Performancing Metrics

بازتاب شهادت شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان در رسانه های غربی | اتاق خبر
کد خبر: 306005
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 23:52
انتشار خبر شهادت شیخ نمر روحانی رهبر شیعیان عربستان توسط دولت این کشور بازتاب فوری در رسانه های غربی داشت. این منابع اعلام کردند که دولت عربستان در سال گذشته 153 اعدام داشته است.

 

 

به گزارش اتاق خبر، خبرگزاری رویترز، فرانسه، شبکه خبری روسی راشاتودی، رسانه های تصویری یورونیوز در بازتاب خبر فوری شهادت شیخ نمر از وی به عنوان 'روحانی برجسته شیعه ' یاد کردند.
رسانه های غربی فوق به نقل از وزارت کشور عربستان گزارش دادند : عربستان روز شنبه 47 نفر متهم به تروریسم، که یک روحانی برجسته شیعه را نیز شامل می شد، اعدام کردند.
شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز برای لحظاتی کوتاه و به دنبال انتشار خبر شهادت شیخ نمر توسط عربستان سعودی، در اقدامی نادر این خبر را با زیرنویس فوری 'فارسی' برای مخاطبان خود پخش کرد.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 اما در زیرنویس خبر فوری خود درباره شهادت شیخ النمر گزارش وزارت کشور عربستان را در این زمینه بازتاب داد.
خبرگزاری رویترز امروز (شنبه) به نقل از وزارت کشور عربستان از اعدام شیخ باقر نمر النمر رهبر شیعیان این کشور خبر داد. رویترز به نقل از وزارت کشور عربستان اعلام کرد که این روحانی شیعه را به اتهام تروریسم اعدام کرده است. این وزارتخانه همچنین از اعدام 47 نفر دیگر نیز به همین اتهام خبر داد.
شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان است که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد.براساس بیانیه وزارت کشور عربستان، این افراد صبح امروز شنبه در 12 منطقه ریاض، مکه ، مدینه، الشرقیه، القصیم، حائل، الحدود الشمالیه، عسیر، الجوف، نجران، الباحه و تبوک اعدام شده اند.
دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تائید کردند که این مساله مورد اعتراض علما ، اندیشمندان ، سازمان های اسلامی و بین المللی در سراسر جهان قرار گرفته بود.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وزارت کشور عربستان گزارش داد: عربستان 47 نفر را به اتهام تروریسم اعدام کرد و از آن جمله «نمر باقر النمر» روحانی شیعه و چهره اعتراضات علیه رژیم سعودی است.
این گزارش حاکی است: این نخستین مورد اعدام در سال 2016 میلادی در عربستان محسوب می شود.
بر پایه محاسبه این خبرگزاری از آمار رسمی اعدام ها، حکومت «فوق محافظه کار» عربستان در سال 2015 میلادی 153 را اعدام کرده است.شبکه خبری «یورونیوز» هم خبر اعدام شیخ نمر توسط دولت عربستان بازتاب داد.
در پی این واقعه سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه اعدام آیت الله شیخ باقر النمر روحانی سرشناس سعودی را شدیدا محکوم کرد و گفت: عربستان از تروریست ها حمایت و منتقدانش را اعدام می کند.
به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، حسین جابرانصاری افزود: در حالی که تروریست های افراطی و تکفیری، امنیت و آسایش ملت های منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولت های منطقه را تهدید می کنند؛ اعدام شخصیتی مانند شیخ النمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پی گیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت، تنها عمق بی تدبیری و بی مسئولیتی را نشان می دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت عربستان در حالی که از جریان های تروریستی و افراط گرایان تکفیری حمایت می کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می گوید.
وی تصریح کرد: روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پی گیری این سیاست ها خواهد پرداخت.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید