Performancing Metrics

معتقد نیستم کسی باید یارانه بگیرد | اتاق خبر
کد خبر: 306440
تاریخ انتشار: 14 دی 1394 - 13:01
وزیر نفت با اشاره به این‌که ارائه‌ی تسهیلات با یارانه دادن متفاوت است، گفت: معتقد نیستم کسی باید یارانه بگیرد.

اتاق خبر: بیژن زنگنه درباره تفاهم‌نامه‌ وزارت نفت با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های تحقیقاتی با اشاره به این‌که تفاهم‌نامه روز گذشته دومین تفاهم‌نامه در این زمینه بوده است، درباره‌ی تسهیلاتی که برای انجام کارهای پژوهشی در اختیار این دانشگاه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: من معتقد نیستم که به کسی باید یارانه داده شود تسهیلات با یارانه فرق می‌کند.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی در این باره عنوان کرد: ما با دانشگاه‌های تهران، شریف، امیرکبیر، تربیت مدرس، علم و صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و پژوهشگاه نفت و پژوهشگاه شیمی قرار‌داد تحقیقاتی داریم و کاری که این دانشگاه‌ها قرار است به عنوان پژوهش انجام دهند با تقاضا از سوی ما صورت می‌گیرد.

وزیر نفت با اشاره به این‌که این پژوهشگاه‌ها قرار است فرآیندی را تدوین کنند که به تولید محصول منجر شود، ادامه داد: این محصول می‌تواند یک خدمت و یا یک کالا باشد، کمکی که ما می‌کنیم این است که به این پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تجهیزات و وام با قیمت خوب بدهیم به خصوص اگر کالای تولید شده بازار تجاری داشته باشد.

زنگنه با تاکید بر این‌که بزرگ‌ترین حمایت از این پژوهشگاه‌ها تضمین خرید آنچه که تولید می‌کنند است، تصریح کرد: ما باید خرید در بازار و در ابعاد بزرگ را برای آنها را تضمین کنیم که اگر تولیداتشان به نتیجه رسید و کیفیت‌شان خوب بود ما دیگر از کالای مشابه خارجی خریداری نخواهیم کرد.

وی با تاکید بر این‌که لازم است حلقه‌های پژوهش و تحقیق در دانشگاه‌ها، تولید آن ادامه داشته باشد، اضافه کرد: این حلقه‌ها باید در این تفاهم نامه ادامه پیدا کند وگرنه انجام کار پژوهشی بیخود است. ما باید سفارش آنچه را که می‌خواهیم داشته باشیم و پس از تولید آن را خریداری کنیم تا محققان بتوانند از سود فروش خود استفاده کرده و بخشی از آن را صرف پژوهش و تولید بیشتر کنند.

وزیر نفت که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت با اشاره به این‌که تحقیقات قبلی پژوهشگاه نفت سطح انتظارات وزارت نفت را برآورده نکرده است، عنوان کرد: به این دلیل که پژوهش‌های آنها تقاضامحور نبوده، اما فعالیت آن در زمینه‌ی آزمایشگاهی و خدمات آزمایشی مثبت بوده است. دستگاه پژوهش‌کننده‌ای که پژوهش را خود برای خود تعریف کند، کارایی ندارد.

زنگنه در ادامه با اشاره به این‌که مجموع ارزش قرار‌دادهای وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به 450 میلیون تومان می‌رسد، افزود: البته بخش دیگری از هزینه‌ها نیز باید برای آزمایشگاه‌ها و بخش صحت عملکرد در مقیاس واقعی و همچنین به روز‌رسانی ثبت شود و لازم است دانشگاه‌ها برای انجام تحقیقات مجهز شوند.

وی با بیان این‌که نخستین قرار‌داد بین وزارت نفت و مراکز پژوهشی دانشگاهی درباره مطالعه میادین نفتی با هدف افزایش ضریب بازیافت بوده است، گفت: تفاهم‌نامه فعلی ما در بخش پایین‌دستی یعنی پتروشیمی، گاز و پالایش است که باید در قالب انستیتوی انضباطی صورت گیرد.

به گفته زنگنه دانشگاه‌ها موظف هستند که هر شش ماه یکبار گزارش پیشرفت کار را بدهند.

وزیر نفت با اشاره به این‌که کار مربوط به تفاهم‌نامه قبلی به خوبی پیش می‌رود و هر دو سوی قرار‌داد از پیشرفت کار راضی هستند، ادامه داد: ما در مقابل کار پیشرفت‌کار پرداخت می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که در گذشته کارهای دانشگاهی به درد صنعت نمی‌خورد و به ایجاد هیچ لایسنسی در حوزه‌های پایین‌دستی منجر نمی‌شد، تصریح کرد: لازم است کارهای دانشگاهی به شرکت‌های دانش بنیان و تولید پیوند بخورد تا یک لایسنس ایجاد شود.

زنگنه تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم چیزی را تولید کنیم که قبلا اختراع شده است، ولی می‌خواهیم چیز اضافه‌ای را تولید کنیم که قابل صادرات باشد و این امر هزینه‌ی سنگینی دارد که البته ما هزینه‌های آنها را قبول می‌کنیم، چرا که منجر به بالا‌رفتن اقتصاد خواهد شد و در آینده به تولید می‌انجامد.

به گفته وزیر نفت دانشکده‌های مربوط به صنایع بالادستی نفت دانشگاه‌های جوانی هستند، اما سابقه دانشکده‌های صنایع پایین‌دستی در این حوزه به بیش از 70 سال نیز می‌رسد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید