرضه نمونه های تازه از موبایل های هوشمند اندرویدی به شکل سالانه ادامه خواهد داشت و بالاخره همین سازندگان، راهی برای فروش محصولاتشان خواهند یافت. نکته اینجاست که تمایزی که میان پرچمداران و سایر موبایل ها وجود داشت، دیگر چندان قابل توجه نیست.

در گذشته ای نه چندان دور، تنها پرچمداران اندرویدی بودند که می توانستند تجربه ای پویا و بی نقص را در اختیار کاربران حرفه ای قرار دهند، حالا، حتی تلفن های هوشمند میان رده و اقتصادی نیز کم کم در حال راه یافتن به چنین مرحله ای هستند.

با توجه به گفته های فوق، بد نیست نگاهی داشته باشیم به تحولات تلفن های هوشمند در سال پیش رو؛ ببینیم تکلیف پرچمداران در ۲۰۱۶ چه خواهد بود و چه مسیری را طی خواهند کرد و در نهایت، ما، به عنوان کاربران همین محصولات، چه انتظاری باید از اسمارت فونی داشته باشیم که در سال آینده به دستمان می رسد. با دیجیاتو همراه باشید.

 

تکنولوژی نمایشگر: خیزش AMOLED

می خواهیم در مورد نمایشگر گفتگو کنیم اما ابتدا اجازه دهید به «اندازه» آنها بپردازیم. در سال های اخیر، اندازه صفحه نمایش موبایل های هوشمند به شکل عجیبی افزایش یافت و همین موضوع، منجر به ایجاد دسته بندی تازه ای در میان تلفن های هوشمند، به نام «فلبت» شد.

کار تا جایی پیش رفت که حتی خود گوگل هم موبایلی با نمایشگر ۶ اینچی، به نام «نکسوس ۶» را توسعه داد. قشر زیادی از هوادارن سری نکسوس، از خرید این تلفن هوشمند پرهیز کردند و همین امر، یک استاندارد طلایی را در میان فبلت ها به وجود آورد؛ استانداری که اکنون دیگر نهایتش، ۵.۷ اینچ است.

اما در سال ۲۰۱۵، بیشتر سازندگان موبایل محصولات پرچمدار خود را با نمایشگرهای ۵.۵ الی ۵.۷ اینچ روانه ویترین فروشگاه ها کردند. نکته ای که در مورد این نمایشگرها باید در نظر گرفت این است که پس کار کردن با آنها،‌ بسیار سخت است که موبایلی با اندازه نمایشگر زیر ۵ اینچ داشته باشید.

Best-Android-smartphones-flagships-1-840x473-w600

در حال حاضر، بیشتر تولید کنندگان تلفن های هوشمند تلاش می کنند تا نسبت «نمایشگر به بدنه» را کاهش داده و اندازه فبلت ها را کمتر نمایند. این در حالیست که شرکت های تولید کننده تلفن همراه می کشوند تا به استاندارد ۸۰ درصد در خصوص نسبت نمایشگر به بدنه دست پیدا کنند و رکورد این موضوع فعلا در دست تلفن هوشمندی از شارپ به نام «Aquos X» با نسبت نمایشگر به بدنه ۸۲.۲ درصد است؛ موبایلی که در سه بخش آن، نمایشگر تقریبا حاشیه ای ندارد. حرکت تولید کنندگان در بالا بردن این درصد مشخصا تجربه کاربری بهتری را برای افراد به ارمغان خواهد آورد.

اما بیایید کمی هم به نوع پنل های مختلف بپردازیم. تفاوت پنل های LCD و AMOLED بر همه آشکار است و پیشتر به این موضوع پرداخته شده. اما نکته قابل توجه، این بود که در سال جاری، تولید کنندگان بیشتری به استفاده از AMOLEDها روی آوردند؛ روندی که مشخصا در سال آینده نیز ادامه دار خواهد شد.

پنل های AMOLED، باعث کاهش مصرف انرژی دستگاه شده و همچنین اجازه می دهند تا سازندگان، دست به طراحی های خلاقانه تر بزنند. به بهترین پرچمداران اندرویدی در سالی که گذشت نگاه کنید، بیشتر آنها از همین فناوری بهره می گیرند.

در سال ۲۰۱۵ همچنین بیشتر موبایل های برتر، دارای رزولوشن نمایشگری برابر با FHD یا QHD بودند؛ در سال آینده اما پرچمداری را نخواهید دید که از نمایشگر Full HD استفاده کند. در این میان اگرچه سونی، Z5 پریمیوم را با نمایشگر 4K به بازار عرضه کرد اما انتظار نداشته باشید که در سال ۲۰۱۶، شاهد موبایل هایی از این دست باشید. مشخصا هنوز راهکار جامعی برای مصرف بالای انرژی چنین رزولوشنی یافت نشده و خود سونی هم صرفا در زمان نمایش محتوای 4K از این میزان رزولوشن بهره می گرفت. حتی می توان گفت که نمایشگرهای 4K، بیشتر مناسب تبلت ها هستند تا تلفن های هوشمند. به طور کلی انتظار داشته باشید که در سال ۲۰۱۶، پرچمداران را با نمایشگرهای QHD ببینید.

IMG_01761

دو نوآوری تازه نیز در سال جاری به تکنولوژی نمایشگرها افزوده شدند که می توان به خمیدگی آنها، و همچنین 3D Touch اشاره کرد؛ دو نوع فناوری که استفاده روزانه از آنها مورد شک و تردید است.


پردازنده و RAM: بازده عالی اما رو به زوال

پرچمداران اندرویدی سال آینده، تحت سلطه چند چیپست خواهند بود؛ سیستم بر چیپ هایی به نام اسنپدراگون ۸۲۰، اگزینوس ۸۸۹۰ و کایرین ۹۵۰ که هر سه، می توانند قابلیت های تازه ای را به دستگاه های مورد بحث اضافه کنند.

از طرفی در حال حاضر موبایل های انگشت شماری را می توان یافت که از حافظه رم ۴ گیگابایتی بهره گیرند و در سال آینده، استفاده از این مقدار حافظه رم برای تلفن های هوشمند پرچمدار به یک الزام بدل خواهد شد؛ الزامی که مالتی-تسکینگ و عملکرد سریع تر دستگاه را به همراه خواهد داشت.

qualcomms-snapdragon-820-reportedly-leaked

نکته اینجاست که همین حالا، اگر پرچمداری متعلق به دو سال پیش را در دست گیرید که از دو گیگابایت رم و پردازنده ای قدیمی تر بهره می برد، مشکلی در کارکردش نخواهید یافت. در نتیجه می توان گفت که موبایل های سال آینده در قیاس با اسمارت فون های سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴، بهبود اندکی خواهند داشت.

اگر به سال های بعد از ۲۰۱۶ نگاه کنید، می بینید که وب سایت و اپلیکیشن ها به شکل مداوم برای تلفن های همراه بهینه شده اند تا تجربه ای پویا در اختیار کاربران قرار دهند و سپس این سوال برایتان پیش می آید که ما، تا چه زمانی به بهتر شدن مشخصات سخت افزاری و بالاتر رفتن ارقام نیاز داریم؟ همین امروز، حتی میان رده ها نیز عملکردی عالی از خود نشان می دهند.

به آینده ای دورتر که نگاه کنید می بینید که به سادگی، مرزهای عملکرد یک پردازنده به نقطه ای خواهند رسید که دیگر از آن به بعد، برای کاربران به هیچ عنوان بهبود یافتنشان تاثیری در تجربه کاربری نخواهد داشت. پیشتر، در مطلبی با عنوان «اپل در آینده چگونه شما را قانع به خرید محصولاتی خواهد کرد که به آنها نیاز ندارید؟» به شکل کامل به همین موضوع پرداخته و گفتیم که آینده گجت های هوشمند، دنیای مد خواهد بود و تنها توجه سازندگان به زیبایی محصولاتشان، می تواند باعث فروش آنها گردد.


عمر باتری: پیشرفت های اندک

در سال های اخیر اگرچه پیشرفت هایی شگرف در زمینه توسعه فناوری باتری ها حاصل نشده اما بیشتر سازندگان تصمیم گرفتند که حجم باتری مورد استفاده در پرچمداران خود را افزایش دهند. برای مثال اپل که همواره از باتری های کوچک در آیفون بهره می برد، در آیفون ۶ اس پلاس، یک نمونه ۲۷۵۰ میلی آمپری را به کار گرفته. این در حالیست که موتورولا در Droid Turbo 2، به سراغ استفاده از یک باتری حجیم ۳۷۶۰ میلی آمپری رفته است.

انتظار می رود که در سال ۲۰۱۶، روند استفاده از باتری های حجیم ادامه داشته باشد چرا که همین موضوع، یکی از اصلی ترین بخش هایی است که کاربر در هنگام خرید یک اسمارت فون، به آن توجه خواهد کرد.

البته باید دقت کرد که پردازنده های آتی، در کنار قابلیت های نرم افزاری، همه تاکید بسیاری بر مصرف اندک انرژی دارند. این در حالیست که بیشتر تولید کنندگان به سوی گونه ای از طراحی حرکت می کنند که درب های پلاستیکی و باتری های قابل تعویض، دیگر در آن جایی نخواهد داشت. «ال جی» البته با حرکتی بر خلاف این موج، تلاش کرده تا همین موضوع را به عنوان یکی از برتری های خود عنوان کند اما باید توجه داشت که همین نوع از طراحی، جلوی شرکت مذکور برای استفاده از متریال مرغوب نظیر شیشه یا فلز را می گیرد.

which-phone-charges-fastest-capacity-per-min-dark-aa-840x412-w600

اما شارژ محصولات مورد بحث، مبحثی است که پیشرفت بیشتری می توان در آن مشاهده کرد. هر سال، نسخه ای تازه از تکنولوژی شارژ سریع کوالکام معرفی می شود که از سرعت بالاتری برخوردار است. حالا دیگر استفاده از USB-C نیز در بین موبایل های هوشمند آغاز شده و در سال آینده، بعید نیست بیشتر این محصولات به چنین استانداردی مجهز شوند.


محبوب ترین ماده برای ساخت یک موبایل: فلز

در سالی که گذشت، دو بازیگر اصلی دنیای تلفن های هوشمند به نام سامسونگ و گوگل [با نکسوس 6P]، پلاستیک را کنار گذاشته و مواد بهتری برای استفاده در محصولات برتر خود برگزیدند. زمانی که این محصولات را در دست می گیرید، به هیچ عنوان حسی که به شما منتقل می شود را نمی توانید با نمونه های قبلی همین دستگاه ها، که از جنسی پلاستیکی ساخته شده بودند، مقایسه کنید. همین موضوع خبر از آن می دهد که در سال های بعدی، خبری از بازگشت به پلاستیک نیست.

google_nexus_6p-1257

همانگونه که در بخش پیشین نیز اشاره کردیم، قدرت سخت افزاری در حال رسیدن به مرزهایی است که از آن به بعد، قدرت طراحی قادر به فروش موبایل ها خواهد بود.

سونی، اچ تی سی، موتورولا و ال جی، شرکت هایی بزرگ هستند که اکنون با بحران کسب سود از محل فروش موبایل هایشان رو به رو شده اند؛ در زمانه ای که بزرگ ترین شرکت های سازنده چنین حال و روزی دارند، می توان امید بسیاری به بهبود کیفیت طراحی داشت؛ بهبودی که مشخصا با استفاده از متریان و مواد باکیفیت حاصل خواهد شد. گجت های هوشمند در سال های آینده حالتی همچون وسیله های زینتی پیدا خواهند کرد.

IMG_4376

در سالی که گذشت، شاهد آن بودیم که سامسونگ نیز این موضوع را به خوبی درک کرد و تلفن های همراه گلکسی اس ۶ اج و نمونه پلاس آن را به بازار عرضه کرد؛ محصولاتی که به دلیل طراحی نوینشان، بازخورد خوبی از کاربران دریافت کردند.

همین موضوع باعث آن خواهد شد که در سال ۲۰۱۶ نیز شرکت کره ای تلاش کند تا دامنه نوآوری هایش را افزایش داده و نسل بعدی از محصولات یاد شده را به نحوی با کیفیت تر تولید کند.


دوربین: پیکسل های بزرگ تر

کیفیت دوربین، یکی از دلایل اصلی فروش رفتن، یا نرفتن یک تلفن هوشمند است و سازندگان نیز به خوبی هر چه تمام تر این موضوع را درک کرده و در پی افزایش کیفیت فیلم و تصویر برداری در موبایل های خود هستند.

در سالی که گذشت، بیشتر تولید کنندگان از سنسورهای ساخت سونی در ماژول دوربین تلفن هوشمندی که توسعه دادند، استفاده نمودند. همین موضوع باعث شد که بخش ساخت سنسور دوربین سونی برای تلفن های هوشمند، تبدیل به سودآورترین قسمت از کمپانی یاد شده ی ژاپنی گردد.

IMG_0280

در حال حاضر، پرچمدارانی را در اختیار داریم که از ۱۲ الی ۲۳ مگاپیکسل را در اختیارمان قرار می دهند. در این میان بیشتر کاربران، تصاویری که به ثبت می رسانند را در نمایشگر همان موبایل می بینند و برای این دسته از افراد که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست، تفاوت چندانی میان ۱۲ الی ۲۳ مگاپیکسل وجود ندارد. این محصولات همچنین در شرایط نور مطلوب، تصاویری عالی را به ثبت می رسانند و کنون می توان عنوان نمود که تنها ضعفشان، مربوط می شود به ثبت تصاویر در محیط های کم نور.

برای حل همین مشکل، گوگل امسال تصمیم گرفت در نکسوس هایش، به جای استفاده از سنسوری با رزولوشن بالا، از نمونه ای استفاده کند که پیکسل های بزرگتری دارد. این روندیست که در سال ۲۰۱۶ بیشتر به آن توجه خواهد شد.

احتمال دیگری که وجود دارد، رونق گرفتن دوباره دوربین های دوگانه است. دوربین های دوگانه این قابلیت را فراهم می آورند که در شرایط نور کم، بتوان تصاویری بهتر و کم نویز تر را به ثبت رساند.

اما در خصوص فیلم برداری، باید عنوان نمود که ثبت ویدیوها با رزولوشن 4K در سال آینده به یک استاندارد کلی بدل خواهد شد. این در حالیست که پرچمداران سال آینده، برای موفقیت باید از لرزشگر تصویر نیز در ماژول دوربین بهره گیرند.

حال که در مور دوربین صحبت می کنیم، نباید افزایش عجیب و غریب رزولوشن دوربین های سلفی را نیز از یاد برد. رزولوشنی که انتظار می رود استاندارد آن در سال ۲۰۱۶، برابر با ۸ مگاپیکسل باشد، هرچند که اکنون موبایل هایی به بازار آمده اند که این مقدار را به ۱۳ مگاپیکسل نیز رسانده اند.


حضور سنسور شناسایی اثر انگشت در همه محصولات

چند سالی می شود که شاهد حضور بهینه سنسورهای اثر انگشت در محصولات اندرویدی هستیم اما تا پیش از مارشملو، این حسگرها به شکل صحیحی در اندروید کیت کت یا لالی پاپ، پشتیبانی نمی شدند.

IMG_0220

امروزه همه پرچمداران کم و بیش از سنسور اثر انگشت برخوردار هستند و تنها تغییر، بهبود آنهاست. هرچند سنسور اثرانگشت به کار رفته در نکسوس های گوگل و نسخه دوم از Touch ID اپل به شکلی عجیبی سریع شده بودند و به نظر می رسد که به تکاملی واقعی دست پیدا کرده اند.

موردی که اکنون در برابر سازندگان قرار گرفته، محل قرارگیری این سنسور است. افرادی که موبایل خود را بیشتر بر روی میز قرار می دهند، ترجیح می دهند که این سنسور در بخش جلویی تلفن همراه قرار گرفته باشد اما اشخاصی که بیشتر در حرکت هستند و دستگاه خود را از جیب خارج می کنند، قرارگیری حسگر یاد شده را در بخش پشتی موبایل می پسندند.


افزایش فضای ذخیره سازی: قابلیتی رو به انقراض

در زمانه ای که مشخصات سخت افزاری تلفن های هوشمند سال به سال افزایش قابل توجهی دارد، بدیهی است که سازندگان کم کم در پی حذف این قسمت برآیند.

oneplus-x-vs-nexus-5x-review-3-840x473-w600

البته عدم بهره گیری از حافظه های جانبی، صرفا دلایلی تکنولوژیک ندارد. تولید کنندگان به همین واسطه تلاش می کنند تا درآمدهای خود از فضای ابری را به شکلی قابل توجه افزایش دهند.

نکته ای دیگر که باید به آن توجه کرد، قیمت بسیار بالای نمونه های ۱۲۸ گیگابایتی تلفن های همراه است. در حالی که بیشتر حافظه های کنونی در پرچمدارها از ۳۲ گیگابایت شروع می شوند، اما بهایی که باید برای نمونه ۱۲۸ گیگابایت همان موبایل پرداخت کنید، به شکلی غیر قابل توجیه، بالاست. این در واقع یکی از مواردی است که شاید در سال آینده، با توجه به رقابت تنگاتنگ، شاهد تغییر روش در آن باشیم.


به لطف تجربیات کسب شده در بخش طراحی و قابلیت های پردازشی از سوی نسل آینده چیپست ها، در سال آینده با موبایل های اندرویدی و پرچمدار هیجان انگیزی رو به رو خواهیم بود.

سالی که در آن، قدرت پردازش این دستگاه ها از نیاز کاربران عادی بالاتر خواهد رفت و همین موضوع، این سوال را پیش می آورد که در آینده ای پس از سال ۲۰۱۶، سرنوشت اسمارت فون های پرچمدار چه خواهد بود؟

منبع: دیجیاتو

نظرات
ADS
ADS
پربازدید