Performancing Metrics

نمایندگان مجلس‌نهم، سهم یزد را از عوارض معدن چادرملو حذف کردند | اتاق خبر
کد خبر: 306399
تاریخ انتشار: 14 دی 1394 - 13:53
مدیرعامل چادرملو در نشست‌خبری:
مدیرعامل شرکت چادرملو گفت: با بهره برداری از طرح انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی ایران، در هر ساعت بیش از ۴۲۰۰ متر مکعب آب سهم استان یزد و شهرستان اردکان خواهد بود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایلنا ،محمود نوریان ظهر در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان یزد با اعلام این خبر گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بعنوان پیشگام در اجرای پروژه عظیم و حیاتی انتقال آب از خلیج فارس بالغ بر ۳۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته است.

وی افزود: این پروژه از بندرعباس تا یزد و در ۳ فاز اجرایی می‌شود که فاز اول آن به طول ۲۹۲ کیلومتر از بندرعباس تا گل‌گهر سیرجان، فاز دوم از گل‌گهر تا مس سرچشمه در رفسنجان به طول ۱۳۶ کیلومتر و فاز سوم از مس سرچشمه تا معدن سنگ‌آهن چادرملوی یزد به طول ۳۰۷ کیلومتر است که بخش از آن به مصرف آب شرب شهر یزد می‌رسد.

مدیرعامل چادرملو با اشاره به تولید سالانه 10.5 میلیون تن سنگ آهن کنسانتره و حدود یک تا 1.5 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی گفت: در حال حاضر علاوه بر بحران جهانی کاهش شدید قیمت سنگ آهن و رکود فروش فولاد، در داخل کشور نیز با بحران عدم مصرف فولاد مواجه هستیم که امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها و بهبود اوضاع اقتصادی کشور، فعالیت‌های عمرانی رونق بگیرد.

حذف سهم یزد از بهره مالکانه معدن

نوریان بار دیگر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص موضوع بهره مالکانه چادرملو گفت: در سال ۱۳۹۲، ۹۴۸ میلیارد تومان، سال ۹۳ مبلغ ۶۳۶ میلیارد تومان و امسال نیز با اصلاح بند ۵۵ قانون مبلغ ۳۴۰ میلیارد تومان بهره مالکانه پرداخت کرده‌ایم و ظاهرا این روند همچنان برای سالهای آتی ادامه دارد.

به گفته مدیرعامل چادرملو در سال ۹۲ با تصویب بهره مالکانه در قانون بودجه حدود ۵۰ درصد فروش شرکت به عنوان بهره مالکانه باید به حساب خزانه واریز می‌شد که ۲۰ درصد آن سهم استان بود.

نوریان اضافه کرد: در سال ۹۳ با اعتراض چادرملو و گل گهر و پیشنهاد ما مبنی بر ۱۵ درصد فروش، در کمیسیون تلفیق با متقاعد شدن اعضای کمیسیون با ۲۵ درصد توافق شد که نمایندگان استانهای ذیربط بجای آنکه کمک کنند و خواهان افزایش سهم ۲۰ درصد خود باشند متاسفانه اصرار بر افزایش بهره مالکانه داشتند و آن را ۳۰ درصد پیشنهاد دادند که مورد تصویب قرار گرفت.

مدیرعامل چادرملو ادامه داد: با این وجود سهم استان بطور کامل حذف شد و در نتیجه استانهای یزد و کرمان که ذینفع موضوع بودند از حق انتفاع آن محروم شدند.

وی درباره دلیل اختلاف مبلغ اعلامی بدهی این شرکت گفت: این بدهی مربوط به مابه التفاوت بهره مالکانه سال ۹۲ و ناشی از ابهامات فراوان در متن بند مورد نظر است که مقداری از آن را پرداخت کردیم و باقیمانده آن را نیز قرار است در طول سال ۱۳۹۵ پرداخت کنیم که رقم بدهی ما پس از رفع مغایرت و نهایی شدن در سال ۱۳۹۵ پرداخت خواهد شد و چک‌های آن در یک جلسه توافقی در تهران داده شده است.

نوریان تصریح کرد: در سال۹۲ نیز شرکت چادرملو طبق محاسبات خود و براساس برداشتی که از قانون داشت ۵۱۳ میلیارد تومان از عوارض بهره بردای خود را پرداخت کرده است.

مدیر عامل چادرملو با تاکید بر سرمایه گذاری ۴۳ هزار میلیارد ریالی این شرکت در استان یزد افزود: سعی کرده‌ایم درآمد‌هایمان را در همین استان برای تکمیل زنجیره تولید هزینه و سرمایه گذاری کنیم. و خوشحالیم که تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۴۹۰۰ شغل بطور مستقیم و ۲۹ هزار شغل بطور غیرمستقیم در این استان ایجاد کنیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید