Performancing Metrics

آماده‌سازی شبکه برق برای ورود خودروهای برقی به بازار | اتاق خبر
کد خبر: 305971
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 17:26
معاون وزیر نیرو با اشاره به آماده سازی شبکه برق برای ورود و توسعه ناوگان خودروهای برقی، گفت: به زودی سهم برق به جای بنزین در سبد سوخت خودروهای ایرانی افزایش می‌یابد.

اتاق خبر: علیرضا دائمی امروز در نشست مشترک مدیران صنعت آب و برق با معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط فعلی ۲۶ طرح تحقیقاتی و توسعه فناوری مهم در وزارت نیرو در حال پیگیری است که یکی از این طرح‌ها خودروهای برقی است.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر نیرو با تاکید بر اینکه توزیع برق خودروهای برقی برعهده وزارت نیرو خواهد بود، تصریح کرد: باید زیرساخت‌های توسعه ناوگان خودروهای برقی را طوری فراهم کنیم که امکان شارژ خودروهای برقی در منازل مسکونی و دیگر اماکن تجاری و اداری وجود داشته باشد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برق در آینده جایگزین بنزین در سبد سوخت خودروها خواهد شد، اظهار داشت: در حال فراهم کردن شرایطی هستیم که در زمان‌های غیر پیک با نصب تجهیزات مورد نیاز، شارژ خودروهای برقی در مکان‌های مذکور انجام شود و در حال فراهم کردن شرایط ارتباط مناسب تولید باطری و خودرو برقی در ایران هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون تبدیل هر واحد گازی به یک واحد سیکل ترکیبی نیروگاهی به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه ۱۰۳ واحد گازی نیروگاهی در کشور وجود دارد تبدیل این واحدها به ۲۵ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

دائمی با یادآوری اینکه تا دو سال آینده با قراردادهایی که در این بخش به امضا رسیده ۸ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه می‌شود، تاکید کرد: از این رو پیش بینی می شود راندمان نیروگاهی از ۳۷ درصد فعلی به ۴۲ درصد ارتقا یابد.

معاون وزیر نیرو همچنین درباره اجرای طرح های کاهش تلفات شبکه برق کشور توضیح داد: از ابتدای سال گذشته تاکنون تلفات شبکه انتقال و توزیع کشور به طور متوسط از ۱۴.۸ درصد به ۱۱ درصد رسیده که این کار ۶۶۰ میلیون لیتر در سال معادل نفت در مصرف سوخت صرفه‌جویی ایجاد خواهد کرد و ۶۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی مالی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری حدود ۵ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق به کشورهای همسایه داشتیم، بیان کرد: با قیمت‌های فعلی برق، سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان دولت در این بخش یارانه به بخش مصرف می‌دهد و در بخش آب شرب نیز بدون در نظر گرفتن هزینه تامین آب و با در نظر گرفتن هزینه دفتری ۲۱۰۰ میلیارد تومان یارانه دولتی پرداخت می‌شود.

دائمی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در بخش آب کشاورزی نیز این رقم ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که در مجموع دولت برای مصرف آب و برق در طول یک سال ۳۵ هزار میلیارد تومان به مردم یارانه پرداخت می‌کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید