Performancing Metrics

ایجاد 8 میلیون فرصت شغلی توسط اصناف بدون کمک دولت | اتاق خبر
کد خبر: 306243
تاریخ انتشار: 13 دی 1394 - 12:58
نایب رییس اتاق اصناف کشور در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد
طبق آخرین آمارها؛واحدهای صنفی بدون هیچ گونه حمایتی از سوی دولت توانسته اند 8 میلیون فرصت شغلی ایجاد کنند اما با توجه به شرایط فعلی برای حفظ این مشاغل این نهاد نیازمند حمایت دولت و تسهیلات است.

طبق آخرین آمارها؛واحدهای صنفی بدون هیچ گونه حمایتی از سوی دولت توانسته اند 8 میلیون فرصت شغلی ایجاد کنند اما با توجه به شرایط فعلی برای حفظ این مشاغل این نهاد نیازمند حمایت دولت و تسهیلات است. 

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران در توضیح این مطلب در گفت و گو با خبرنگار اتاق خبر گفت: دولت برای ایجاد اشتغال در هر واحد صنفی حدود 200 تا 250 میلیون تومان باید هزینه کند که اصناف به صورت رایگان و بدون کمک دولت این اشتغال زایی داشته اند اما با توجه به رکود فعلی برای حفظ این مشاغل دولت باید اقدامات اساسی صورت دهد و تسهیلاتی را در اختیار این بنگاه های اقتصادی کوچک قرار دهد.

جلال الدین محمد شکریه در خصوص نقش اصناف در صادرات عنوان کرد: هزینه تولید اگر پایین باشد صادرات صورت می گیرد اما در این کشور بخش عمده حقوق یک کارگر به بیمه تأمین اجتماعی اختصاص می یابد و معادل یک ماه از حقوق را باید سنوات دهد.

وی یکی از دلایل بی انگیزگی اصناف را هزینه های بالا مطرح کرد و توضیح داد: از جمله مواردی که در کاهش هزینه ها بسیار موثر و مفید خواهد بود محاسبه هزینه انرژی واحد های صنفی مانند بخش صنعت و تولید است متأسفانه تعرفه برق واحدهای صنفی هنوز تجاری است.

شکریه تصریح کرد: درمجموع با نظام کارگری موجود، تأمین اجتماعی و هزینه های بالای انرژی جامعه صنفی نمی تواند در بخش صادارت موفق عمل کند.

رئیس اتاق اصناف گیلان با بیان اینکه اصناف توانایی رقابت با یکدیگر و کالاهای خارجی را ندارند، اعلام کرد: اصناف بدون تسهیلات دولتی به حیات خود ادامه می دهند و مسئولان برای ایجاد رقابت ابتدا باید با تغییرقوانین بسترهای انگیزشی را به وجود آورند.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران در خصوص قوانین حوزه تجارت عنوان کرد: قوانین ما باید به روز شود و بسیاری از قوانین مطابق با رکودی که در آن هستیم باید تغییر کنند در واقع قوانین فعلی  به حل مشکلات کمک نخواهد کرد. 

شکریه در ادامه افزود: اصناف تا به امروز هر فعالیتی صورت داده از ظرفیت های خود استفاده کرده است و به هیچ وجه کمکی از سوی دولت متوجه اصناف نبوده است.

وی تنها راه بهبود شرایط کسب و کار را دست یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست؛ در واقع اقتصادی است که در صورت رعایت آن رخدادهای های سیاسی کم تر بر اقتصاد کشور مان تأثیر خواهد گذاشت و دیگر شاهد رکود و تورم نخواهیم بود.

شکریه شرایط اصناف ایران و سایر کشورها را مقایسه کرد و گفت: در دنیا به خصوص در کشورهای توسعه یافته ای مانند چین، سنگاپور و ژاپن به بنگاه های کوچک اقتصاد اهمیت زیادی می دهند. آن ها صنعت را موتور توسعه و پیشرفت اقتصادی و صنعت را وابسته به اصناف می دانند.

وی با تأکید بر اهمیت مارکت ها در کشورها توسعه یافته افزود: اگر اصناف نباشد صنعت پیشرفت نخواهد کرد سهم اصناف در تولید ناخالص ملی این کشور ها 50 درصد، اشتغال 75 درصد و صادرات 40 درصد اعلام شده است.

شکریه در خصوص مزایایی که کشورهای توسعه یافته در نظر می گیرند، عنوان کرد: درکشوری همچون چین اگر واحد صنفی برای دریافت وام وثیقه نداشته باشد دولت ضامن آن واحد صنفی خواهد شد.

وی در رابطه با سایر اقداماتی که کشورهای توسعه یافته برای بهبود شرایط اصناف صورت داده اند، گفت: دولت نرخ سود بانکی و ارز را پایین نگه می دارند تا بتواند تولید را رونق دهند چراکه با پایین نگه داشتن این دو مقوله؛ هزینه ها کاهش و میزان تولید افزایش می یابد.

وی در ادامه افزود: با این رویکرد شاهد حضور کالای چینی در کشوری هم چون آمریکا هستیم؛ کالای چینی امروز تمام دنیا را تسخیر کرده است چراکه هزینه تولید پایین است و مردم به دلیل داشتن حس ناسیونالیستی خود را ملزم به خرید محصولات داخلی می دانند و دولت منابع بانکی را در اختیار اصناف قرار داده است.

رئیس اتاق اصناف گیلان  با بیان اینکه شرکت های بزرگی مانند هیوندا قطعات مورد نیاز خود را از طریق این بنگاه های کوچک تولیدی تأمین می کند، اعلام کرد: با توجه به داشتن منافع مالی مشترک بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک، کارخانه های بزرگ ضامن اصناف می شوند؛ در واقع اصناف در بسیاری ازشرایط مورد حمایت همه جانبه قرار می گیرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید