Performancing Metrics

آخرین خبرها از اتصال ریلی ایران به آذربایجان | اتاق خبر
کد خبر: 306242
تاریخ انتشار: 13 دی 1394 - 12:46
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه 2 کشور با بیان این‌که مقدمات اتصال ریلی ایران به آذربایجان فراهم شده ابراز امیدواری کرد: در طول شش ماه آینده ریل مورد نیاز از طرف ایران نهایی شود.

اتاق خبر: علی‌اکبر مردی آغمیونی درباره‌ی آخرین تحولات به وجود آمده در مذاکرات ریلی ایران و آذربایجان اعلام کرد: با توجه به اهمیتی که دو طرف برای افزایش همکاری‌های ترانزیتی قائل هستند مذاکرات مناسبی در طول هفته‌های گذشته شکل گرفت که نتیجه آن سرعت گرفتن روند اتصال ریلی دو کشور به یکدیگر در پایان سال 2016 میلادی بود.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی درباره چگونگی اجرایی شدن این اتصال نیز گفت: در حال حاضر از سمت آذربایجان حدود هشت کیلومتر ریل‌کشی جدید نیاز است تا خط آهن این کشور به ایران متصل شود.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه 2 ادامه داد: از سمت ایران نیز قرار شده با کشیدن دو کیلومتر راه‌آهن جدید امکان ورود قطارها به بارانداز شهر آستارا فراهم شود تا از آنجا روند تخلیه و بارگیری مواد ترانزیتی پیگیری شود.

مردی آغمیونی با بیان این‌که در حال حاضر استفاده از کامیون اصلی‌ترین وسیله موجود در راستای این حمل‌ونقل ترکیبی است، اعلام کرد: در صورتی که اتصال ریلی به آذربایجان برقرار شود ما می‌توانیم از طریق بارانداز آستارا محموله‌های ترانزیتی را به داخل کشور انتقال داده و یا در مسیر برعکس با سوار‌کردن آنها روی قطار امکان ترانزیت ریلی بین ایران و چند کشور اروپایی مهم را برقرار کنیم.

وی با بیان این‌که ساخت یک پل مشترک با آذربایجان اصلی‌ترین موضوع فنی موجود در این راه است، اظهار کرد: این پل که طراحی و نقشه‌کشی ابتدایی آن به پایان رسیده و از سوی ایران به طرف مقابل ارائه شده است، بناست از سوی آذربایجان ساخته شود و البته منابع آن به طور 50 – 50 بین دو طرف تقسیم شود و ایران تعهد کرده مبلغ مورد نظر برای ساخت آن را از محل همکاری‌های مشترک یا محموله‌های ترانزیتی آینده تامین کند.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه 2 اضافه کرد: البته این موضوع به شکلی موقتی اجرایی خواهد شد، زیرا در صورت نهایی شدن طرح اتصال ریلی قزوین – رشت – آستارا شبکه مرکزی ریلی ایران به این خط آهن متصل خواهد شد و از طریق آن می‌توان به اتصال ریلی آذربایجان به خلیج فارس و مسیر‌های غربی و شرقی فکر کرد.

وی با بیان این‌که بالابردن توان ترانزیتی کشور در همکاری با آذربایجان اهداف اقتصادی بالایی دارد، خاطر نشان کرد: در صورتی که اتصال ریلی برقرار شود می‌توانیم امید داشته باشیم سطح همکاری‌ها در مدتی کوتاه افزایش یافته و همچنین برنامه‌های ترانزیتی با حضور دیگر کشورهای منطقه اجرایی شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید