Performancing Metrics

ذخیره قطعی معادن قیرطبیعی کرمانشاه 5 میلیارد تن است | اتاق خبر
کد خبر: 306201
تاریخ انتشار: 13 دی 1394 - 12:18
رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب معتقد است، ذخیره قطعی معادن قیرطبیعی استان کرمانشاه پنج میلیارد تن است، نه یک میلیون تن.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا،جهانبخش مرجانی با اشاره به پتانسیل‌های فراوان کرمانشاه در زمینه قیرطبیعی، عنوان کرد: 80 درصد ذخیره قیرطبیعی ایران در کرمانشاه و گیلانغرب متمرکز است.80 درصد ذخیره قیرطبیعی ایران در کرمانشاه و گیلانغرب متمرکز است.

وی از درجه‌بندی‌های مختلف قیرطبیعی یاد کرد و ادامه داد: بر اساس درجه خلوص قیرطبیعی تا چهار درجه برای آن در نظر گرفته می‌شود که 95 درصد، 90 درصد، 85 درصد و 80 درصد درجه خلوص دارند.

رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب تعداد معادن موجود را نیز حدود 60 معدن فعال و غیرفعال اعلام کرد و یادآور شد: هریک از این معادن مجوز دارند دو تا سه هزار تن در سال برداشت کنند.

به گفته این مسئول، سالانه حدود 100 هزارتن قیرطبیعی از معادن استان برداشت می‌شود که اگر شرایط وجود داشته باشد و مجوز باشد تا 200 هزار تن و حتی 300 هزار تن هم قابل افزایش است.

مرجانی ذخیره قطعی قیرطبیعی استان را حدود پنج میلیارد تن دانست و تاکید کرد: متاسفانه با مسئولین و کارشناسان صنعت و معدن در این خصوص اختلاف نظر داریم و آنها ذخیره قطعی را یک میلیون تن می‌دانند. 

وی با بیان اینکه این اعلام اشتباه می‌تواند برای کرمانشاه خطرناک باشد، خاطرنشان کرد: ذخیره یک میلیون تنی ظرف مدت یک سال قابل برداشت است و دیگر هیچ توجیه سرمایه‌گذاری برای فرآوری ندارد و همین امر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به اشتباه می‌اندازد.

رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب از خام‌فروشی 100 درصدی قیرطبیعی هم انتقاد کرد و ادامه داد: هیچ فرآوری روی قیرطبیعی انجام نمی‌شود.

مرجانی نبود دانش فنی به دلیل تحریم‌ها را از مهمترین دلایل عدم سرمایه‌گذاری در فرآوری قیرطبیعی دانست و اظهار کرد: البته سنگ‌اندازی خود مسئولین هم مانع کار است و باعث شده آینده روشنی پیش روی تولیدکنندگان قیرطبیعی و سرمایه‌گذاران این حوزه نباشد.

 

به گفته این مسئول در حال حاضر هیر تن قیرطبیعی 150 تا 300 هزار تومان به فروش می‌رود و این در حالی است که اگر فرآوری روی آن صورت گیرد ارزش آن تا یک میلیون تومان هم افزایش می‌یابد.

 

وی تصریح کرد: حدود 30 ماده کلیدی مانند واکس، رنگ، انواع جوهر و ... از قیر طبیعی قابل فرآوری است .

 

رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب گفت: از قیرطبیعی به عنوان محکم کننده و ترمیم کننده آسفالت، برای تولید ایزوگام، به عنوان گل حفاری و ... استفاده می‌شود.

 

مرجانی با بیان اینکه پیش از این گل حفاری برای چاه‌های نفت از انگلیس خریداری می‌شد، افزود: اکنون این قیر را دست و پاشکسته از ما می‌خرند که قیمت آن یک دهم مشابه خارجی است.

 

وی با بیان اینکه اقداماتی برای ایجاد واحدهای فرآوری قیرطبیعی انجام شده، بیان کرد: این اقدامات نیازمند حمایت مسئولین است تا به نتیجه برسد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید