Performancing Metrics

برق نصف ظرفیت آلومینیوم هرمزال را گرفت | اتاق خبر
کد خبر: 305973
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 17:41
رییس سندیکای صنایع آلومینیوم با بیان این‌که 52 درصد از آلومینیوم تولیدی کشور صادر می‌شود که قیمت آن از قیمت های جهانی پایین‌تر است، گفت: به رغم سرمایه‌گذاری‌های زیاد در آلومینیوم هرمزال نبود برق کافی نصف ظرفیت این کارخانه را بلااستفاده گذاشته است.

اتاق خبر: هوشنگ گودرزی با بیان این‌که بعید می‌دانم در سال جاری و سال آینده بتوانیم افزایش تولید آلومینیوم داشته باشیم، اظهار کرد: تنها جایی که می‌تواند تولید خود را افزایش دهد، آلومینیوم هرمزال است که به رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان در این کارخانه، برق به اندازه کافی برای فعالیت آن وجود ندارد و به همین دلیل نصف ظرفیت آن بلااستفاده مانده که اگر برق تامین شود می‌توانیم شاهد افزایش تولید حدود 70 تا 75 هزار تن آلومینیوم در سال باشیم.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی درباره‌ پیش‌بینی منابع خبری جهانی از رسیدن به اوج مصرف آلومینیوم در دنیا تا سال 2020 اظهار کرد: قطعا زمانی که این موضوع اعلام می‌شود براساس بررسی‌های کارشناسان صنعت آلومینیوم دنیا و می‌توان نسبت به تحقق آن نیز خوشبین بود.

گودرزی با بیان این‌که مصرف آلومینیوم در دنیا در مکان‌های مختلف رو به افزایش است، ادامه داد: از دلایل اصلی مصرف آلومینیوم خواصی است که این فلز دارد که به آن انرژی متمرکز می‌گویند، از سوی دیگر ضایعات آلومینیوم با درصد کمی کاهش نسبت به نرخ تولید قابل تبدیل به مواد اولیه خواهد بود.

رییس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با بیان این‌که حدود 20 تا 30 درصد قیمت تمام شده تولید آلومینیوم به نوع تولید، آلیاژ و مواد مصرفی و قیمت انرژی بستگی دارد، اظهار کرد: به همین دلیل می‌توانیم تا سال 2020 جایگاه مناسب‌تری در دنیا در صنعت آلومینیوم داشته باشیم، چراکه کشور ما دارای منابع غنی انرژی است و به جای صادرات نفت و گاز خام می‌توانیم آنها را تبدیل به ماده جدیدی کنیم که علاوه بر ایجاد اشتغالزایی باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتر شود.

گودرزی با تاکید بر این‌که می‌توانیم سهمی از تولید در زمان افزایش مصرف آلومینیوم داشته باشیم، گفت: در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس که کشورهای بسیار کوچکی هستند با کمک خارجی‌ها تولید خود را به پنج میلیون تن در سال رسانده‌اند، در حالی که ما به عنوان کشوری که در صنعت آلومینیوم در خاورمیانه پیشرو بوده‌ایم تولیدمان به 400 هزار تن در سال هم نمی‌رسد.

وی با بیان این‌که ما به مراتب در جایگاه بهتری نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس از نظر امکانات قرار داریم، ادامه داد: تنها نقطه مشترک ما با این کشورها داشتن منابع انرژی است.

رییس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به صادرات حدود 52 درصد از آلومینیوم تولید شده در کشور اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی صادرات این محصولات این است که تولید‌کنندگان بتوانند مواد اولیه خود را وارد کنند، چراکه ما هنوز همه مواد مورد نیاز برای تولید داخلی را در کشور نداریم به همین دلیل صادرات ما با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت جهانی آلومینیوم انجام می‌شود.

به گفته گودرزی، قیمت آلومینیوم ایران در حال حاضر LME به اضافه 45 تا 55 دلار است.

رییس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران همچنین درباره‌ سرمایه‌گذاری‌های احتمالی در حوزه آلومینیوم با توجه به افزایش میزان مصرف اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌های کلان را بیشتر بخش دولتی و ایمیدرو کنترل می‌کند و برنامه‌های متفاوتی برای تولید شمش در دست اجراست که برخی از آنها تا حدودی پیش رفته است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید